Browsing by Author "Aslan, Canan"
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
Item An analysis of various pieces on children literature in turkish on the ıssue of children-adult conflicts(2006) Aslan, CananThis study aim to investigate a sample of pieces in Turkish literature according to the structure of children-adult conflicts and to explore those conflicts compatibility to the principle of ‘in respect to child’. The conflicts seen in the human affairs have been met in the written children pieces. The carachteristics of the conflicts, taking the lead and motivating the reader to keep reading in children literature is an important factor. In the children literature, conflicts may be arose in various styles. In the current study, the issue is children-adult conflicts under the notion of person-person confliction. Respectively, eight authors’ texts belong to Turkish literature and two stories from Dede Korkut have been analysed. Consequently, except for those belong to Dede Korkut, all of the pieces are appropriate to the current children in terms of conflicts and compatible to the principle of in respect to children.Item Çocuk edebiyatı yapıtlarının çocukların eşduyumsal eğilimine etkisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014) Akyüz, Emine; Aslan, Canan; OtherItem Çok satılan yazınsal çocuk kitaplarında evrensel değerler üzerine bir inceleme(2017) İpek, Damla; Aslan, Canan (Danışman); Aslan, CananYazınsal nitelikli yapıtlar kurgu içinde evrensel değerleri de duyumsatır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de çok satılan yerli ve yabancı yazınsal çocuk kitaplarında evrensel değerlere ne düzeyde ve nasıl yer verildiğini belirlemektir. Bu çalışma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın veri kaynağını, 2014 yılında Türkiye'de çok satılan yazınsal çocuk kitapları oluşturmaktadır. Bu kapsamda belirlenen on kitaptan doküman incelemesi yoluyla elde edilen veriler, betimsel olarak çözümlenmiştir. Çalışmada, ana kategori “evrensel değerler”; alt kategoriler ise "barış, özgürlük/bağımsızlık, adalet/eşitlik, sevgi/şefkat (insan sevgisi, aile sevgisi, hayvan sevgisi, doğa sevgisi), saygı (özsaygı, başkalarına saygı, farklılıklara saygı), güven /özgüven, cesaret, azimlilik, sorumluluk (kendine karşı sorumluluk, başkalarına karşı sorumluluk), yardımseverlik/iyilikseverlik, yaşamdan zevk almak/mutluluk/yaşama bağlı olmak, dürüstlük, dostluk/arkadaşlık, hoşgörülü/merhametli/ anlayışlı olmak, alçakgönüllülük, kibarlık/naziklik, başarı/çalışkanlık/öğrenme isteği, işbirliği" olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, çok satılan çocuk kitaplarında evrensel değerlerin sezinletilmesine dönük iletilerin bulunduğu ve bu iletilerin, biri dışında, diğer kitaplarda dolaylı (örtük) olarak verildiği görülmüştür. Çocukların evrensel değerleri duyumsatan ve iletilerini örtük olarak veren yazınsal kitaplarla buluşturulması gerekir. Çocuklara dönük yazılan başka yazınsal yapıtların da aynı amaç ve bakış açısıyla incelenmesi gerektiği bu çalışma kapsamında getirilen bir öneridir. Literary works contain the sense of universal values in fiction. The aim of this study is to specify how and to what extent universal values are included in both indigenous and foreign best selling literary books in Turkey. This study was prepared via descriptive/survey method. The data of this study sourced from literary children books sold out in 2014 in Turkey. The data acquired by means of document analysis of the ten books having been selected in terms of this criterion was analysed via descriptive analysis method. In the study, the main category was identified as ‘universal values’ while the sub-categories concerned ‘peace, freedom/independence, justice/equality, love/compassion (love of humanity, love of animals, love of family, love of nature), respect ( self- respect, respecting others, respecting others’ individual differences), confidence/self-confidence, courage, determination, responsibility (responsibility for oneself and others) cooperativeness/kindness, happiness / enjoying life/ being attached to life, honesty, friendship, being sympathetic /tolerant, modesty, politeness, being successful/hardworking, willingness to learn, and collaboration’. As a result of this study, all the best-selling children books, except one, were detected to contain messages to convey the universal values; however, these messages are not conveyed explicitly and didactically, but indirectly and implicitly. It is suggested to expose children to literary books implicating universal values and transmitting the messages implicitly. Also, in this study other literary books targeting children are suggested to be analysed in terms of the same aim and aspect.Item Differences in teacher candidates' attitudes toward science according to some psycho-social variables(2009) Aslan, Canan; Fen FakültesiTeachers are expected to have positive attitude toward science to equip students with scientific thinking abilities. In this descriptive study, the attitudes of the teacher candidates toward science are evaluated with the Attitudes toward Science Scale, developed by Patrick A. Vitale and Brenda K. Johnson in 1988. The differences in attitudes were evaluated according to some psycho-social variables gathered through a personal information form. The results indicated that students perceived instrumental value of science and difficulty and complexities of science differently depending on their department. Another important finding is that students who want to apply for a doctoral program perceive the instrumental value of science differently from students who are not preferred to apply for a doctoral study. Also, the perception of the participants about difficulty and complexities of science differ according to the place they lived most of their life time as town, city or metropolitan. © 2009.Item Eleştirel Düşünme Becerisi Edindirme Bağlamında Çocuk ve Gençlik Kitaplarının İncelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2022) Aslan, Canan; Other; Eğitim Bilimleri FakültesiTeknolojinin hızla geliştiği, çocuk ve gençlerin yazınsal yapıtlarla kurdukları iletişimin her geçen gün azaldığı bu çağda, onların ilgilerini nitelikli yazınsal yapıtlara çekmek büyük önem kazanmaktadır. Nitelikli çocuk ve gençlik edebiyatı kitapları; denetimci bir tutumdan uzak durarak, yazınsallığını yitirmeden çocuk ve gençlere, kurgu içerisindeki karakterler yoluyla düşünsel ipuçları sunmalı; onların kişi ve olaylar üzerine düşünmelerini sağlayabilmelidir. Bu çalışmanın genel amacı 2016 yılında çocuk ve gençlik edebiyatı adı altında “çok satılan” çocuk ve gençlik kitaplarından, araştırmanın amacı doğrultusunda seçilenlerin çocuklara eleştirel düşünme becerisini edindirme bağlamındaki işlevini değerlendirmektir. İçerik çözümlemesi yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, üç bilgisunar (internet) sitesinde ortaklık gösteren, öykü ve roman türündeki otuz çocuk ve gençlik kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada bağlam birimi olarak “izlek” (tema) seçilmiştir. Kitaplardaki alt kategorilerin yorumlanmasında sıklık (frekans), yüzde ve yoğunluk puanlarından yararlanılmıştır. Sonuç olarak bu çalışma kapsamında incelenen çocuk ve gençlik kitaplarında yoğunluk puanı en yüksek olan kitapların sırasıyla Küçük Prens, Bir Şeftali Bin Şeftali ve Yaşasın Ç Harfi Kardeşliği iken; en az olanların ise sırasıyla Çocuk Kalbi, Bir Küçük Osmancık Vardı ve Saftirik Greg’in Günlüğü Ah Kalbim (7.Kitap) adlı kitaplar olduğu görülmüştür. Bu çalışma kapsamında çocuklar ve gençlerle buluşturulacak yazınsal kitapların, çocuk ve gençleri eleştirel düşünmeye yönlendirmesi bakımından da değerlendirilmesi gerektiği önerilmektedir.Item Eleştirel düşünme becerisi edindirme bağlamında çocuk ve gençlik kitaplarının incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Kanmaz, Fatma Esra; Aslan, Canan; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüGünümüzde teknolojinin çok hızlı geliştiği; çocuk ve gençlerin bu araçların yardımıyla pek çok içeriğe kolaylıkla ulaştığı, kitaplarla kurdukları iletişimin gün geçtikçe azaldığı düşünülürse yazınsal kitapların niteliğinin ne denli önemli olduğu kendiliğinden ortaya çıkmaktadır. Nitelikli çocuk ve gençlik edebiyatı kitapları, çocuk ve gençlerin kurgu içindeki karakterler yoluyla olaylar ve insanlar üzerine düşünmelerini de sağlamalı, bunu yaparken denetimci bir tutumdan uzak durmalı ve yazınsal niteliğini korumalıdır. Bu çalışmanın genel amacı 2016 yılında çocuk ve gençlik edebiyatı adı altında çok satılan çocuk ve gençlik kitaplarından, araştırmanın amacı doğrultusunda seçilenlerin çocuklara eleştirel düşünme becerisini edindirme bağlamındaki işlevini değerlendirmektir. İçerik çözümlemesi yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, üç bilgisunar (internet) sitesinde ortaklık gösteren, öykü ve roman türündeki otuz çocuk ve gençlik kitabı oluşturmaktadır. Bu çalışmada çözümleme türlerinden "kategorik çözümleme" tekniği kullanılmıştır. Kitapların çözümlenmesinde ana kategori olarak "eleştirel düşünme" alınmış; bu kategori kendi altında on üç alt kategoriye ayrılmıştır. Araştırmada bağlam birimi olarak "izlek" (tema) seçilmiştir. Kitaplardaki alt kategorilerin yorumlanmasında sıklık (frekans), yüzde ve yoğunluk puanlarından yararlanılmıştır. Sonuç olarak bu çalışma kapsamında incelenen çocuk ve gençlik kitaplarında yoğunluk puanı en yüksek olan kitapların sırasıyla Küçük Prens, Bir Şeftali Bin Şeftali ve Yaşasın Ç Harfi Kardeşliği iken; en az olanların ise sırasıyla Çocuk Kalbi, Bir Küçük Osmancık Vardı ve Saftirik Greg'in Günlüğü Ah Kalbim (7.Kitap) adlı kitaplar olduğu görülmüştür. Bu çalışma kapsamında çocuklar ve gençlerle buluşturulacak yazınsal kitapların çocuk ve gençleri eleştirel düşünmeye yönlendirmesi bakımından da değerlendirilmesi gerektiği önerilmektedir.Item Masalların çocuk hakları bağlamında çözümlenmesi: Her Güne Bir Masal adlı kitap üzerine bir inceleme(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011) Turan, Sırmalı; Aslan, Canan; OtherThis research was conducted to determine in what level and how child rights were included in the book named ?A Fairy Tale for Every Day?. The content analysis technique was used in the analysis of child rights. ?Child rights? was taken as the analysis category which within itself was divided into four sub-categories; ?living rights?, ?development rights?, ?protection rights? and ?participation rights? as each sub-category was also evaluated as ?positive? and ?negative? within itself in terms of child rights. Based on the findings of this study, the obtained data was analyzed as followingIn 70 fairy tales it was observed how much and how child rights were included in terms of frequency and percentage. It was observed that a positive expression of child rights was used at a percentage of (%60,58) and a negative expression was used at a percentage of (%39,42). In the tales, mostly the negative use of protection rights were included (%26,58) followed by the positive use of development rights (%21,79) and positive use of protection rights (%18,47) respectively. The expressions with positive uses related to living rights were included at a rate of (%11,25) as expressions related to negative use were included at a rate of (%9,39). While the positive uses related to participation rights were included at a rate of (%9,07), the negative used were included at a rate of (%0,83)Item Ödüllü çocuk romanlarının toplumsal cinsiyet kalıp yargıları bağlamında incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Ünelöz, Gizem; Aslan, CananÇocuk edebiyatı yapıtlarının, toplumsal cinsiyet rolleri bakımından çağdaş yaşamın gereklerine uygun ve eşitlikçi bir biçimde yapılandırılması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, ödüllü çocuk romanlarını toplumsal cinsiyet kalıp yargıları bağlamında incelemektir. Çalışmanın veri kaynağını, Türkiye'de en az beş yıldır çocuk ve gençlik edebiyatı ödülleri veren kurumların 2013-2015 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde ödüle layık gördükleri romanlar oluşturmaktadır. Bu kapsamda yer alan ve yayımlanmış dokuz kitaptan doküman incelemesi yoluyla elde edilen veriler, betimsel olarak çözümlenmiştir. Çalışmada toplumsal cinsiyet ana kategorisi, farklı cinsiyetlerdeki karakterlerin "ev işlerinin paylaşmaları", "evi geçindirmeleri", "herhangi bir mesleği gerçekleştirmeleri", "bir işi bağımsız biçimde başarabilmeleri", "yönetici/lider olmaları", "oynadıkları oyunlar ve oyuncak seçimleri" ve "kişilik özellikleri" alt kategorilerine ayrılarak betimsel olarak çözümlenmiştir. Sonuçta, incelenen kitaplarda toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını destekleyen örneklerin çoğunlukta olduğu; ancak bazı durumlarda toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını desteklemeyen anlatımlara da rastlandığı görülmüştür.Abstract Children's literature works need to be structured in an equitable manner in accordance with the needs of contemporary life in terms of gender roles. The purpose of this study is to examine the awarded children's novels in the context of gender stereotypes. The data source of the work constitutes the novels which have been awarded by institutions that have been awarding children and youth literature for at least five years in Turkey, in a three-year period covering 2013-2015. In this context, through document analysis, the data obtained from the nine published books were analyzed descriptively. Main gender category in this study was divided into subcategories called "sharing household chores", "earning a living for the family", "having an occupation", "achieving something independently", "being a manager/leader" and "games and toys selection" and "personality traits". As a result, it inferred that in the books examined, there are many examples supporting gender stereotypes, but in some cases, there are expressions that oppose gender stereotypes.Item Ödüllü çocuk ve gençlik kitaplarında toplumsal bir sorun olarak grup düşmanlıkları: Kalıpyargı, önyargı, ayrımcılık(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Uslu, Esra; Aslan, Canan; OtherDemokrasi kültürü; insan hakları, eşitlik, adalet, özgürlük, saygı ve barış gibi etik değerlerin öncelendiği toplumsal düzeydeki bir duyma, düşünme ve yaşama biçimidir. Demokrasi kültürünün güçlendirilmesi, toplumsal yapıya içkin tüm öğelerin demokrasi kültürüne duyarlı olmasına bağlıdır. Demokrasi kültürüne duyarlı çocuk ve gençlik kitapları okurların bilişsel, duyuşsal ve toplumsal gelişimine katkı sağlar; ancak demokrasi kültürüne duyarlı olmayan çocuk ve gençlik kitapları okurların kalıpyargı, önyargı, ayrımcılık gibi olumsuz tutum ve davranışları benimsemelerine, böylece ayrımcı/ötekileştirici kültürün bir parçası olmalarına yol açabilir. Bu nedenle, çocuk ve genç okurlara seslenen kitapların demokrasi kültürü ve grup düşmanlıkları bağlamında çözümlenmesi önemli ve gereklidir. Bu çalışmanın amacı, ödüllü çocuk ve gençlik kitaplarında grup düşmanlıklarını olumlayan ya da olumlamayan iletilerin olup olmadığını, varsa bunların duygusal yön, biçim, düzey ve içerik özelliklerinin nasıl olduğunu belirlemektir. Araştırma, genel tarama modelindedir. Araştırmanın veri kaynağını Türkiye'de en az beş yıl süreyle edebiyat alanında ödül veren kurum ve kuruluşların 2012-2016 yılları arasında çocuk ve gençlik edebiyatı alanında ödül verdiği kitapların dilsel metinleri oluşturmaktadır. Çalışma grubu "Çocuk ve Gençlik Yayınları Derneği", "Gülten Dayıoğlu Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Vakfı", "Tudem Yayınevi", "Bu Yayınevi" ve "Dünya Kitap" olmak üzere beş kurum ve kuruluşun ödül verdiği toplam 34 öykü ve romandan oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde nitel araştırma yöntemlerinden içerik çözümlemesi kullanılmıştır. "Grup düşmanlığı" ana kategorisi birincil alt kategoriler ve ikincil alt kategoriler olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Birincil alt kategoriler kendi içinde "kalıpyargı", "önyargı" ve "ayrımcılık" olmak üzere üç alt kategoriye; ikincil alt kategoriler ise "görülme biçimine bağlı alt kategoriler" (GBBAK), "düzeye bağlı alt kategoriler" (DBAK), "içeriğe bağlı alt kategoriler" (İBAK) ve "duygusal yöne bağlı alt kategoriler" (DYBAK) olmak üzere dört alt kategoriye ayrılmıştır. Ana kategori ve alt kategorilerin yorumlanmasında sıklık (frekans) puanlarından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında incelenen kitaplarda grup düşmanlıklarını olumlayan ya da olumlamayan çeşitli iletilerin olduğu görülmüştür. "Grup düşmanlığı" ana kategorisinin birincil alt kategorileri incelendiğinde en çok iletinin "önyargı" kategorisinde olduğu belirlenmiştir. İkincil alt kategoriler incelendiğinde ise en çok iletinin "görülme biçime bağlı alt kategoriler" (GBBAK) içinde "hemen göze çarpmayan", "düzeye bağlı alt kategoriler" (DBAK) içinde "kültürel", "içeriğe bağlı alt kategoriler" (İBAK) içinde "yaş", "duygusal yöne bağlı alt kategoriler" (DYBAK) içinde "olumsuz" kategorilerinde olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, çalışma grubundaki kitapların genel anlamda ayrımcı/ötekileştirici kültürü pekiştirmek gibi bir amacının olmadığı; ancak toplumsal düzeyde sıradan ve olağan durumlar olarak görüldüğü için farkında olunmadan grup düşmanlıklarını pekiştirebilecek bazı kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık örnekleri taşıdığı görülmüştür.Item Okulöncesi döneme seslenen kitaplarda çocuk hakları(Ankara : Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2011) Kepenekci, Yasemin Karaman; Aslan, CananItem Okuma kültürü edindirme bağlamında ilkokul-ortaokul ders ve çalışma kitaplarının incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Gül, Arzu Tören; Aslan, Canan; OtherOkuma kültürü edinmiş bireyler yetiştirmek gelişmiş toplumların özelliklerinden biridir. Toplumda var olan bir kültür doğal bir biçimde ders kitaplarına yansımaktadır. Okuma kültürü toplumda bir kültür olarak yer etmişse öteki kültürel öğeler gibi onun da doğal bir biçimde ders kitaplarına yansıması beklenir. Bu çalışmanın genel amacı ilkokul ve ortaokul düzeyindeki ders ve çalışma kitaplarını okuma kültürü edindirme bağlamında incelemektir. Okuma kültürünün güncel yaşamın bir parçası olması, ders ve çalışma kitaplarının da gerçek yaşama ilişkin durumları içermesi nedeniyle bu çalışmada durum çalışması modeli benimsenmiştir. 1-8. sınıf ders ve çalışma kitapları, öğretim programları ve öğretmenler ile yapılan görüşmeler bu araştırmanın veri kaynağını oluşturmaktadır. Çalışmada ders ve çalışma kitapları ile öğretim programlarına ilişkin veriler, belge (doküman) incelemesi yöntemiyle toplanmış ve elde edilen veriler içerik çözümlemesi tekniği ile çözümlenmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerden elde edilen veriler de içerik çözümlemesi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda ders ve çalışma kitaplarında okuma kültürüne ilişkin içeriklerin istenen düzeyde olmadığı saptanmıştır. Ders ve çalışma kitapları toplumda var olan kültürü aktarmaktadır. Toplumumuzda okuma kültürü istenen düzeyde olmadığı için 1-8 sınıf düzeyi ders ve çalışma kitaplarında okuma kültürüne ilişkin içeriklerin yeterince yer almadığı ve öğretim programlarında yer alan okuma kültürü edindirmeye yönelik amaç ve kazanımların Türkçe dersi öğretim programıyla sınırlandırıldığı görülmüştür. Görüşme yapılan öğretmenler de ders ve çalışma kitaplarını okuma kültürü edindirme bağlamında yetersiz bulmuştur. Bu çalışmanın sonuçlarından yola çıkılarak ders ve çalışma kitaplarının okuma kültürü edindirme sürecine katkı sağlayacak nitelikte hazırlanması gerektiği önerilmektedir.Item Okuma stratejisi eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve matematik dersindeki problem çözme becerilerine etkisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Karakuş Aktan, Eda Nur; Aslan, Canan; OtherKarma yöntemin kullanıldığı bu araştırmada, okuma stratejileri eğitiminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve matematik dersi problem çözme becerilerine etkisini ölçmek amaçlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test - son test gruplu yarı deneysel desen; nitel boyutunda yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Pilot ve asıl uygulama şeklinde iki basamakta gerçekleştirilen çalışma, gerekli izinler alınarak 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Ankara ilinin Keçiören ilçesine bağlı bir ortaokulun iki 6.sınıf şubesiyle gerçekleştirilmiştir. 6. sınıflar arasından cinsiyet, sınıf mevcudu, matematik ve Türkçe ders notları birbirine denk olan, Türkçe ve matematik derslerini de aynı öğretmenlerin yürüttüğü iki sınıf seçilmiş, yansız atama yoluyla sınıflardan biri deney, biri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada, deney grubuna okuma stratejilerine göre hazırlanmış etkinlikler uygulanırken kontrol grubundaki dersler ders kitabındaki etkinliklerle yürütülmüştür. Uygulama çalışması on haftada tamamlanmıştır. Araştırmanın nicel verileri, hem deney hem kontrol grubu öğrencilerine "Kişisel Bilgi Formu", "Okuduğunu Anlama Başarı Testi" ve "Matematik Problemi Çözme Başarı Testi" uygulanarak; nitel verileri, deney grubu öğrencileriyle "yarı yapılandırılmış görüşme"ler yapılarak elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinin çözümlemelerinde, SPSS 25 istatistik paket programı kullanılmıştır. Değişkenlerin belirlenmesinde ortalama ve standart sapma ile yüzde ve sıklık (frekans) değerleri kullanılmıştır. Değişkenler, normallik, varyansların homojenliği ön şartlarının kontrolü yapıldıktan sonra (Shapiro Wilk ve Levene Testi) değerlendirilmiş; p<0,05" düzeyi istatistik olarak anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmada nitel veriler, uygulama öncesi ve sonrasında "yarı yapılandırılmış görüşme" yoluyla toplanmıştır. Görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiş ve bu kayıtlar bilgisayarda yazılı hâle getirilmiştir. Yazılı hâle getirilen veriler, MAXQDA 18 nitel araştırma programında çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, tematik içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sürecinin başında görüşme sorularından yola çıkarak oluşturulan temalardan hareketle alt temalar belirlenmiştir. Her bir alt temanın çözümlenmesi, öğrencilerin cümlelerine de yer verilerek ele alınmıştır. Ayrıca tematik içerik çözümlenmesine ait değerlendirmeler MAXmap ile görselleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, okuma stratejisi eğitimi verilen deney grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama başarı testi ve matematik dersi problem çözme başarı testinden aldıkları puanların kontrol grubu öğrencilerinin aldıkları puanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Deney grubu öğrencilerininon haftalık uygulama sonrası okuduğunu anlama becerileri gelişirken aynı zamanda matematik problem çözme becerilerinin de geliştiği ortaya çıkmıştır. Öğrenciler, görüşmelerde matematik dersinde en çok zorlandıkları konunun "problemler" ve yapılan uygulamalardan en etkili olanın "dikkat ve hafızayı güçlendirme çalışmaları" olduğunu belirtmişlerdir. Anahtar sözcükler: Türkçe eğitimi, okuduğunu anlama becerisi, okuma stratejileri, matematik dersi problem çözme becerisi.Item Ortaöğretim öğrencilerinin söz sanatlarına ve söz sanatları öğretimine yönelik görüşleri(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Betur, Merve; Aslan, Canan; OtherIn order to enable students to use language in their daily life more effectively and intelligibly, to get familiarized with the possibilities that language offers, and to better comprehend written texts and to extract the messages conveyed in these texts more effectively, rhetoric is offered in languages and literature education. To be able to teach rhetoric effectively and productively, or in other words, to develop students' skills of understanding and expression, it is both important and necessary to receive feedback from the students about the serviceability of teaching. The general purpose of this study is to elicit the views of students about the quality and serviceability of the teaching of rhetoric in educational environments. This study is a qualitative research, which use a case study method. In order to elicit the views of the secondary school students who had the experience of how rhetoric was taught in Turkish Language and Literature course environments, semi-structured interviews were conducted. The study group of the research consisted of 20 students who volunteered for this study during the 2017-2018 academic year and who attended a private school in the city of Ankara, which ran under the Turkish Ministry of Education. The data was gathered from the responses given to the interview questions. While the collected data was analyzed by using "content analysis," the Turkish Language and Literature programs and their schoolbooks were analyzed with the "document review method." The outcome of the research was that the students did not find the explanations, activities and examples in the textbooks about the teaching of rhetoric sufficient. It was also seen that the students internalized the rhetoric that they used in their everyday life more than the others and they found the rhetoric available in the textbooks easier.Item Ortaöğretim öğrencilerinin söz sanatlarına ve söz sanatları öğretimine yönelik görüşleri(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü : Eğitimin Kültürel Temelleri Ana Bilim Dalı, 2019) Betur, Merve; Aslan, Canan; Eğitim Bilimleri FakültesiÖğrencilerin, günlük yaşamda dili etkili ve sanatlı kullanabilmeleri, dilin olanaklarını tanıyıp bilmeleri, okudukları yazınsal metinleri daha iyi kavrayıp bu metinlerin iletilerini çıkarabilmeleri için dil ve edebiyat öğretimi ortamlarında söz sanatları öğretimine de yer verilmektedir. Söz sanatlarının etkili ve verimli biçimde öğretilebilmesi, başka bir deyişle öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerini geliştirebilmesi için öğretimin işlevselliğine ilişkin öğrenci görüşlerinin de alınması önemli ve gereklidir. Bu çalışmanın genel amacı, ortaöğretim öğrencilerinin eğitim-öğretim ortamındaki söz sanatları öğretiminin niteliğine ve işlevselliğine dönük görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma, bütüncül tek durum deseninde nitel bir araştırmadır. Türk Dili ve Edebiyatı ders ortamlarında söz sanatları öğretiminin nasıl yapıldığını deneyimlemiş ortaöğretim öğrencilerinin bu konudaki görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel bir okulda 2017-2018 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 20 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, görüşme sorularına verilen yanıtlardan toplanmıştır. Toplanan veriler "içerik çözümlemesi" tekniğiyle çözümlenmiştir. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ve ders kitapları ise doküman incelemesi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin söz sanatları öğretimi konusunda ders kitaplarındaki açıklamaları, etkinlikleri ve örnekleri yeterli bulmadığı görülmüştür. Öğrencilerin günlük yaşamlarında kullandıkları söz sanatlarını, diğer söz sanatlarına göre daha çok içselleştirdikleri ve ders kitaplarında yer alan metinlerde kullandıkları söz sanatlarını daha kolay buldukları görülmüştür. In order to enable students to use language in their daily life more effectively and intelligibly, to get familiarized with the possibilities that language offers, and to better comprehend written texts and to extract the messages conveyed in these texts more effectively, rhetoric is offered in languages and literature education. To be able to teach rhetoric effectively and productively, or in other words, to develop students' skills of understanding and expression, it is both important and necessary to receive feedback from the students about the serviceability of teaching. The general purpose of this study is to elicit the views of students about the quality and serviceability of the teaching of rhetoric in educational environments. This study is a qualitative research, which use a case study method. In order to elicit the views of the secondary school students who had the experience of how rhetoric was taught in Turkish Language and Literature course environments, semi-structured interviews were conducted. The study group of the research consisted of 20 students who volunteered for this study during the 2017-2018 academic year and who attended a private school in the city of Ankara, which ran under the Turkish Ministry of Education. The data was gathered from the responses given to the interview questions. While the collected data was analyzed by using "content analysis," the Turkish Language and Literature programs and their schoolbooks were analyzed with the "document review method." The outcome of the research was that the students did not find the explanations, activities and examples in the textbooks about the teaching of rhetoric sufficient. It was also seen that the students internalized the rhetoric that they used in their everyday life more than the others and they found the rhetoric available in the textbooks easier.Item Ortaöğretim öğrencilerinin Türk Dili ve Edebiyatı ile İngilizce derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Şengezer, Gülfidan Kadriye; Aslan, Canan; OtherBu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin Türk Dili ve Edebiyatı ile İngilizce derslerindeki akademik başarılarını ilişkisel olarak değerlendirmeyi ve öğrencilerin anadili yetkinliği ile yabancı dil öğrenme başarısı arasındaki ilişki konusundaki görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında bir sosyal bilimler lisesinde öğrenim gören hazırlık sınıfı öğrencileri ile 9, 10 ve 11. sınıf öğrencileri (n= 434) oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veri kaynağı, öğrencilerin dönem sonu karne notlarıdır. Nicel verilerin analizinde betimleyici istatistikler, Pearson korelasyon analizi, bağımsız t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Post Hock testlerinden Scheffe testi kullanılmıştır. Öğrencilerin karne notlarına göre akademik başarıları, sınıf düzeyine ve cinsiyete göre iki değişken açısından incelenmiştir. Araştırmanın nitel veri kaynağı ise araştırmacı tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış sorulara gönüllü öğrencilerin (n= 61) verdikleri yazılı yanıtlardır. Toplanan veriler "içerik çözümlemesi" tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin Türk Dili ve Edebiyatı ile İngilizce derslerindeki puanları arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir korelasyon bulunmuştur. Öğrencilerin dil puanları arasında cinsiyet değişkeni bağlamında anlamlı bir fark bulunmazken sınıf düzeylerine göre farkın anlamlı olduğu görülmüştür. Öğrencilerin görüş formlarında yer alan anadili yetkinliği ile yabancı dil başarısı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaya yönelik sorulara verdikleri yanıtlar ise öğrencilerin anadilini iyi bilmenin yabancı dil öğrenmeye katkısı konusunda bilinçli olduklarını göstermiştir.Item Resimli çocuk kitaplarının barış eğitimine ilişkin bileşenler açısından incelenmesi / Investigating illustrated children's books from the point of the components related to peace education(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Sağsöz, Gülseren; Aslan, Canan; Eğitim Bilimleri FakültesiToplumların gereksinim duyduğu en önemli konulardan biri, barışsever insanlar yetiştirmek ve barış anlayışını sürdürmektir. Barış anlayışının sürdürülebilmesi için "barış eğitimi"nin okulöncesi dönemden başlayarak verilmesi gerekir. Barış eğitimi birden çok içeriğin bütünleştirilmesiyle uygulanabilmektedir. Barış eğitimine ilişkin bileşenlerin eğitim uygulamalarında, yazınsal nitelikli resimli çocuk kitapları da önemli birer eğitim aracı olarak kullanılmaktadır. Çocuk edebiyatının başta çocuğa insanı ve yaşamı tanıtmak, ona dilinin olanaklarını sunmak, okuma alışkanlığı ve kültürünü kazandırmak gibi birçok işlevi vardır. Bu yapıtların en önemli işlevlerinden biri de çocukların barışa ilişkin farkındalık oluşturmalarına ve örtük bir barış eğitiminden geçmelerine katkıda bulunmaktır. Bu araştırmada, resimli çocuk kitaplarındaki dilsel ve görsel metinlerin barış eğitimine ilişkin bileşenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın veri kaynağını Türkiye'de en az beş yıl süreyle çocuk edebiyatı kitapları yayımlayan yayınevlerinin 2015 yılında birinci basımını yaptıkları okulöncesi dönem kitapları oluşturmaktadır. Örneklem olarak alınan toplam 40 kitap içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada Montessori'nin barış eğitimi bileşenlerinden "Bireysel Farkındalık-İç Huzur", "Toplumsal Farkındalık-Olumlu Kişilerarası İlişkiler ile Çatışma Çözme Becerisi", "Kültürel Farkındalık" ve "Çevre Farkındalığı" alt kategoriler olarak belirlenmiştir. İncelemeler sonucunda kitapların dilsel metinlerinde en çok "Toplumsal Farkındalık-Olumlu Kişilerarası İlişkiler" alt kategorisine ilişkin anlatımlara, en az ise "Kültürel Farkındalık" alt kategorisine ilişkin anlatımlara yer verildiği; görsel metinlerde ise en çok "Çevre Farkındalığı" alt kategorisine, en az "Toplumsal Farkındalık-Çatışma Çözme Becerisi" alt kategorisine ilişkin resimlere yer verildiği belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, okulöncesi çocuklarına yönelik barış eğitimi bileşenlerinden "Toplumsal Farkındalık-Çatışma Çözme Becerisi" ile "Kültürel Farkındalık" bileşenlerini de konu edinen yazınsal nitelikli yapıtların hazırlanması gerektiği söylenebilir.Item Sanatçı buluşmalarının okuma alışkanlığına katkıları konusundaki öğrenci görüşleri(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Şentuna, Tuğba; Aslan, Canan; OtherFamily, teacher and school have important responsibilities on their shoulders about directing children and young generation to reading activity and acquire a reading culture over the time. In this context, it is important and necessary to carry out various activities in directing children to reading especially in educational habitats. It can be said that one of the important factors that directing children to reading activity is to bring them together with artists specially in their educational habitats. The main purpose of this study is to find out whether the artist-student gatherings in schools contribute to directing children to reading activity or not, and what these experiences meant for the children from the students' point of views. This research is a qualitative research and it was conducted in a basic interpretative design. Participants of this study were fifth graders of private school affiliated to the ministry of education in Ankara in 2018-2019 academic year. The main data source of this study is students' responses to the questions in the form of interview. " Group of focus" technique is used as data collection method. The collected data is analyzed by "analysis of content" technique. As a result of the research, it has been revealed that artist-student gatherings have positive contributions in directing children to reading and these activities motivate children about the process of writing skills. Under the lights of the results of this study, it is suggested that students should be brought with artists more often in order to engage them in reading activity and acquire a reading culture over the time.Item Sanatçı buluşmalarının okuma alışkanlığına katkıları konusundaki öğrenci görüşleri(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Şentuna, Tuğba; Aslan, Canan; OtherFamily, teacher and school have important responsibilities on their shoulders about directing children and young generation to reading activity and acquire a reading culture over the time. In this context, it is important and necessary to carry out various activities in directing children to reading especially in educational habitats. It can be said that one of the important factors that directing children to reading activity is to bring them together with artists specially in their educational habitats. The main purpose of this study is to find out whether the artist-student gatherings in schools contribute to directing children to reading activity or not, and what these experiences meant for the children from the students' point of views. This research is a qualitative research and it was conducted in a basic interpretative design. Participants of this study were fifth graders of private school affiliated to the ministry of education in Ankara in 2018-2019 academic year. The main data source of this study is students' responses to the questions in the form of interview. " Group of focus" technique is used as data collection method. The collected data is analyzed by "analysis of content" technique. As a result of the research, it has been revealed that artist-student gatherings have positive contributions in directing children to reading and these activities motivate children about the process of writing skills. Under the lights of the results of this study, it is suggested that students should be brought with artists more often in order to engage them in reading activity and acquire a reading culture over the time.Item Sanatçı buluşmalarının okuma alışkanlığına katkıları konusundaki öğrenci görüşleri(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü : Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı : Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, 2019) Şentuna, Tuğba; Aslan, Canan; Eğitim Bilimleri FakültesiÇocuk ve gençlerin okumaya yönelmelerinde ve zamanla okuma kültürü kazanmalarında aileye, öğretmene ve okula önemli sorumluluklar düşmektedir. Bu bağlamda özellikle eğitim-öğretim ortamlarında çocukları okuma eylemine yönlendirecek çeşitli etkinliklerin yapılması önemli ve gereklidir. Çocukları okuma eylemine yönlendiren önemli etkenlerden birinin de özellikle eğitim-öğretim ortamlarında çocukları sanatçılarla buluşturmak olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın temel amacı, okullardaki sanatçı-öğrenci buluşmalarının çocukları okuma eylemine yönlendirme konusunda katkılarının olup olmadığını, bu deneyimlerin çocuklar açısından ne anlama geldiğini öğrenci görüşlerinden hareketle ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma, nitel bir araştırma olup tek desenli durum çalışması kullanılmıştır. Bu araştırmanın katılımcılarını, Ankara ilindeki MEB'e bağlı özel bir okulda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri (n= 52) oluşturmaktadır. Çalışmanın temel veri kaynağı, görüşme sorularının yer aldığı formdaki sorulara verilen öğrenci yanıtlarıdır. Veri toplama yöntemi olarak "odak grup görüşmesi" tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler "içerik çözümlemesi" tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sanatçı-öğrenci buluşmalarının çocukları okuma eylemine yönlendirme konusunda olumlu katkılarının olduğu, bu etkinliklerin onları yazma süreçleri konusunda güdülediği ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın sonuçları ışığında öğrencilerin okuma eylemine yönelmeleri ve zamanla okuma kültürü kazanmaları için sanatçılarla daha sık buluşturulması önerilmektedir. Family, teacher and school have important responsibilities on their shoulders about directing children and young generation to reading activity and acquire a reading culture over the time. In this context, it is important and necessary to carry out various activities in directing children to reading especially in educational habitats. It can be said that one of the important factors that directing children to reading activity is to bring them together with artists specially in their educational habitats. The main purpose of this study is to find out whether the artist-student gatherings in schools contribute to directing children to reading activity or not, and what these experiences meant for the children from the students' point of views. This research is a qualitative research and it was conducted in a basic interpretative design. Participants of this study were fifth graders of private school affiliated to the ministry of education in Ankara in 2018-2019 academic year. The main data source of this study is students' responses to the questions in the form of interview. " Group of focus" technique is used as data collection method. The collected data is analyzed by "analysis of content" technique. As a result of the research, it has been revealed that artist-student gatherings have positive contributions in directing children to reading and these activities motivate children about the process of writing skills. Under the lights of the results of this study, it is suggested that students should be brought with artists more often in order to engage them in reading activity and acquire a reading culture over the time.