Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi by Title
Now showing 1 - 20 of 437
Results Per Page
Sort Options
Item 7-15 Yaş Grubundaki Kekeme Olan Ve Olmayan Bireylerin Sözel İletişim Tutumlarının KarşılaştırılmasıBAYDIK, Berrin;AKÇAMETE, GönülItem A Systematic Review on the Use of Technology in Learning Disabilities(Ankara Üniversitesi, 2020-09-01) Doğan, Sibel; Delialioğlu, Ömer; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışma, öğrenme güçlüğü (ÖG) olan bireyleri desteklemek için teknolojiyi kullanma konusundaki araştırma çalışmalarının sistematik bir alanyazın taramasıdır. Çalışmanın amacı; (1) öğrenme güçlüğünde teknoloji kullanımındaki eğilimleri, (2) kullanılan teknolojilerin öğrencilerin matematik, okuma ve yazma performanslarını nasıl etkilediği ve (3) öğrencilerin kullanılan teknolojilere karşı tutumlarını belirlemektir. Bu kapsamda, 56 makaleyi kapsayan sistematik bir alanyazın taraması ayrıntılı olarak incelenmiştir. Yapılan derlemenin sonucunda, makalelerin çoğunun 1995-2018 yılları arasında Amerika Birleşik Devletlerinde (ABD) yayınlandığını göstermiştir. Ayrıca, yürütülen çalışmalarda genel olarak çoklu ortam tasarımının kullanıldığı ve katılımcı olarak ise ilkokul öğrencilerinin tercih edildiği belirlenmiştir. İlaveten, sistematik alanyazın taraması, öğrenme güçlüğünde geliştirilmek istenen becerileri ve bu becerileri geliştirmek için kullanılan teknolojileri ortaya koymuştur. Bunlara ek olarak, kullanılan teknolojilerin öğrencilerin performanslarını olumlu yönde etkilediği ve çğrencilerin kullanılan teknolojilere karşı tutumlarının genel olarak olumlu olduğu bulunmuştur.Item AFAZİKARGIN,TevhideItem Ağır ve Çoklu Yetersizliği (AÇYE) Olan Bireylerle Çalışan Özel Eğitim Öğretmenlerinin Yaşadıkları Sorunların Belirlenmesi(Ankara Üniversitesi, 2017-03-09) Adıgüzel, Sakine; Kizir, Mine; Eratay, Emine; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırma, ağır ve çoklu yetersizliği (AÇYE) olan bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin yaşadıkları sorunların belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Bu doğrultuda, AÇYE olan bireylerle çalışan özel eğitim alan mezunu 14 özel eğitim öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve görüşmelerin ses kayıtları yazılarak görüşme dökümleri hazırlanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular temel olarak; özel eğitim öğretmenlerinin AÇYE hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıklarını, alanda çalışan uzman sayısının yetersiz olduğunu, özel eğitim öğretmeni yetiştirmeye ilişkin sorunlar olduğunu, ekip çalışmasının yetersiz olduğunu, yasal düzenlemelerin yetersiz olduğunu, müfredata ilişkin sorunlar olduğunu, öğrencilerin eğitim kurumlarına yerleştirilmesine ilişkin sorunlar olduğunu, hizmet içi eğitimin yetersiz olduğunu ve müfredata ilişkin sorunlar olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma bulgularından yola çıkarak, özel eğitim lisans programlarında ağır ve çoklu yetersizliğe yönelik derslerin sayılarının artırılması, teorik derslerin uygulamalarla desteklenmesi, alanda çalışan öğretmenlerin hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi ve ağır ve çoklu yetersizlik alanına yönelik lisansüstü programların açılarak alandaki uzman sayısı arttırılması önerilebilir.Item Ağır ve Çoklu Yetersizliği (AÇYE) Olan Çocuk Annelerinin Yaşadıkları Sorunların ve Sorunlarla Baş Etme Yöntemlerinin Belirlenmesi(Ankara Üniversitesi, 2018-06-01) Kizir, Mine; Tekinarslan, İlknur Çifci; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışma, Ağır ve Çoklu Yetersizliği olan çocuk annelerinin yaşamış oldukları sorunları ve sorunlarla baş etme yöntemleri belirlenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemi esas alınarak olgu bilim modelinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Ağır ve Çoklu yetersizliği olan çocuğa sahip beş anneyle yapılan görüşmelerle elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre annelerin eğitim, sağlık, ulaşım, çevre ve aile ilişkileri, maddi zorluklar ve gelecek kaygısı konularında sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Bu sorunlarla baş etmede kendilerini yalnız ve güçsüz hissettikleri bulgularda görülmüştür. Annelerin sorunlarla baş edebilmek için herhangi bir yöntem geliştiremedikleri de görülmüştür.Item Aile yılmazlık ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliğiKANER, Sema;BAYRAKLI, HaticeItem Ailelere Uzmanlarla Çalışırken Sahip Olmaları Gereken Etkili İletişim Becerilerinin ÖğretimiÖZEN, Arzu;İFTAR, Gönül KIRCAALİItem Akademik Başarının Arttırılmasında Aile KatılımıKEÇELİ-KAYSILI, BaharItem Akran Aracılı Uyarlanmış Fiziksel Aktivitelere Katılan Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bir Bireyin İletişim Becerilerindeki Değişimlerin İncelenmesi(Ankara Üniversitesi, 2017-06-07) Yarımkaya, Erkan; İlhan, Ekrem Levent; Karasu, Necdet; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı, akran aracılı uyarlanmış fiziksel aktivite (AAUFA) programına katılan otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bir bireyin iletişim becerilerindeki değişimlerin incelenmesidir. Durum (Vaka) çalışması modelinde desenlenen araştırmaya, OSB tanılı bir birey ve normal gelişim gösteren (NGG) üç akran katılmıştır. Araştırmada, OSB tanılı birey ve NGG üç akran ile birlikte üçü serbest fiziksel aktivite oturumu, 18’i ise AAUFA oturumu olmak üzere toplamda 21 eğitim oturumu gerçekleştirilmiştir. AAUFA oturumlarında, 29 farklı uyarlanmış fiziksel aktivite akran aracılı olarak uygulanmıştır. AAUFA oturumları öncesi, NGG üç akran ile birlikte altı oturum akran eğitimi süreci gerçekleştirilmiştir. Araştırma süresince gerçekleştirilen tüm oturumlar video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Araştırma verileri farklı veri toplama araçları (gözlem formu, yarı yapılandırılmış görüşme formları, saha notları ve yansıtmacı günlük) ile elde edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, OSB tanılı bireyin göz kontağı, ortak ilgi, iletişim başlatma ve iletişime tepki becerilerinin AAUFA programı süresince olumlu yönde arttığı tespit edilmiştir. İletişim becerilerinde gözlenen bu olumlu değişimlerin araştırmadan üç hafta sonra elde edilen izleme ölçümünde devam ettiği saptanmıştır. Sonuç olarak, AAUFA programının OSB tanılı bireyin iletişim becerileri üzerinde olumlu yönde etkisi olduğu izlenimi edinilmiştir.Item Akranların Sunduğu Sabit Bekleme Süreli Öğretim Gelişimsel Geriliği Olan Öğrencilere Tanıtıcı Levhaların Öğretiminde Etkili midir?YILDIRIM, Serhat;İFTAR, Elif TEKİNItem An Exploration of Special Education Teachers' Perceptions of Professional Development(Ankara Üniversitesi, 2021-09-01) Algahtani, Faris; Eğitim Bilimleri FakültesiGiriş: Bu araştırmanın amacı Suudi Arabistan’da özel eğitim öğretmenlerinin mesleki gelişimlerinin desteklenmesi için gereksinimlerini ve gerçekleştirilen uygulamaları öğretmenlerin görüşlerine göre incelemektir. Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş 9 özel eğitim öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bulgular tematik analizle çözümlenmiştir. Bulgular: Katılımcıların çoğu, özellikle idari görevleri içeren iş yükü konusunda yaşadıkları hayal kırıklıklarını dile getirmişlerdir. Katılımcılar özel eğitime özgü alanlarda mesleki gelişim ihtiyaçlarını, özellikle Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarını içeren tüm sürecin daha etkili yönetimini açıkça ifade etmişlerdir. Özellikle, öğretimi daha nitelikli hale getirmenin ve sınıf durumlarına göre öğrenci kazanımlarını iyileştirmenin yollarını aramışlardır. Tartışma: Öğretmenler ihtiyaçlarının karşılanması için mentorluk ve çevrimiçi kaynaklara erişim istediklerini ifade etmişlerdir. Bu durum bir ya da daha fazla dijital platforma erişim sayesinde karşılanabilen bir ihtiyaç olarak deneyimli ve bilgi sahibi pek çok öğretmenin mentör olarak rol oynamasını gerektirmektedir.Item Anasınıfı çocuklarına yönelik Erken Okuryazarlık Testi (EROT) geliştirme çalışmasıKARGIN, Tevhide; ERGÜL, Cevriye; BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; GÜLDENOĞLU, BirkanItem Anasınıfı Çocuklarının Erken Okuryazarlık Beceri Profili: Ankara Örneklemi(Ankara Üniversitesi, 2017-03-23) Kargın, Tevhide; Güldenoğlu, Birkan; Ergül, Cevriye; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmanın genel amacı, Ankara ilinde öğrenim gören anasınıfı çocuklarının erken okuryazarlık beceri profilinin oluşturulmasıdır. Bu genel amaç doğrultusunda araştırmaya, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıflarında öğrenim gören ve farklı sosyoekonomik düzeylerden gelen toplam 403 çocuk dâhil edilmiştir. Çalışma içerisinde çocukların sahip oldukları erken okuryazarlık becerileri, beş yaş çocuklarına yönelik standardizasyonu yapılmış ve yedi alt testten (Alıcı Dil, İfade Edici Dil, Genel İsimlendirme, İşlev Bilgisi, Harf Bilgisi, Sesbilgisel Farkındalık ve Dinlediğini Anlama) oluşan bir erken okuryazarlık testi – Erken Okuryazarlık Testi (EROT) – ile değerlendirilmiştir. Çalışma içerisinde yapılan tüm değerlendirmeler, çocukların kendi okullarında belirlenmiş bir ortamda yaklaşık 40-45 dakikalık bireysel oturumlarla yürütülmüştür. Yapılan değerlendirmelerden elde edilen veriler, iki aşamada analiz edilmiştir. İlk aşamada çocukların EROT’un alt testlerinden elde ettikleri puanların betimsel istatistikleri, ikinci aşamada ise puanların alt testlere göre dağılımları ayrı ayrı hesaplanmıştır. Analizlerden elde edilen bulgulara genel olarak bakıldığında, çalışmaya dahil edilen çocukların erken okuryazarlık becerileri kapsamında ele alınan beceriler içerisinde sadece sözcük bilgisi alanında beklenen düzeye yakın oldukları fakat diğer tüm alt alanlarda beklenen başarıyı gösteremedikleri görülmüştür. Araştırmanın tartışma bölümünde, çocukların erken okuryazarlık becerisindeki durumları, okul öncesi kurumlarında kullanılan eğitim programı ve güncel eğitim etkinlikleri temelinde ayrıntılı olarak tartışılmıştır.Item Anne Eğitim Düzeyi, Sözcük Bilgisi ve Sesbilgisel Farkındalık Becerilerinde Bir Risk Faktörü mü?(Ankara Üniversitesi, 2020-12-01) Ergül, Cevriye; Tülü, Burcu Kılıç; Demir, Ergül; Akoğlu, Gözde; Akçamuş, Meral Çilem Ökcün; Kudret, Zeynep Baham; Eğitim Bilimleri FakültesiAraştırmada, anasınıfına devam eden ve düşük anne eğitim düzeyine sahip çocukların sözcük bilgisi ve sesbilgisel farkındalık becerilerinin gelişimsel profillerinin daha üst anne eğitim düzeyine sahip çocuklarla karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çocuklar anasınıfının güz, bahar ve birinci sınıfın güz döneminde değerlendirilmiştir. Araştırmaya normal gelişim gösteren ve anadili Türkçe olan 531 çocuk katılmıştır. Çocukların sözcük bilgileri Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi, sesbilgisel farkındalık becerileri ise Erken Okuryazarlık Testinin Sesbilgisel Farkındalık alt alanı ile değerlendirilmiştir. Anne eğitim düzeyleri, ilkokul, ortaokul, lise, lisans ve lisansüstü olmak üzere beş düzeyde sınıflandırılmıştır. Karma model varyans analizi ile gerçekleştirilen analizler sonucunda anne eğitim düzeyleri farklı olan çocukların sözcük bilgileri ve sesbilgisel farkındalık becerilerinin üç dönem için benzer oranda değişim gösterdiği belirlenmiştir. Anneleri ilkokul, ortaokul ve lise mezunu olan çocuklar sözcük bilgisi ve sesbilgisel farkındalık becerilerinde anneleri lisans ve lisansüstü mezunu olan çocuklara göre daha düşük performans göstermişlerdir. Sonuçlar bu becerilerde düşük performans göstererek anasınıfına başlayan çocukların ilerleyen dönemlerde de düşük performans göstermeye devam ettiklerini ve bu açıdan risk grubunda değerlendirilebileceklerini göstermektedir.Item Anne-babaların yılmazlık algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesiKANER, Sema; BAYRAKLI, Hatice; GÜZELLER, Cem Oktay