Browsing by Author "Duman, Ahmet"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Diyarbekrî ve tarihçiliği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Duman, Ahmet; Erşahin, Seyfettin; İlahiyat FakültesiBu çalışmada Osmanlı dönemi siyer müelliflerinden Hüseyin b. Muhammed ed-Diyarbekrî'nin hayatı, eserleri ve tarih yazıcılığı ele alınmıştır. Siyer yazıcılığının tarihsel seyri ile dönemin siyasi, sosyal ve kültürel durumuna değinilmiştir. Çalışma giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında çalışmanın amacı, metodu ve kaynakları ile dönemin siyasi, sosyal ve kültürel açıdan incelenmesi yer almaktadır. Birinci bölümde Diyarbekrî'nin hayatı ve eserleri ele alınmıştır. Doğumu, Ailesi, tahsili ile yerine getirdiği Mekke ve Medine Kadılığı Mekke Şeyhülharemliği ve Süleymaniye Müderrisliği gibi resmi görevlerine değinilmiştir. Eserleri hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde ise Diyarbekrî'nin siyer kitabı olarak telif ettiği Târîhu'l-hamîs özelinde tarihçiliği hakkında tespitler ortaya konmuştur. Ayrıca eserin muhteva, metot ve kaynak açısından detaylı incelemesi yapılmıştır. Diyarbekrî'nin siyer ilmine katkısı ve eserin tarihi kaynak olarak değeri hakkında tespitlerde bulunulmuştur. Sonuç bölümünde ise çalışmamızdan elde ettiğimiz tespitler yer almaktadır. Diyarbekrî'nin hakkında bilgi bulunan Mühimme defterlerinde yer alan hükümleri ve Târîhu'l-hamîs'in el yazmalarından bazı örnekler de tezin sonunda verilmiştir. In this dissertation, Hussain b. Muḥammad al- Diyarbakrî, one of the sīra authors in the Ottoman Period, is handled in the framework of his life, works and historiography. Besides, historical panorama of the sīra historiography and the political, social and cultural conditions of the period are briefly touched. This dissertation consist of an introduction and the two chapters. The introduction contains the purpose of this study, its method and sources as well as the analysis of the period with regard to its political, social and cultural dimensions. The first chapter is about the life and works of Diyarbakrî. After his birth, family life and education, the official positions hold by the historiographer such as Qāḍī of Mecca and Medina, Skhaikh al-haram of Mecca and Mudarris for Sulaymaniyya Madrasa are touched on this chapter. In the second chapter, historiography of Diyarbakrî is analyzed in the framework of his sīra book, Taʾrīk̲h̲. Besides, its content, method and sources are analysed. In this framework, Diyarbakri's contribution to the science of sīra and the value of his works as sources of history are evaluated. The results of this study are included in conclusion. At the end of the dissertation, the judgements which was contained in Mühimme Defterleri and samples of manuscripts of Taʾrīk̲h̲ al-khamîs are presented.Item Emniyet örgütü yöneticilerinin sürekli eğitim bağlamında yönetici yeterliliklerinin belirlenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2002) Sevinç, Ali; Duman, Ahmet; Halk Eğitimi BölümüItem Halk Eğitimi Merkezi kurslarına katılan yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimleri (Muğla ili merkez İlçe Halk eğitimi merkezi kursları örneği)(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012) Tezcan, Fatma; Duman, AhmetBu çalışmada Muğla Halk Eğitimi Merkezi’nde düzenlenen kurslara 2010-2011 eğitim öğretim yılında katılan yetişkin öğrenenlerin, kursa katılmanedenleri ve güdüsel yönelimlerinin Cyril O. Houle’un yetişkin öğrenenlersınıflandırmasına dayalı olarak saptanması amaçlanmıştır. Araştırmadaayrıca (1) yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimleri ile demografik özellikleriarasındaki ilişki, (2) yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimlere göre dağılımıve (3) mesleki teknik ve sosyal kültürel kurslara katılan yetişkin öğrenenleringüdüsel yönelimleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir.Bu araştırmada nicel ve nitel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Nicel kısımdatarama modelinde betimsel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın evreniniMuğla Halk Eğitimi Merkezi tarafından düzenlenen kurslara katılan yetişkinöğrenenler oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde Muğla Halk EğitimiMerkezi’nin kendi bünyesinde açtığı kurslara kaydolan 989 yetişkin öğrenenyer almaktadır. Çalışmada araştırmacı tarafından alan yazın taramasısonucunda geliştirilen “Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Anketi”kullanılmıştır. 562 geçerli anket toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 18paket programında frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama, standartsapma, bağımsız T-Testi, Medyan, ANOVA ve MANOVA kullanılarak analizedilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında, nicel bölümden elde edilen verilere göre, her biryönelimde en yüksek puan alan 58 yetişkin öğrenen (20 amaç yönelimli, 18etkinlik yönelimli, 20 öğrenme yönelimli) saptanmış ve çalışma evrenioluşturulmuştur. Çalışma evrenine yetişkin öğrenenlerin öğrenmealışkanlıklarını saptamaya yönelik 6 sorudan oluşan görüşme formuuygulanmıştır. Nicel yolla elde edilen bulgulara göre; (1) Yetişkin öğrenenlerin %58,4’üöğrenme yönelimli, %32’si amaç yönelimli ve %9,6’sı etkinlik yönelimlidir. (2)Güdüsel yönelimle cinsiyet, yaş, medeni durum, iş durumu, eğitim durumu vedaha önce katılınan kurs sayısı arasında .05 düzeyinde anlamlı farklılıklarbulunmuştur. (3) Medyan bölme puanlarına göre, amaç yönelimlilik en başatyönelimdir; etkinlik-öğrenme yönelimleri çift yönelimde en başattır. Elde edilen nitel bulgular şunlardır: (1) Yetişkin öğrenenler “öğrenmeyi”yaşama uygulamak olarak tanımlamışlardır. Öğrenme yönelimli yetişkinöğrenenler, gün içinde öğrenmeye amaç ve etkinlik yönelimli yetişkinöğrenenlerden daha fazla zaman ayırmaktadırlar. (2) Amaç ve öğrenmeyönelimli yetişkin öğrenenler öğrenme kaynağı olarak interneti daha çokkullanmaktadırlar. (3) Amaç yönelimli yetişkin öğrenenler sertifika almak vemesleki nedenlerle, etkinlik yönelimli yetişkin öğrenenler yeni insanlarlatanışmak ve rutinden kaçmak için, öğrenme yönelimli yetişkin öğrenenlersadece öğrenmek için kursa katılmışlardır.Abstract Main aim of this study is to identify the participation reasons and motivationalorientations of adult learners based on Cyril O. Houle’s classification of adultlearners, for participating the courses in People’s Education Center in 2010-2011 academic year in Muğla. The study also explores (1) the relationshipbetween motivational orientations and demographic characteristics of adultlearners, (2) the distribution of adult learners’ motivational orientations and(3) relationship between motivational orientations of adult learnersparticipating in vocational technical courses and social culturel courses.In this study quantitative and qualitative methods were used. Thequantitative part of study have the charasteristic of descriptive survey model.The population of this study is adult learners participating in the courseswhich was organized by the People’s Education Center in Muğla. The sampleof this study is 989 adult learners, enrolled the courses opened by MuğlaPeople’s Education Center. In this study “Questionaire For MotivationalOrientations of Adult Learners” used, developed as a result of the literaturereview by the researcher. 562 valid questionnaires were collected. Data wereanalyzed by using frequency (f), percent (%), arithmetic mean, standarddeviation, independent T-test, Median, ANOVA and MANOVA in SPSS 18package program. In the qualitative part of the study, 58 highest rated adult learners (20 goaloriented,18 activity oriented and 20 learning oriented) were determined ineach motivational orientations according to the data obtained fromquantitative part and the target population of the study was created. Interviewform consisting of 6 questions were applied to target population of the studyto determine the learning habits of adult learners.According to the findings from the quantitative way; (1) %58,4 of adultlearners was learning-oriented, %32 of them was goal-oriented and %9,6 ofthem was activity-oriented. (2) There were significant differences at .05 levelbetween the motivational orientations and sex, age, marital status, job,educational status and the number of the courses previously participated. (3) In accordance with the median scores, goal orientation is the most dominantorientations among the adult learners, and activity-learning orientations arethe most dominant orientation in sense double orientation.Qualitative findings are; (1) Adult learners have identified “learning” asapplying to life. Learning-oriented adult learners spend much more time tolearn than goal and activity oriented adult learners during the day. (2) Goaland learning-oriented adult learners use the internet as a fundamentallearning resource. (3) Goal-oriented adult learners participated in a course togain a certificate and for vocational reasons; activity-oriented adult learnersto introduce new people and escape from daily routine; and learning-orientedadult learners for only “learning”.Item Mühelleb B. Ebi Sufra(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Duman, Ahmet; Aycan, İrfan; TarihThe Amawi State was folded after the age of the prophet of istem and the Four Caliphs. The most significant event that divides the Amawi rule into two distinct periods is the government becoming a sultanate. The intemal disputes continued to take their toll in the Islamic society after establishment of the Amawi State. During the ftrst years of Amawi State, there had been a particular social group that both chahenged the Government and tronbled the people at the ntmost, knol by the name "Hariciler". Muaviye b. Abu Sufyan, the founder of the State, concentrated on conquering the nearby territories just after foundation and for the pu^ose he se.nt large armies to eastern terrhories. Muhelleb b. Abu sufra also took active duties within these armies, heading them as the assistant Commander while leading a separate army ofelites of his own. He became popular thanks to his achievements in these armies. When he joined Abdullah b. Zubeyr, he was ranked as the Governor of Horasan, but in turn, he was assi^ed with another bloody errand, to massacre the Hariciler Group, on advancement of their threat to cover the City of Basra and her neighborhood. During the reign of Abdullah b. Zubeyr and Abdulmelik b. Mervan, he had a major role to play in final devastation .of the group Hariciler, after long chases that took some nineteen years. He was then appointed as the new Governor of Horasan, due to his successful achievements in the struggle against the group Hariciler. Muhelleb b. Abu Sufta had been an accountable man, who tried to make his best to properly ftılfill his assignments. The gradually elevating positions that he had filled throughout his lifetime are a good show ofthis. Furthermore he was a man of virtues. Humor, Valor, Patience, Loyalty and Devotion to Family are among those noticeable. Beside these virtues, interesting is his "conception ofanger", Mnhelleb b. Abu Sufra was born into a large and crowded family and wisely turned this into an advantage. He raised his sons as a soldier, which led him win battles ali by thei(' assistance. Muhelleb gave an exemplar recommendation to his sons before his final passing away. Muhelleb b. Abu Sufra had committed numerous good deeds for the sake and benefit of the Islamic Community, throughout his lifetime. Because ofhis unique personality and life, he gave an extensive reputation to himself, his family and his tribe known as the "EzdsItem Türkiye'deki yetişkin eğitimi araştırmaları amaç, kapsam, yöntem ve eğilimler(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2002) Yıldız, Ahmet; Duman, Ahmet; Halk Eğitimi BölümüMain purpose of this study is to analyse adult education researches carried out in terms of M.A. and PkD. theses in Ankara University, Faculty of Educational Sciences, Department/ Chair of Adult Education and Bosphorus University, Chair/Programme of Adult Education from 197S to may 2001 from the perspectives of aims, scope, methodology and trends. For this purpose, theses carried out in the Universities above mentioned were scrutinised one by one, and then quantitiy, contents, scopes, target groups, research approaches and models, data collection and analyses techniques, and types of the theses were examined carefully. Working population of the study consists of all M.A. and PhD. theses completed in Ankara University, Faculty of Educational Sciences, Department/ Chair of Adult Education and Bosphorus University, Faculty of Education, Chair/Programme of Adult Education. From 1978 to may 2001 total 110 theses was produced. While 86 theses in terms of 75 M.A. and 1 1 Ph.D. have been completed in Ankara University, Bosphorus University has produced 24 adult education theses in terms of 4 Ph.D. and 20M.A. VIThis study has shown following facts: (1) Quantity of adult education researches in Turkey is not eneough, and the distribution of the researches in years is fluctuated, (2) Scopes and contents of the researches are mainly focused on the provision of adult education centres and other bodies, (3) Adult education researches are overwhelmingly carried out by using descriptive methods, (4) There in no coordinating and cooperating mechanisms which compile systematically and review critically existing adult education research in order to identify priorities for the future research agenda in Turkey, (5) PosMvist / Ampricist paradigms have heavily influenced adult education researches in Turkey, (6) Data in the adult education researches is analysed mainly by using descriptive statistical techniques. vn