Browsing by Author "Alper, Ayfer"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Çevrimiçi öğrenme topluluklarında denetim odağının öğrenme topluluğu hissi, akademik başarı ve probleme dayalı öğrenmeye yönelik tutuma etkisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013) Gökçearslan, Şahin; Alper, Ayfer; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri ÖğretmenliğiItem Eğitsel portallar hakkındaki öğretmen görüşlerinin belirlenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016) Bakar, Berna; Alper, Ayfer; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri ÖğretmenliğiGünümüzde eğitim-öğretim ortamlarını etkileyen yeni teknolojilerden biri internettir. İnternetin sağladığı en güncel uygulamalardan birisi portallardır. Eğitsel portallarda en az bir konuda alıştırma-test, eğitsel, deney ve kullanıcılara özgü farklı etkinlikler yer alır. Eğitim sürecinde karşılaşılan problemlere farklı çözümler sunması ve niteliği yükseltmesi bakımından eğitsel portallar önem taşımaktadır. Bu nedenle bu araştırmada öğretmenler tarafından kullanılan eğitsel portalların değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada öğretmenlerin bilgisayar okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla ''bilgisayar okuryazarlık anketi'' uygulanmıştır. Bu ankete göre Bilgisayar okuryazarlık düzeyi iyi ve çok iyi olan toplam 45 öğretmenle çalışma gerçekleştirilmiştir. Eğitsel portalları değerlendirmeleri amacıyla öğretmenlere "eğitsel portalların değerlendirilmesi rubriği" uygulanmıştır. Ayrıca 5 açık uçlu sorudan oluşan görüşme formuyla öğretmenlerin portallar hakkında görüşleri alınmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin demografik özellikleri, eğitsel portalların öğretmenlerin branşlarına göre dağılımı, eğitsel portalların değerlendirilmesi rubriğine ilişkin madde puanları, eğitsel portalların mobil uyumluluğu, öğretmenlerin eğitsel portalları kullanım devamlılığı, öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda elde edilen nitel veriler incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda eğitsel portalların kullanım, eğitsel ve ara yüz özellikleri açısından kendilerini geliştirmeleri gerektiği ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda eğitsel portal geliştiricilerine ve öğretmenlere yönelik önerilerde bulunulmuştur. Anahtar kelimeler: Eğitsel portallar, eğitim teknolojisi, e-öğrenme, web destekli eğitimItem eknolojinin benimsenmesine ekolojik bir yaklaşım: Sürdürülebilir bir dijital öğretim materyali geliştirme ekosistemi(Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Karademir, Tuğra; Alper, Ayfer; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri ÖğretmenliğiEquipping learners with 21st century skills requires creating various in-classroom and out-of-classroom learning environments that facilitate learners' acquisition of skills such as extracting information from real-life experiences, transforming information to different formats and using it and producing new information and transmitting it. Digital instructional materials are one of the learning environments that will help learners learn actively and construct, inquire and discover information. However, a review of literature reveals that lack of digital instructional materials, teachers' use of these materials at schools and their development and sustainability are still problematic issues. In this context, based on the diffusion of innovations model, this study aims to lay out the variables that may have impact on teachers' adoption of developing digital instructional materials and their sustainability, and propose an ecosystem for teachers. The study employed concurrent nested mixed-research design among the typologies proposed by Creswell. Sixty-two teachers from twenty one different subject areas who worked at a foundation school during 2014-2015 academic year participated in the study. A pilot study was conducted with the participation of twenty-two teachers prior to the study. Quantitative data was collected throughDigital Instructional Materials Development Adoption Scale, Digital Instructional Materials Development Perception of Self-Efficacy Scale, Basic Computer Skills Self- Assessment Scale and demographic information form, which were all developed by the researcher. Similarly, qualitative data was collected via interview forms that are composed of forty items and their sub-items. The items on the interview forms cover themes such as innovation, time, social system and communication channels, which are considered to have impact on the adoption of digital instructional materials. The interview forms were also developed by the researcher. The study began with the collection of preliminary data. In the next phase of the study, teachers were trained during eight months and data was collected. The final interviews were conducted when four months passed over the completion of teacher training. As the final product of the study, a sustainable digital instructional material development ecosystem was developed (Figure 32). The study revealed that the most commonly emphasized variables under the main themes of teachers' adoption of digital instructional materials development and their sustainability in the ecosystem developed were the administrators' support, colleagues'support, personal willingness, the need for digital instructional materials, self-efficacy and computer literacy. The most commonly repeated themes under the broader theme of administrators' support in the proliferation of digital instructional materials within a school system were providing professional support, improving technical infrastructure, offering motivators to the teachers, generating school policies and control. It was understood that while facilitating collaborative work among colleagues, awareness-raising and sharing materials were among the most commonly emphasized themes; professional support, motivators, storage spaces and improving infrastructure were among the most commonly repeated themes. In addition, it was understood that under the variable of the need for developing digital instructional materials in line with the teachers' needs; awareness raising, displaying advantages and providing professional support themes; and under self-efficacy and computer literacy themes working with a professional, seminars and collaborative work were the most commonly emphasized themes.Item he effect of case based learning model, cognitive style and gender to the student achievement in science courses(2006) Horzum, Mehmet Barış; Alper, AyferIn this research; single and common effects of teaching methods (learner centered case based learning and traditional teaching method), cognitive style (field dependent/ independent) and gender have been tried to determine in Science course. 70 students in a primary school in Sakarya have been included to the research. The cognitive style of these students has been determined and then traditional teaching method has been applied to 35 of them, case based learning method has been applied to the rest of the students for 3 weeks. In the 4th week, an achievement test has been applied about the subject. At the end of this test; it is determined that the instructional methods and cognitive styles which are dependent varian have a meaningful effect, but the effect of gender hasn’t been meaningful statistically. When common effects are examined, it is determined that the common effects of the independent varian, which are teaching methods and cognitive style and also uniquely effective, have been in a meaningful level; but other common effects haven’t been in a meaningful level statistically.Item Kişisel bilgisayar tabanlı uçuş simülasyonlarının mühendislik fakültelerinde kullanılmasının incelenmesi: Bee Flight Academy örneği(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Özden, Mustafa Serdar; Alper, Ayfer; OtherBu araştırma ile, kişisel bilgisayar tabanlı uçuş simülasyonlarının mühendislik fakültelerinde eğitim ve araştırma amaçları ile kullanımının İTÜ Bee Flight Academy örneği üzerinden incelenmesi ve İTÜ Uçak ve Uzay Mühendisliği Bölümleri öğrencilerinin kişisel bilgisayar tabanlı uçuş simülasyonları aracılığı ile aldıkları uçuş eğitiminin akademik ve mesleki yaşantılarına nasıl etki ettiğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel verilerin ağırlıkta olduğu karma yöntem ile desenlenmiş bir bütüncül tekli durum çalışmasıdır. Araştırma İTÜ Bee Flight Academy eğitimine dahil olmuş 33 öğrenci ve İTÜ Uçak ve Uzay Mühendisliği Bölümlerinde görevli iki öğretim elemanının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş Kişisel Bilgisayar Tabanlı Uçuş Simülasyonu Memnuniyet Anketi̇, Öğretim Elemanlarına Yönelik Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları, Öğrencilere Yönelik Odak Grup Görüşme Soruları ve Bee Flight Acedemy Ders Gözlem Formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler betimsel analiz ile nitel veriler ise hem betimsel analiz hem de içerik analizi ile çözümlenmiş ve oluşturulan tematik yapı çerçevesinde sunularak yorumlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; Bee Flight Academy uçuş eğitimlerinin Uçak ve Uzay Mühendisliği Bölümleri öğrencilerinin akademik yaşantılarına yönelik olarak teorik bilgi seviyelerinde artış sağladığı, mevcut teorik bilgileri pekiştirebilmelerine yardımcı olduğu ve yeni bilgileri öğrenmelerini kolaylaştırdığı tepit edilmiştir. Mesleki yaşantılarına yönelik olarak ise hava aracı tasarımına yönelik yeni bakış açıları kazandırdığı, özgüven artışı sağladığı, disiplin kazandırdığı ve mesleki kariyerlerinde avantaj sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca İTÜ Uçak ve Uzay Mühendisliği Bölümlerindeki mevcut simülasyon durumunun yetersiz olduğu, öğrencilerin kişisel bilgisayar uçuş simülasyonlarının alternatif bir çözüm olarak kullanılabileceği konusunda hemfikir olduğu ve Bee Flight Academy uçuş eğitimlerinin Uçak ve Uzay Mühendisliği Bölümleri örgün eğitim programlarında yer almasına olumlu baktıkları tespit edilmiştir.Item Kodlama ve robotik eğitimi alanında türkiye'de yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Şanlı, Melis; Alper, Ayfer; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri ÖğretmenliğiBu araştırmanın amacı, kodlama ve robotik eğitimi alanında Türkiye'de yapılan lisansüstü çalışmaların genel eğilimlerinin ortaya konması ve yapılan değerlendirmeler ile alanda yapılacak yeni araştırmalara ve uygulamalara yön verilmesidir. Bu amaç doğrultusunda, "Kodlama", "Robotik", "Programlama" ,"Robotik Kodlama", "Kodlama Eğitimi", "Robotik Eğitimi" ve "Programlama Eğitimi" anahtar kelimeleri ile Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanına kayıtlı erişime açık 194 teze ulaşılmış ve bu tezler araştırmacı tarafından geliştirilen "Tez İnceleme Formu" ile incelenmiştir. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen çalışmalarda kodlama ve robotik eğitimine yönelik araştırmaların tanımlayıcı, yöntemsel ve bulgusal özellikleri ele alınmıştır. İçerik analizi kapsamında erişilen veriler, bütüncül olarak yorumlanabilmeleri açısından betimsel istatistiki yöntemlerle (yüzde ve frekans) analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, kodlama ve robotik eğitimi ile ilgili bilimsel araştırmaların ağırlıklı olarak yüksek lisans düzeyinde yapıldığı, çalışmaların sayısında 2012 yılından sonra bir artış yaşandığı, en fazla çalışmanın ise 2019 yılında yapıldığı, kodlama ve robotik eğitimi bağlamında yayınlanan en fazla tezin Gazi Üniversitesin'e ait olduğu, ağırlıklı olarak Eğitim Bilimleri Enstitüsü ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Anabilim Dalı'nda yapıldığı ve çalışmaların büyük bir kısmının programlama/programlama eğitimi anahtar kelimesi üzerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Yöntemsel özellikleri bağlamında kodlama ve robotik eğitimi ile ilgili araştırmaların ağırlıklı olarak nicel araştırma yöntemi ile yürütüldüğü, genellikle deneysel ve karma desenler ile çalışıldığı, deneysel çalışmaların uygulama sürelerinin 5-8 hafta arasında yoğunlaştığı, örneklem düzeyi olarak en çok ortaokul öğrencileri, örneklem büyüklüğü olarak da 50-100 katılımcı aralığının ağırlıklı olarak tercih edildiği ve çalışmaların en fazla devlet okullarında yürütüldüğü sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmalarda veri toplama aracı olarak çoğunlukla anket ve ölçek kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise en çok nicel veri analiz yöntemlerine başvurulmuştur. İncelenen araştırmalarda en çok akademik başarı düzeyi bağımlı değişken olarak ele alınmıştır. Araştırma kapsamında en fazla kullanılan teknolojinin ise Scratch platformu olduğu görülmüştür. İncelenen çalışmaların bulgusal özelliklerine bakıldığında ise kodlama ve robotik eğitiminin, öğrenenlerin akademik başarı düzeylerinin, motivasyonlarının ve işbirlikli çalışma becerilerinin gelişmesinde olumlu yönde etkisinin olduğu görülmüştür. Öneriler bölümlerinin yoğunlaştığı konulara bakıldığında ise en çok örneklem sayısı/düzeyi ve etkinlik/materyal/proje geliştirme sürecine yönelik önerilerin sunulduğu ortaya çıkmıştır.Item Okul öncesi öğretim programına algoritma ve kodlama eğitimi entegrasyonunun öğrencilerin problem çözme becerisine etkisi / Algorithm and coding education in pre-school teaching program integration the effectiveness of problem solving skills in students(Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü : Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı : Eğitim Teknolojisi Bilim Dalı, 2018) Altun, Canan Akyol; Alper, Ayfer; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırma, okul öncesi eğitime devam eden beş yaş grubu öğrencilerine verilecek algoritma ve temel kodlama eğitiminin çocukların problem çözme becerilerinin etkisinin saptanması amaçlanmış sıralayıcı karma desen modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında Ankara ilindeki bir özel anaokuluna devam eden beş yaş grubu 30 öğrenci oluşturmuştur. Bu araştırmanın nicel verileri, "Problem Çözme Becerisi Ölçeği" ile; nitel verileri ise gözlem formu ve odak grup görüşmeleri esnasında yapılan ses kayıtları yoluyla toplanmıştır. Araştırmada 4 hafta süren algoritma eğitimi ve sonra 4 hafta süren temel kodlama eğitimi adı altında OSMO Koding eğitimi verilmiştir. Tüm öğrencilere "Problem Çözme Becerisi Ölçeği" uygulama öncesinde ve uygulama sonrasında ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulamalar esnasında öğrencilere ait gözlemler gözlem formu yardımıyla toplanmış, uygulama sonrasında ise odak grup görüşmeleri ile veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler ile birlikte Shaphiro-Wilk testi ve t-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre problem çözme ölçeğinden alınan ön test ve son test puanlarına bakıldığında algoritma eğitiminin problem çözme becerisi ölçeğinden alınan puanlarında anlamlı bir farklılık yarattığı görülmüştür. Problem çözme becerisi ölçeğinden alınan son test puanları karşılaştırıldığında ise algoritma eğitimi alanların son test puanlarının algoritma eğitimi almayanların son test puanlarından yüksek olduğu görülmüştür. Problem Çözme Becerisi Ölçeği puanları yüksek olan öğrencilerin daha ayrıntılı, daha kapsamlı görüşler bildirdikleri, gerçek hayatlarından örneklerle durumları destekledikleri görülmüştür.Item Pandemi sürecinde Türkiye'deki uzaktan eğitim üzerine yapılan araştırmaların incelemesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Bilgin, Elif; Alper, Ayfer; OtherBu çalışmanın amacı, Türkiye'de pandemi sürecinde uzaktan eğitim (PSUE) üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora düzeyindeki tezler ile bu konuda yazılan makalelerin eğilimlerinin belirlenmesidir. Araştırmada pandemi sürecinde hayata geçirilen uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine yapılan çalışmaların eğilimlerini ortaya koymak, aynı zamanda elde edilecek veriler ile yeni çalışmalara yön vermek amaçlanmaktadır. Bu amaç ile yola çıkılarak, "Uzaktan Eğitim", "Pandemi", "Covid", "Salgın", "Corona", "Acil Uzaktan Eğitim", "Korona" ve "Pandemi Sürecinde Uzaktan eğitim" anahtar kelimeleri ile YÖK Ulusal Tez Merkezi'nin veri tabanı ve DergiPark ULAKBİM ulusal makale dijital veri tabanından 2020 Ocak ayından 2021 Aralık ayına kadar olan süre zarfında erişime açık 253 makale ile 19 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Alanda yapılmış olan çalışmaların derinlemesine incelenmesi adına araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen 272 çalışma betimsel istatistik yöntemleri (frekans ve yüzde) ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular araştırmaların ağırlıklı olarak makale türünde olduğu ve en fazla çalışmanın 2021 yılında yapıldığını göstermektedir. Alanda yapılan çalışmaların sonuçları incelendiğinde, pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin paydaşların motivasyonlarını etkileyecek çok fazla iç ve dış etmen olduğu, süreçte yaşanan olumsuzluklardan dolayı ezici bir çoğunluğun pandemi sürecinde uzaktan eğitimin faydalı olduğu ancak eğitimin verimliliği açısından örgün eğitimi tercih ettikleri, teknolojik / dijital cihazlara ulaşım ve internet erişimi olmayan öğrencilerin fazla olması dolayısıyla fırsat eşitsizliği ve dijital uçurumun oluştuğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte incelenen çalışmalarda Teknik altyapı / yazılım ve donanım iyileştirmesi, acil uzaktan eğitim sürecine dahil olan paydaşlara destek sağlanması, yine tüm paydaşların hazırbulunuşluluğunu artırmak adına eğitimler verilmesi ve alandaki araştırmaların artırılması yönünde önerilerde bulunulduğu görülmüştür.Item Programlama öğretimindeki ters yüz öğretim yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgisayara yönelik tutumuna ve kendi kendine öğrenme düzeylerine etkisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016) Öztürk, Suat; Alper, Ayfer; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri ÖğretmenliğiBu araştırmada programlama dili öğretiminde Ters Yüz Öğretim Yönteminin ortaokul öğrencilerinin başarılarına, bilgisayara yönelik tutumuna ve kendi kendine öğrenme düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test – son test eşleştirilmiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim öğretim yılının 2. döneminde Ankara ili Pursaklar ilçesi Ayyıldız Ortaokulu'nda 6. sınıfa devam eden ortaokul öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 104'ü kontrol, 88'i deney grubu olmak üzere toplam 192 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol ve deney grupları belirlenirken iki grubun akademik başarı değişkeni açısından denk olmalarına dikkat edilmiştir. Veri toplama aracı olarak başarı testi, bilgisayar tutum ölçeği ve teknolojiyle kendi kendine öğrenme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan verilerin çözümlenmesi için SPSS 20.0 paket programı kullanılmış ve Anlamlılık testlerinde α=.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Nicel verilerde kullanılacak veri analiz yönteminin belirlenmesi için öncelikle normallik testi uygulanmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde Mann Whitney U ve Wilcoxon işaretli sıralar testleri kullanılırken; normal dağılım gösteren verilerin analizinde ise T testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, Ters Yüz Öğrenme Yöntemi ile öğrenim gören öğrencilerin akademik başarıları, teknolojiyle kendi kendine öğrenme düzeyleri ve bilgisayara yönelik tutumları Geleneksel Öğretim Yöntemi ile öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek çıkmış ve gruplar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Ters yüz öğrenme yöntemi, programlama eğitimi, teknolojiyle kendi kendine öğrenme, bilgisayar tutumuItem Teknolojinin benimsenmesine ekolojik bir yaklaşım: sürdürülebilir bir dijital öğretim materyali geliştirme ekosistemi(2018) Karademir, Tuğra; Alper, AyferÖğrencilere yirmi birinci yüzyılın gerektirdiği becerileri kazandırmak için gerçek hayat deneyimlerden yola çıkarak bilgiye ulaşma, bilgiyi farklı formatlara çevirme ve kullanma, yeni bilgiyi üretme ve yayma becerileri kazandırmayı sağlayacak farklı sınıf içi ve sınıf dışı öğrenme ortamlarının yaratılmasını gerekli kılar. Dijital öğretim materyalleri öğrenenlerin aktif öğrenmesine, bilgiyi yapılandırmasına, sorgulamasına ve keşfetmesine yardımcı olabilecek (Henderson ve Romeo, 2015) öğrenme ortamlarından biridir. Fakat, alan yazın incelendiğinde dijital öğretim materyallerinin eksikliği, öğretmenler tarafından okullarda kullanılması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi konusu sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda, araştırmada yeniliklerin yayılımı kuramı temel alınarak dijital öğretim materyallerinin öğretmenler tarafından geliştirilmesinin benimsenmesi ve sürdürülebilmesine etki edecek değişkenleri ortaya koymak ve öğretmenler için bir ekosistem önerisinde bulunmak amaçlanmıştır. Araştırma, Creswell tarafından ortaya koyulan tipolojilerden iç-içe karma desende planlanmıştır. Araştırmaya, 2014-2015 öğretim yılında bir vakıf okulunda görev yapan 21 farklı branştan altmış iki öğretmen katılmıştır. Araştırma öncesinde ise yirmi iki öğretmen ile pilot bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler, araştırmanın kapsamında geliştirilen ‘Dijital Öğretim Materyali Geliştirmeyi Benimseme Ölçeği’, ‘Dijital Öğretim Materyali Geliştirme Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği’, ‘Temel Bilgisayar Becerileri Öz-Değerlendirme Ölçeği’ ve demografik özellikler formu aracılığıyla toplanmıştır. Nitel veriler ise yine araştırma kapsamında geliştirilen dijital öğretim materyallerinin benimsenmesi ve yayılımında etkili olabileceği düşünülen yenilik, zaman, sosyal sistem, ve iletişim kanalları temalarını içeren 40 madde ve bunların alt maddelerinden oluşan görüşme formları ile toplanmıştır. Araştırmaya ön verilerin toplanması ile başlanmıştır. Sonraki süreçte, sekiz aylık bir süre boyunca öğretmenlere eğitimler verilmiş ve veri toplanmaya devam edilmiştir. En son görüşmeler ise tüm çalışmaların bitiminden dört ay sonra gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda sürdürülebilir dijital öğretim materyali geliştirme ekosistemi (Şekil 30) geliştirilmiştir. Araştırma sonunda geliştirilen ekosistemde öğretmenlerin dijital öğretim materyali geliştirebilmelerini benimsemeleri ve sürdürmeleri ana temaları altında en yaygın olarak vurgulanan değişkenlerin yöneticilerin desteği, meslektaşların desteği, bireysel isteklilik, dijital öğretim materyallerine ihtiyaç duyma, öz-yeterlik ve bilgisayar bilgisi olduğu belirlenmiştir. Dijital öğretim materyalinin bir okul sistemi içerisinde yaygınlaşmasında yönetici desteği konusunda en sık tekrarlanan temalar arasında uzman desteğini sağlama, teknik alt yapıyı iyileştirme, öğretmenlere motive ediciler sunma ve okul politikaları üretme ve kontrol etme yer almaktadır. Meslektaş destekleri arasında işbirlikçi çalışmalar gerçekleştirme, farkındalık artırma ve materyallerin paylaşılması temaları en çok vurgulanan temalar arasında iken uzman desteğinin, motive edicilerin, depolama alanlarının ve alt yapının iyileştirilmesinin dijital öğretim materyali geliştirmeye isteklilik ana değişkeni altında en çok tekrar edilen temalar arasında olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlere göre dijital öğretim materyali geliştirmeye ihtiyaç hissetme değişkeni altında farkındalık yaratılması, avantajlarının gösterilmesi ve uzman desteğinin verilmesi temaları, öz-yeterlik ve bilgisayar bilgisi temaları altında ise uzmanlar ile çalışma, seminerler ve işbirlikçi çalışmaların en çok vurgulanan temalar arasında yer aldığı belirlenmiştir. Equipping learners with 21st century skills requires creating various inclassroom and out-of-classroom learning environments that facilitate learners’ acquisition of skills such as extracting information from real-life experiences, transforming information to different formats and using it and producing new information and transmitting it. Digital instructional materials are one of the learning environments that will help learners learn actively and construct, inquire and discover information. However, a review of literature reveals that lack of digital instructional materials, teachers’ use of these materials at schools and their development and sustainability are still problematic issues. In this context, based on the diffusion of innovations model, this study aims to lay out the variables that may have impact on teachers’ adoption of developing digital instructional materials and their sustainability, and propose an ecosystem for teachers. The study employed concurrent nested mixed-research design among the typologies proposed by Creswell. Sixty-two teachers from twenty one different subject areas who worked at a foundation school during 2014-2015 academic year participated in the study. A pilot study was conducted with the participation of twentytwo teachers prior to the study. Quantitative data was collected throughDigital Instructional Materials Development Adoption Scale, Digital Instructional Materials Development Perception of Self-Efficacy Scale, Basic Computer Skills Self- Assessment Scale and demographic information form, which were all developed by the researcher. Similarly, qualitative data was collected via interview forms that are composed of forty items and their sub-items. The items on the interview forms cover themes such as innovation, time, social system and communication channels, which are considered to have impact on the adoption of digital instructional materials. The interview forms were also developed by the researcher. The study began with the collection of preliminary data. In the next phase of the study, teachers were trained during eight months and data was collected. The final interviews were conducted when four months passed over the completion of teacher training. As the final product of the study, a sustainable digital instructional material development ecosystem was developed (Figure 32). The study revealed that the most commonly emphasized variables under the main themes of teachers’ adoption of digital instructional materials development and their sustainability in the ecosystem developed were the administrators’ support, colleagues’support, personal willingness, the need for digital instructional materials, self-efficacy and computer literacy. The most commonly repeated themes under the broader theme of administrators’ support in the proliferation of digital instructional materials within a school system were providing professional support, improving technical infrastructure, offering motivators to the teachers, generating school policies and control. It was understood that while facilitating collaborative work among colleagues, awareness-raising and sharing materials were among the most commonly emphasized themes; professional support, motivators, storage spaces and improving infrastructure were among the most commonly repeated themes. In addition, it was understood that under the variable of the need for developing digital instructional materials in line with the teachers’ needs; awareness raising, displaying advantages and providing professional support themes; and under self-efficacy and computer literacy themes working with a professional, seminars and collaborative work were the most commonly emphasized themes.Item Türkiye’de Probleme Dayalı Öğrenme ÇalışmalarıAlper, AyferItem Usage of Digital Learning Material in Special Education(Ankara Üniversitesi, 2019-03-01) Coşkun, Tuğra Karademir; Alper, Ayfer; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBu çalışmada özel eğitim bölümü öğretmen adaylarının deneyimlerinden yola çıkarak dijital öğrenme materyallerinin (DÖM) özel eğitimde kullanımı betimlenmiş ve kullanmayı tercih ettikleri DÖM geliştirme ortamları gerekçeleri ile ortaya koyulmuştur. Araştırmada fenomenoloji deseni kullanılmış ve araştırma bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 49 özel eğitim öğretmenliği öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 6 hafta dijital öğrenme materyali, 6 hafta artırılmış gerçeklik uygulamaları, 1 hafta materyal geliştirme etkinlikleri ve 1 hafta görüşmeler olmak üzere toplamda 14 hafta şeklinde yürütülmüştür. Araştırma verileri görüşmeler aracılıyla toplanmış ve elde edilen veriler 2 döngü kodlama ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının dijital öğrenme materyallerini ve artırılmış gerçeklik uygulamalarını özel eğitimde kullanmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarına göre dijital öğrenme materyalleri ve artırılmış gerçeklik uygulamaları özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin akademik, sosyal, öz bakım ve iletişim becerilerini destekleyebilmektedir. Ek olarak, kolay kullanım sağlaması, düşük maliyeti, öğrenci katılımını kolaylaştırma gibi nedenlerden dolayı öğretmenlerin işlerini kolaylaştırırken, bireyselleştirmedeki zorluk ve teknik sorunlardan dolayı geliştirme sürecinde sorunlar yaşanabileceğini de dile getirmişlerdir.Item Web ortamlı probleme dayalı öğrenmede bilişsel esneklik düzeyinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003) Alper, Ayfer; Deryakulu, Deniz; OtherIn this study, the effect of cognitive flexibility on achievement, retention and attitudes of students in web mediated problem based learning. The study is carried out with three groups of 30 students (aged 14-15 years) selected among nineth grade level of Ankara Science Highschool. In order to obtain the groups' level of prior knowledge and cognitive flexibility, pre test and stroop color word test are administered. The data obtained from these scales are used to assign groups objectively. The three different groups are assigned considering the level of cognitive flexibility as high (n=10), medium (n=10)and low(n=10). Post-test is administered at the end of the application of the PBL instructional material developed on WebCT tool and after three weeks retention test is administered. In order to identify the attitudes of students toward web mediated problem based learning, the attitude scale is administered. Moreover, peer evaluation from developed for evaluating the behavior of students within PBL application process and the form used to obtain qualitative data of students view on related problem are administered. In the analysis of data mean, standart deviation, one way variance analysis, two way variance analysis for factorial design and multivariate varyans analysis (MANOVA) are utilized. After the analyses of data, it was found significant differences between students' pre-test-post test and post test-retention test means, it means that traetment affect positively students' achievement and retention of learning. On the other hand, it was observed cognitive flexibility didn't produce any significant differences in terms of students' achievement, retention of learning and attitudes in web mediated problem based learning.