Cilt:20 Sayı:02 (2022)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item UZAKTAN EĞİTİMLE BEDEN EĞİTİMİ DERSLERİ YAPILABİLİR Mİ? ÇEVRİMİÇİ BEDEN EĞİTİMİ DERSLERİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Ünlü, Hüseyin; Other; OtherÇevrimiçi eğitim günümüzde kullanılan ve en çok tercih edilen uzaktan eğitim türlerinden biridir. Çevrimiçi eğitim son yıllarda hızla gelişmiş ve giderek eğitim sistemlerinin önemli bir parçası haline gelmiştir. Çevrimiçi yollarla eğitimin nasıl daha nitelikli bir şekilde gerçekleştirileceği ve farklı disiplinlerdeki derslerin nasıl verilebileceği konusu ise araştırılmaya devam etmektedir. Eğitimciler, çevrimiçi eğitimde özellikle beden eğitimi derslerinin nasıl gerçekleştirileceği konusunda endişe duymaktadırlar. Beden eğitimi dersleri temelde fiziksel aktiviteye ve motor becerilerin gelişimine odaklanır ve akademik derslerden oldukça farklıdır. Gelişen eğitim teknolojileri ve farklı öğrenme yönetim sistemleri sayesinde beden eğitimi dersleri de çevrimiçi yollarla gerçekleştirilebilmektedir. Ancak, çevrimiçi beden eğitimi derslerinin öğretim programları, öğrenme-öğretme süreci, öğretim içeriklerini hazırlama ve sunma, öğrenci performansının gelişimini izleme ve değerlendirme konularında beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada; çevrimiçi beden eğitimi derslerinin gerçekleştirilip gerçekleştirilemeyeceği tartışması üzerinden, çevrimiçi eğitim, çevrimiçi beden eğitimi dersi hazırlıkları ve uygulamaları, çevrimiçi beden eğitimi derslerinde kullanılan teknolojiler ve karşılaşılan sorunlar yönelik literatür incelenerek bir derleme yapılması yapılmıştır. Sonuç olarak; çevrimiçi beden eğitimi dersleri aracılığı ile öğrencilerin bilişsel, duyussal ve psikomotor öğrenme alanlarına ilişkin kazanımları elde edebileceği görülmüştür. Bunun yanında, çevrimiçi beden eğitimi dersleri için hibrit/harmanlanmış modelin en uygun model olduğu ve fiziksel aktivite temelli beden eğitimi derslerinin çevrimiçi beden eğitimi dersleri için daha uygun olduğu görüşü hakim olmuştur.Item ULUSLARARASI KURULUŞLARDA SPORUN ROLÜ(Ankara Üniversitesi, 2022) Gçkduman, Çiğdem Şahanlı; Other; OtherGeleneksel ulus devlet yaklaşımının sorgulanması ve ulus devletlerin, küresel sorunların çözümünde yer yer yetersiz kalması sonucu toplumların/ülkelerin hak ve çıkarlarının korunmasını sağlamak amacıyla uluslararası kuruluşlar kurulmuştur. Bu kuruluşlar, küreselleşen dünyadaki gelişmelerden etkilenip, aynı zamanda bu gelişmeleri etkileyerek toplumlara, dolayısıyla da ülkelere yön vermeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmada; Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO), Dünya Sağlık Örgütü (WHO), Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF), Avrupa Birliği, Güneydoğu Asya Ulusları Birliği, Şangay İşbirliği Örgütü, İslam İşbirliği Teşkilatı ve Afrika Birliği’nin kuruluş amaçları doğrultusunda sporu kullanım biçimleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniğinden yararlanılmış, literatür taraması yapıldıktan sonra ilgili kuruluşların resmi web siteleri kuruluşların politik yaklaşımları açısından detaylı olarak incelenmiştir. Sonuç olarak sporun Dünya Sağlık Örgütü tarafından sağlıklı bir dünya inşa etmek, UNESCO ve UNICEF tarafından eğitime erişim imkânı sunmak, Avrupa Birliği tarafından bütüncül bir Avrupa oluşturmak için bir politika aracı olarak kullanıldığı belirlenmiştir. Güneydoğu Asya Uluslar Birliği, insanlar arası bağları geliştirerek güçlü tutmak ve bölgesindeki halklarla dayanışmayı sağlamak, Şangay İşbirliği Örgütü ise spor yoluyla “Şangay Ruhu”na bağlılığın ve üye ülkelerin halkları arasındaki sosyal uyumun sağlanması amacıyla spora ilişkin politikalar üretmektedirler. İslam İşbirliği Teşkilatı, spor organizasyonlarından yararlanarak uluslararası, kıtasal ve bölgesel düzeyde Müslüman toplumların işbirliğinin geliştirilmesi ve ayrıca bir kültür taşıyıcısı olarak sporu kullanırken, Afrika Birliği ise sömürgeleştirme ve ırk ayrımcılığını önlemek, öte yandan kıtanın kalkınması ve barış için sporu bir araç olarak kullanmaktadır. Sonuç olarak araştırmada incelenen uluslararası kuruluşların her birinin, kendi kuruluş amaçlarına ulaşmak amacıyla sosyo-ekonomik ve politik farklı uygulamalar biçiminde sporu bir araç olarak kullandıkları belirlenmiştir.Item ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERDE EGZERSİZİN FİZİKSEL UYGUNLUĞA ETKİSİ: SİSTEMATİK BİR DERLEME(Ankara Üniversitesi, 2022) Bölükbaş, Merve Gezen; Other; OtherZihinsel engellilik, günlük sosyal ve pratik beceriler de dahil olmak üzere hem zihinsel işlevlerde hem de uyum sağlayıcı davranışlarda önemli eksiklerle karakterize edilen çok yönlü ve karmaşık bir durumdur. Zihinsel engelli bireyler diğer akranlarına kıyasla fiziksel, bilişsel ve sosyal gelişim bakımından yetersiz olabilmektedir. Bu derlemenin amacı zihinsel engelli olan yetişkin bireylerde fiziksel uygunluğu geliştirmek için tasarlanan egzersiz programlarının etkilerine ilişkin bilimsel kanıtları sistematik olarak gözden geçirmektir. Bu çalışma sistematik derleme niteliğindedir ve Ocak 2010–Mayıs 2020 tarihleri arasında Pubmed, Web of Science ve EBSCOhost veri tabanlarından İngilizce dizinler taranarak gerçekleştirilmiştir. Sistematik Derlemeler ve Meta-Analiz Protokolleri için Tercih Edilen Raporlama Öğeleri (The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and MetaAnalyses - PRISMA) araştırmanın yönlendirilmesinde ve araştırma raporunun yazımında bir kılavuz oluşturmuştur. Araştırmaya toplam 8 çalışma dahil edilmiştir. Sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk sonuçları incelendiğinde vücut kompozisyonu verilerinde önemli etkilerin olmadığı görülürken; kardiyovasküler ve kardiyoresperatuar uygunluk, motor beceriler ile metabolik uygunluk üzerinde önemli değişiklikler olduğu bildirilmiştir. Sağlıklı yaşam için tasarlanmış fiziksel aktivite ve kombine (kuvvet ve aerobik) egzersiz en sık önerilen programlardır. Hafif ve orta düzey zihinsel engelli olan yetişkin bireylerde kardiyovasküler ve kardiyorespiratuar uygunluk ve motor beceriler üzerindeki yararlı etkilerine dair bilimsel kanıtlar mevcuttur. Fakat egzersiz uygulamalarının bu popülasyonun vücut kompozisyonu üzerindeki etkisine odaklanan ve alternatif uygulamaların yanı sıra egzersizin eğlenceli hali getirilerek egzersize olan bağlılığın arttırıldığı daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır.Item COMPARISON OF MENTAL ROTATION AND REACTION TIME PERFORMANCES IN DEAF ATHLETES AND NON-ATHLETES(Ankara Üniversitesi, 2022) Güngör, Ali Kamil; Other; OtherThe coordination of perceptual-cognitive and motor processes is one of the main components determining sports performance. However, many factors affect these components, such as disability, gender, doing sport, etc. The aim of this study is to determine the mental rotation and reaction time performance of deaf athletes and non-athletes in terms of doing sport and gender. 42 heavy hearing impaired (90+ dB) students, 22 males, and 20 females, participated in the study. 22 of the participants were deaf basketball athletes, and 20 were deaf non-athletes. The participants' mental rotation and reaction time performance measurement tests were carried out with a computer-based software MP36 (Biopac System, USA). Independent Samples T-test and (multivariate) Manova tests were performed to evaluate the data. There were no statistically significant differences between the groups, neither mental rotation nor reaction time variables, in terms of doing sport. However, there were statistically significant differences between the groups in both mental rotation and reaction time variables regarding gender and doing sport. As a result, it was found that male athletes are better than women who are not athletes in some of the mental rotation and reaction time variables. Another important result was no significant difference in both mental rotation and reaction time variables between deaf male non-athletes and female non-athletes. As a result, it is suggested that doing sports improves both the mental rotation and reaction time of deaf male athletes.Item AMATÖR BİSİKLETÇİLERDE BOYUN AĞRISINA NEDEN OLABİLECEK FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ: SORGULANMASI GEREKEN PARAMETRELER(Ankara Üniversitesi, 2022) Altunan, Bengü; Other; OtherBisiklete binme tüm dünyada popüler hale gelmiş olan egzersizlerden biridir. Bu çalışmada profesyonel bir destek almayan amatör bisikletçilerde boyun ağrısı için risk faktörlerini değerlendirmeyi amaçladık. Bisiklet gruplarının internet üzerindeki sosyal ağlarında bireylerin demografik özelliklerini, bisiklet kullanım özelliklerini, bisiklete binme alışkanlıklarını, Bournemouth Boyun Anketini (BBA), dinlenme ve bisiklet kullanımı esnasındaki boyun ağrısı şiddetini sorgulayan yapılandırılmış bir anket paylaşıldı. Veriler toplandı ve analiz edildi. Yirmi yedi (%25,7) kişi kriterleri karşılamaması nedeni ile çalışma dışı bırakıldı. Yetmiş sekiz bisiklet kullanıcısının analiz sonuçlarında, haftada 10 saatten fazla bisiklet süren bireylerin ortalama BBA değerinin 1-5 ve 5-10 saat bisiklet süren bisikletçilere gore anlamlı derecede düşük olduğu gözlendi (p<0,001). Multivariate lojistik regresyon analizinde ise dağ bisikleti kullanımının (OR=0,147; p=0,033) ve 10-20 saat arasında (OR=0,022; p=0,005) bisiklet kullanım süresinin boyun ağrısı açısından en düşük riske sahip olduğu tespit edildi. Kişiye özel bisiklet ayarlamalarının (bike-fit) boyun ağrısına etkisinin olmadığı gözlemlendi (p=0,5). Çalışmamızın sonuçlarına gore amatör bisikletçilerde boyun ağrısını önlemek için haftalık kullanım süresinin 10-20 saat arasında tutularak düzensiz, az veya aşırı kullanımdan kaçınması ve boyun ağrısı olan bireylerin dağ bisikletine yönelmesi önerilebilir.Item 2018 DÜNYA KUPASI MAÇLARININ TEKNİK, TAKTİK VE HAREKET ZAMAN İLİŞKİSİNİN İSTATİSTİKSEL ANALİZİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Bilgin, Süleyman; Other; OtherBu araştırmada FIFA 2018 Dünya Kupası grup ve grup sonrası yapılan maçların sonucunda başarılı olan takımların teknik- taktik ve hareket zaman ilişkisi açısından hangi paremetrelerde ön planda olduklarını değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan veriler FİFA’nın resmi web sitesi https://www.fifa.com ve https://tr.whoscored.com adreslerinden elde edilmiştir. Müsabakalar 90 dakikalık normal süresi berabere bitmemiş olan ve sonucunda bir kazananın olduğu maçları kapsamıştır.Araştırmada edilen tüm datalar için SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin dağılımı ve varyansların homojenitesi incelenmiş bağımsız iki grup arasındaki farklılığı tespit etmek için indepented t-Testi veya Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Belirtilen parametreler doğrultusunda iki sayısal ölçüm arasında doğrusal bir ilişki olup olmadığını, varsa bu ilişkinin yönünü ve şiddetinin ne olduğunu belirlemek için de Pearson korelasyon analizi yapılmıştır.Analizimize konu olan başlıklar açısından kazanan ve kaybeden gruplar karşılaştırıldıklarında, açık oyun, duran top, kontra atak ve savunma oyuncularının attığı goller, maç başına isabetli şut ortalamaları, şut başarısı, top kazanma ve sarı kart değerleri arasında anlamlı farklar ortaya çıkmıştır (p<0,05). İlk gole ilişkin bulguların sonucuna göre, ilk golü atan takımların %86 ile kazanan takımlar olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Korelasyon analizi sonuçlarında ise, toplam gol girişimi sayısı ile gol sayısı, toplam şut ile gol sayısı ve kilit pas ile şut sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05) ve pozitif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Item INVESTIGATION OF THE COMPETITIVE BALANCE IN THE EUROPE'S BIG FIVE LEAGUES AND THE TURKISH SUPER LEAGUE: THE TEN SEASONS BETWEEN 2011/2012-2020/2021(Ankara Üniversitesi, 2022) Savaş, Buğra Çağatay; Other; OtherThe balance of competition is one of the most critical factors in increasing the attractiveness of football. Football clubs have to have high competitive power, primarily to compete internationally. This direction examines the balance of competition in the last ten seasons in Europe's Big Five Leagues and the Turkish Super League. The study used an extensive data set covering the league scores of 196 clubs in the last ten seasons and C5, C5ICB, HHI, and HICB indices between 2011/12-2020/21 seasons in Europe's Big Five and Turkish Super League analysis of the data. It has been determined that there has been a general decrease in the competitive balance of the last ten seasons in Europe's Big Five Leagues, while an increase has been observed in the Turkish Super League. Competition in Italy, Spain, Germany and England Leagues is lower than in Turkey and France. It can be said that the Turkish Super League is more balanced in terms of competitiveness compared to the Big Five Leagues. It has been concluded that the teams' economic situation can be considered a priority factor in determining the competitive balance. Super League clubs have substantial financial resources, incorporation, development of youth development systems (infrastructure), managerial measures to increase broadcasting, matchday and commercial revenues, corporate governance principles, and different incomes to be competitive and have a solid economic structure. It is recommended to cooperate with professionals in the creation of resources.Item SPORDA PSİKOLOJİK GEREKSİNİMLERİN ENGELLENMESİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI(Ankara Üniversitesi, 2022) Yüksel, Yılmaz; Other; OtherÖz: Bu araştırmanın amacı, Bartholomew ve arkadaşları (2011) tarafından geliştirilen “Sporda Psikolojik Gereksinimlerin Engellenmesi Ölçeğinin” (SPGE) Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik değerlerinin incelenmesidir. Araştırma grubu 13 – 19 yaş aralığında, 55 kadın 184 erkek, toplam 239 aktif sporcudan (ort.yaş=15.74±1.87yıl) oluşmaktadır. Orijinal ölçek yedili Likert tipinde 12 madde ve 3 alt boyuta (özerklik, yeterlik, ilişkili olma) sahiptir. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, pearson korelasyon analizi ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Test tekrar test korelasyon katsayıları özerklik boyutu 0.85, yeterlik boyutu 0.76, ilişkili olma boyutu 0.93 ve tüm ölçek puanı 0.90 bulunmuştur. Cronbach alfa güvenirlik katsayıları özerklik boyutunda 0.70, yeterlik boyutunda 0.82, ilişkili olma boyutunda 0.81 ve tüm ölçek puanında 0.91 bulunmuştur. Ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması sonuçları Sporda Psikolojik Gereksinimlerin Engellenmesi Ölçeği ile Sporda Temel İhtiyaçlar Doyum Ölçeği arasında -0.32 ile -0.37 aralığında ve tüm ölçek puanında -.43 anlamlı negatif korelasyon göstermiştir. Sporda Psikolojik Gereksinimlerin Engellenmesi Ölçeğiyle Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu Ölçeği arasında ise -0.37 ile -0.43 aralığında ve tüm ölçek puanında -.46 anlamlı negatif korelasyonlar bulunmuştur. Faktör analizi yük değerlerinin 0.54 ve 0.85 aralığında olduğu bulunmuştur. 12 maddelik SPGE’de ki kare değerinin serbestlik derecesine bölünmesi değerinin (χ2/sd (127.88/48)=2.66, p<.01) ve RMSEA=0.084 değerinin kabul edilebilir sınırlarda model veri uyumunu sağladığı bulunmuştur. “CFI=0.98, NFI=0.96, NNFI=0.97, GFI=0.92” değerleri de model veri uyumunu göstermektedir. Sonuçta 12 madde ve 3 alt boyutlu yapının model veri uyumunu gösterdiği ve ölçeğin yapısal geçerliğe sahip olduğu bulunmuştur. “Sporda Psikolojik Gereksinimlerin Engellenmesi Ölçeğinin” Türkçesi geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracıdır.Item HALK OYUNLARINA YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ (HOYTÖ): GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(Ankara Üniversitesi, 2022) Gündüz, Nevin; Spor Hekimliği; Spor Bilimleri FakültesiAraştırmada, halk oyunlarına yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir şekilde geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma modelinin kullanıldığı araştırmaya, 14-19 yaş grubundan 394 (192 kadın, 202 erkek) katılımcı dahil edilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesinde öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra tutum özelliğinin incelenmesi yapılmış, uzman görüşü alınmış, madde havuzu oluşturulmuş ve ölçek, veri toplamaya hazır hale getirilmiştir. Verilerin analizinde, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), Cronbach Alfa (α), test tekrar test, Spearman Brown, paralel form, AVE, CR güvenirlik katsayısından yararlanılmıştır. Ayrıca, madde ayırt edicilik analizi (alt-üst %27 grup karşılaştırması) yapılmış, ölçeğin her bir maddesinin ayırt edicilik gücünün yeterli olduğu saptanmıştır. Yapılan analizlerde, ölçeğin yapısının modele uygunluğunun, geçerliğinin, uyum indekslerinin ve güvenirliğinin halk oyunlarına yönelik tutumu ölçmek için yeterli ve mükemmel düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak 3 faktörden ve 23 maddeden oluşan, Halk Oyunlarına Yönelik Tutum Ölçeği’nin zamana dayanıklı, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.Item YETİŞKİN VE ERGEN SPORCULAR İÇİN BRUNEL RUH HALİ ÖLÇEĞİ: TÜRKÇE UYARLAMA ÇALIŞMASI(Ankara Üniversitesi, 2022) Soylu, Yusuf; Other; OtherBu araştırmanın amacı, Brunel Ruh Hali ölçeğinin yetişkin ve ergen sporcu popülasyonu için Türkçe uyarlaması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmaya, yaşları 14.6 ± 2.7 (kadın: 377, yaş=14.7 ± 2.3 ve erkek: 225, yaş=14.6 ± 3.4) olan 602 ergen sporcu ve 24.7 ± 7.0 (kadın: 215, yaş= 24.0 ± 6.4 ve erkek: 200, yaş= 25.3 ± 7.2) olan 415 yetişkin sporcu katılmıştır. Brunel Ruh Hali ölçeği yetişkin (BRUNEL-TY) ve ergen (BRUNEL-TE) formunda 24 duygu ifadesi yer almakta ve 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularında, doğrulayıcı faktör analizi sonucunda BRUNEL-TY formuna ait uyum indeksi değerleri χ2/sd=3.00; p<.01, SRMR=.070, RMESA=.068, CFI=.92, NNFI=.90 ve BRUNEL-TE formuna ait uyum indeksi değerleri ise χ2/sd=3.01; p<.01, SRMR=.047, RMESA=.058, CFI=.94, NNFI=.93 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, Brunel Ruh Hali ölçeğinin Türkçe yetişkin ve ergen sporcu popülasyonunda, ruh halinin belirlenmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kullanılabileceği söylenebilir.Item KESME (KOŞARKEN ANİ YÖN DEĞİŞTİRME) HAREKETİNİ DEĞERLENDİRME PUANLAMASI’NIN TÜRKÇE UYARLAMA ÇALIŞMASI(Ankara Üniversitesi, 2022) Arslan, Esma; Other; OtherBu çalışmanın amacı, özellikle kesme hareketini sıkça barındıran çok yönlü spor disiplinlerinde alt ekstremite yaralanma riskini öngören Kesme (Koşarken Ani Yön Değiştirme) Hareketini Değerlendirme Puanlaması’nın Türkçeye uyarlanmasıdır. Çalışmada, yönergenin tercüme ve geri-tercüme işlemleri yapıldı. Yönerge, uzman görüşleri ile anlaşılırlık yönünden değerlendirildi. Uzman görüşü sonrasında I-CVI değerinin 0,80-1,00 aralığında, S-CVI değerinin 0,96 olduğu belirlendi. Değerlendiriciler, 250 adet görüntüyü birbirlerinden bağımsız olarak puanlandırarak puanlama sistemi üzerindeki eğitim süreçlerini tamamladı. Sonrasında, örneklemin (n=51, yaş: 24,61±5,05 yıl) kesme hareketi değerlendirilmesinin yapılması için her bir katılımcının test protokolüne uygun olarak kamera kayıtları alındı. Kamera kayıtları video tabanlı ücretsiz görüntü analiz programı (Kinovea) yardımıyla değerlendiriciler tarafından birbirlerinden bağımsız olarak 1 ay ara ile iki kez değerlendirildi. İstatistiksel analizlerde, tanımlayıcı veriler ve sınıf içi korelasyon katsayıları belirlendi. Değerlendirici1’in test ölçümünde verdiği ortalama puan 5,04±1,72, re-test ölçümünde verdiği ortalama puan 4,98±1,71 ve değerlendirici içi sınıf içi korelasyon katsayısı 0,902 iken Değerlendirici2’nin sırasıyla 4,81±1,57, 4,72±1,53 ve 0,975 idi. Değerlendiriciler arası sınıf içi korelasyon katsayısı test ölçümünde 0,872 ve re-test ölçümünde 0,911 olarak mükemmel uyum gösterdi. Kesme (Koşarken Ani Yön Değiştirme) Hareketini Değerlendirme Puanlaması’nın Türkçe uyarlaması sağlandı. Böylece kesme hareketini riskli gerçekleştiren sporcuların taranmasında ve yaralanmaların öngörülüp önlenmesinde yol gösterici olan bir değerlendirme aracı Türk araştırmacıların kullanımına sunulmuştur.Item TÜRK OLİMPİK SPORCULARIN SOSYAL MEDYA MARKA İMAJLARI(Ankara Üniversitesi, 2022) Yavuz, Celil; Other; OtherBu çalışma, Türk olimpik sporcuların Instagram gönderileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Amaç, Türk olimpik sporcuların sosyal medyada sporcu marka imajlarını nasıl yansıttıklarını değerlendirmektir. Bu doğrultuda, Arai ve ark. (2013) tarafından geliştirilmiş olan sporcu marka imajı modelinden (model of athlete brand image / MABI) yararlanılmıştır. Modelde gösterilen temalardan bir kontrol listesi hazırlanmış ve Türk olimpik sporcuların paylaşmış olduğu Instagram gönderileri bu temalar çerçevesinde incelenmiştir. Bir başka deyişle, MABI’da gösterilen sporcu marka imajı temalarının Türk olimpik sporcular tarafından sosyal medyada hangi ölçülerde yansıtıldığı ortaya çıkarılmıştır. İncelenen toplam 5521 gönderiden 126 tanesinin hiçbir temayı yansıtmadığı görülmüştür. Geriye kalan 5395 gönderiden yansıyan toplam alt tema sayısı ise 9112’dir. Bu temaların %36,65’i pazarlanabilir yaşam şekli, %32,27’si sportif performans, %31,08 de çekici görünüm ana temalarına karşılık gelmektedir. Alt temalar bazında bakıldığında en çok yansıtılan alt tema sportif uzmanlıktır (%29,69). En az yansıtılan alt tema ise rekabettir (%0,01). Çalışma kapsamında kadın sporcular ile erkek sporcular arasında kıyaslamalar yapılmıştır. Ayrıca belirlenmiş olan üç farklı yaş grubu arasında da çeşitli kıyaslamalar gerçekleştirilerek çalışma sonlandırılmıştır. Bu çalışmanın ortaya koyduğu bulgular hem gelecekteki araştırmacılara kapı aralamakta hem de uygulamada var olan bazı eksiklikleri gün yüzüne çıkarmaktadır.Item BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN ACİL UZAKTAN ÖĞRETİM SÜRECİNDE WEB 2.0 ARAÇLARINI KULLANMA DÜZEYLERİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Can, Seray; Other; OtherÖz: Bu araştırmanın amacı COVID-19 pandemisinin neden olduğu acil uzaktan öğretim sürecinde Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanma düzeylerinin incelenmesidir. Nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modelinin bir türü olan kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2020-2021 eğitim öğretim bahar yarıyılında Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleridir. Seçkisiz olmayan amaçlı ölçüt örnekleme yöntemi ile 182 Beden Eğitimi ve Spor öğretmenine ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Öğretmenlerin Eğitim Teknolojisi Kullanım Düzeylerini Belirleme Ölçeği”nin “Teknoloji Okuryazarlığı”, “Derse Teknoloji Entegrasyonu”, “İletişim” alt boyutları ile tanımlayıcı bilgi formu ve bir açık uçlu soru kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesi sonucunda gruplar arasındaki farkı belirlemede bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS 22.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma bulguları Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim sürecinde Web 2.0 araçlarını derse entegre etme düzeylerinin yalnızca daha önce teknoloji kursu alanlar lehine farklılaştığını göstermektedir. Yanı sıra Web 2.0 araçlarının mesajlaşma uygulamalarını (WhatsApp, Telegram, Viber, WeChat vb.) ve sosyal ağları (Instagram, Youtube vb.) kullanma düzeyi kadın öğretmenler, yaşı daha genç olan öğretmenler ve lisansüstü öğrenim gören öğretmenler lehine farklılaşmaktadır. Teknoloji okuryazarlığı düzeyi ise yalnızca lisansüstü öğrenim gören öğretmenler lehine farklılaşmıştır. Bu bulgular çerçevesinde yüz yüze eğitimi kesintiye uğratabilecek durumlar karşısında Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin teknolojik mesleki donanımlarını geliştirmek için hizmet içi eğitim faaliyetlerinin ve eğitsel teknoloji ile ilgili kursların nicelik ve nitelik olarak artırılması önerilmektedir. Ayrıca acil uzaktan öğretimi gerektirecek durumlarda Beden Eğitimi ve Spor dersinin teorik bilgi içeren konularının Web 2.0 araçları (EBA, Zoom, Kahoot vb.) ile beceri uygulaması gerektiren konuların ise yüz yüze eğitim ile planlanması önerilmektedir.Item WHOLE BODY COMPOSITION AND BONE MINERAL DENSITY MEASURED BY DUAL-ENERGY X-RAY ABSORPTIOMETRY IN YOUNG SWIMMERS(Ankara Üniversitesi, 2022) Atakan, Muhammet Mustafa; Other; OtherHeight-adjusted indexes that reflect muscularity and fatness have recently gained great momentum in exercise and sports sciences as these indexes are considered to more accurately predict general body composition (BC) status, compared to body mass index. The aim of the study was to compare BC components and height-adjusted indexes between young swimmers and non-athlete controls. Thirty-four young volunteers, consisting of eighteen swimmers (male n=8; female n=10) and sixteen college students serving as a control group (male n=8; female n=8), participated in this study. BC and whole-body bone mineral density (BMD) were measured using DXA and height-normalized indexes of fat mass (FM) and lean mass (LM) were calculated. Two-way (group*sex) ANOVA was used to compare the BC components within and between the groups. No differences in body mass index (BMI), age, and body weight were observed between the groups (p>0.05). Swimmers had greater LM and lean mass index (LMI), and lower total body fat mass percentage (FM%), fat mass index (FMI), and visceral adipose tissue (VAT) (p<0.01) compared to controls. BMD was similar in both groups regardless of sex (p>0.05). Male swimmers had lower FM% and FMI, and higher LM than female swimmers (p<0.001). BMD was correlated with BMI, LM, LMI, appendicular LMI (r=0.47, 0.55, 0.62, 0.60, respectively; p<0.001) and FM% (r=-0.35; p=0.04). Swimmers had higher lean and lower fat mass and VAT compared to inactive college students with similar age. Accordingly, swimming improves BC components; however, it does not seem to increase bone mineral density due to the reduced weight-bearing effect.