Cilt:19 Sayı:02 (2021)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:19 Sayı:02 (2021) by Title
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
Item Akademisyenler perspektifinden spor yöneticiliği bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Parasız, Özgün; Other; OtherBu araştırmada spor yöneticiliği bölümlerinde kullanılan öğrenci seçim yöntemlerinden merkezi yerleştirme sisteminin akademisyenler perspektifinden incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada veriler görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Çalışma grubunun seçiminde hem bölüm hem de öğretim elemanı için ölçütler oluşturulmuştur. Bu ölçütler doğrultusunda 2018-2019 eğitim öğretim yılında, merkezi yerleştirme sistemiyle öğrenci alan 16 spor yöneticiliği bölümü arasından, çalışmanın ölçütlerini taşıyan 11 tanesi çalışmaya dâhil edilmiştir. Bu kapsam doğrultusunda 11 öğretim elemanı ile bire bir görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yedi soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve verilerin analizinde içerik analizi tekniği uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların merkezi yerleştirme sistemine geçiş gerekçelerinde; yetenek sınavının olumsuz yönlerinin ve mesleğe daha uygun öğrenci alma amaçlarının ön plana çıktığı ancak merkezi yerleştirme sistemine geçiş sonrası bu beklentilerin büyük oranda sağlanamadığı ifade edilmiştir. Merkezi yerleştirme sistemi genel olarak değerlendirildiğinde olumsuz yönlerine dair belirtilen görüşler çoğunluktadır. Bu olumsuz görüşler arasında öğrencilerin uygulama derslerindeki başarısızlıkları, öğretmenlik mesleğine geçiş için gelmeleri ve kadın öğrenci sayısının düşmesi ifadeleri ön plana çıkmaktadır. Sonuç olarak; akademisyenler gözünden merkezi alım sistemi değerlendirildiğinde, sistemin olumlu yönleri olsa da olumsuz yönlerinin çoğunlukta olduğu ve merkezi alım sistemi ile alınan öğrencilerin beklentileri önemli ölçüde karşılayamadığı tespit edilmiştir.Item Bireylerin rekreatif amaçlı bisiklet kullanma deneyimlerinin nitel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Yıldız, Seçkin; Other; OtherBu araştırma, rekreatif amaçlı bisiklet kullanan bireylerin; bisiklet kullanma nedenleri, bisiklet kullanmanın bireylere sağladığı faydalar, bisiklet kullanırken karşılaştıkları zorluklar ve bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması için yapılması gerekenler hakkındaki görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yönteminin iç içe geçmiş tek durum deseninden yararlanılmış ve veriler, araştırma ekibi tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılarak Artvin ili Arhavi ilçesinde rekreatif amaçlı bisiklet kullanan 13 katılımcıdan toplanmıştır. Ölçüt ve kartopu örnekleme teknikleri ile belirlenen bisiklet kullanıcıları ile ofis ortamında yüz yüze görüşmeler yapılmış ve veriler yarı yapılandırılmış açık uçlu soruların betimsel analize tabi tutulması marifetiyle deşifre edilmiştir. Çalışma neticesinde; katılımcıların fiziksel ve ruhsal sağlıklarını korumak için bisiklet kullandıkları, coğrafyanın getirdiği bazı güçlüklerin ve bisiklet kültüründeki eksikliğin bisiklet kullanmada performansı düşürdüğü, bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması için kamu sektörü ve özel sektör iş birliği ile merkez yönetimin de desteğinin alınması ve şehirleri güvenli bisiklet kullanımına uygun hale getirerek çeşitli kulüpleşme ve eğitsel faaliyetlerin yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Doğu Karadeniz Bölgesi’nin jeolojik özellikleri dikkate alındığında ilçede bisiklet kullanımının gelişip yaygınlaşabilmesi için merkezi ve yerel yönetimler tarafından yol güvenliğinin sağlanması amacıyla alınacak her önlemin bisiklet sporuna katılımı ve motivasyonu artıracağı değerlendirilmektedir.Item Bireysel ve takım sporcularının öz-yeterlik ve stresle başa çıkma stratejileri(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Bayar Koruç, Perican; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği; Spor Bilimleri FakültesiBu araştırmada, sporcuların öz-yeterlikleri ile stresle başa çıkma stratejilerinin spor türü değişkeni açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya en az üç yıldır aktif olarak voleybol, basketbol, futbol, hentbol branşlarında yer alan 399 (sporyaşı=10.3±4.7) takım sporu yapan sporcu ve atletizm, eskrim, yüzme, taekwondo branşlarında yer alan 328 (sporyaşı=8.4±4.2) bireysel spor yapan sporcu olmak üzere toplam 727 sporcu katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Öz-yeterlik Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Stratejileri Envanteri (SSBÇSE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu ve bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öz-yeterlik ile SSBÇSE hayal etme, çaba sarf etme, destek arama, gevşeme, sosyal geri çekilme ve zihinsel karmaşa alt ölçekleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<.05). Sporcuların öz-yeterlik puanları açısından farka bakıldığında, bireysel spor yapan sporcuların takım sporu yapan sporculardan daha yüksek seviyede öz-yeterliğe sahip olduğu, öz-yeterlik puanları ile spor türü değişkeni arasında anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<.05). Takım ve bireysel spor yapan sporcular arasında stresle başa çıkma stratejileri açısından fark olup olmadığına bakıldığında hayal etme, çaba sarf etme, düşünce kontrolü, mantıksal analiz, sosyal geri çekilme, zihinsel karmaşa ve çekilme alt ölçekleri arasında anlamlı fark görülmektedir (p<.05). Bu araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, öz-yeterliğin stresle başa çıkma stratejileri üzerinde belirleyici olabileceği, ayrıca takım ve bireysel spor yapan sporcuların farklı başa çıkma stratejileri kullandıkları söylenebilir. Sporcuların performanslarını gerçekleştirmedeki kritik önem göz önüne alındığında öz-yeterliği arttırmaya ve stresle başa çıkma stratejilerinin kullanmasına yönelik çalışmaların arttırılmasının yararlı olacağı önerilmektedir.Item Bireysel ve takım sporları antrenörlerinin liderlik davranışlarının çeşitli demografik özelliklere göre incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Öztürk Çelik, Demet; Other; OtherAntrenörlerin mesleki başarıları açısından liderlik davranışlarını geliştirmeleri önemli bir faktör olarak görülmektedir. Bu çalışmada antrenörlerin liderlik davranış algılarının çeşitli sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma türlerinden “betimsel tarama” modeli kullanılmıştır. Çalışma bireysel ve takım sporlarında görevli antrenörler ile yürütülmüştür (n=135). Antrenörlerin %81,5 takım sporları antrenörüdür. Veri toplamak için Sporda Liderlik Ölçeği ve demografik bilgi formu kullanılmıştır. İstatistiksel analizler için; verilerin normal dağılım varsayımını karşılayıp ve karşılamadığı KolmogorovSmirnov ve Shapiro Wilk testleri sonucunda belirlenmiştir. Liderlik davranış puanlarının ilgili değişkenlere göre durumunu incelemek amacı ile normallik test sonuçları dikkate alınarak parametrik (Bağımsız gruplar ttesti, Tek yönlü Varyans Analizi ANOVA) ve non-parametrik (Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H) hipotez testleri uygulanmıştır. Çalışma sonucunda antrenörlerin liderlik davranış puanlarının, medeni durum, eğitim durumu, antrenör davranışı ve yaş değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir (p<.05). Araştırma sonucunda, 29 yaş ve altı, 30-39 yaş grubundaki antrenörlerin “Demokratik davranışı” tercih ettikleri, Bekar antrenörlerin evli antrenörlere oranla “Sosyal destek” davranışını tercih ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca; Antrenörlerin liderlik davranışlarını spor dalı, kadro durumu, cinsiyet değişkeninin etkilemediği sonucuna varılmıştır.Item Boks antrenörlerinin perspektifinden sporcular ve ebeveynlerin boksa yönelik tutumları(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Sarı, İhsan; Other; OtherBoksun ciddi sakatlıklara neden olduğu ve şiddet içerdiği yönünde araştırmalar bulunmakla birlikte bu sporun bu kadar olumuz yönlerinin olmadığını belirten çalışmalar da mevcuttur. Bu çelişki nedeniyle sporcular ve onların ebeveynleri net bilimsel gerçeklere ulaşmakta zorlanabilir, bu sebeple de boks sporuna yönelik olumsuz tutum sergileyebilirler. Ayrıca, sporcu ve ebeveynlerin bu olumsuz tutumları antrenörleri de etkileyebilir. Bu bağlamda, bu araştırmanın birinci amacı, boks antrenörlerinin bakış açısından boks sporunu incelemektir. İkinci amaç ise antrenörlerin perspektifinden sporcuların ve sporcu ebeveynlerinin boksa yönelik tutumlarını belirlemektir. Çalışma grubu, sekiz boks antrenöründen oluşmaktadır. Veri toplama aşamasında katılımcılar ile bireysel görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiş ve sonrasında metin hâline getirilmiştir. Analizler NVIVO 11 programında içerik analizi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucu beş tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; “sporcuların boksa başlama nedenleri”, “boksun faydaları”, “boksa yönelik ifade edilen sorunlar ve endişeler”, “sorunlar ve endişeleri gidermek için uygulananlar” ve “antrenörlerin önerileri” temalarıdır. Sonuç olarak; bireylerin boksa başlamasının çeşitli nedenleri bulunmakla birlikte boksa katılımın bilişsel, sosyal, duygusal, fiziksel/sağlık ile ilgili, kariyer ve maddi faydaları bulunmaktadır. Ayrıca, bireylerin boksa katılıma yönelik birçok endişesi olduğu belirlenmiştir. Bu endişeler; sporun okul başarısını düşürmesi, spor yaralanması ve hastalık, görünüşün bozulması veya can yanması, zorlu diyet uygulamaları, boksun kadınlara ve çocuklara uygun olmadığının düşünülmesi, kadınlar ile erkeklerin birlikte antrenman yapması, boksun hijyenik olmadığına yönelik düşünceler, ebeveynlerin boksa katılımı desteklemeyeceğinin düşünülmesi ve boks yapan çocukların kavgacı olabileceğine yönelik düşüncelerdir. Antrenörlere göre sporcular ve ebeveynler boksa yönelik birçok hatalı inanca sahiptir. Bu endişe ve sorunlarla başa çıkabilmek için çeşitli yöntemler kullanan antrenörler bazı öneriler de sunmuştur.Item E-spor organizasyonlarında liderlik: kuramsal bir çerçeve(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Keçeci, Orkun; Other; OtherDijital oyunların dünyasından doğan e-spor, son yıllarda hızla büyümektedir. Kendi ekosistemini kuran bu ilgi çekici branşta federasyonlar, turnuvalar, takımlar vb. örgütsel yapılanmalar yer almaktadır. Bu örgütlerin temel faaliyet alanı, dijital oyunların sosyal bir ortamda rekabetçi şekilde oynanmasını sağlamaktır. Söz konusu oyunlar, pek çok bileşenin bir araya gelip birbirleriyle uyum içerisinde hareket etmesiyle gerçekleşmektedir. Sosyal bir yapıdan söz edilen bu ortamda, bir liderlik sürecinin var olduğu anlaşılmaktadır. E-sporda liderliğe dair araştırmalar yapabilmek için organizasyonlar içerisindeki en uygun rolün takım koçluğu olduğu düşünülmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı, e-spor organizasyonlarında liderlik sürecinin işleyişi, gereklilikleri ve geleneksel sporlar ile kıyasını içeren bir literatür incelemesi yapmaktır. Amaca yönelik olarak, geleneksel ve modern liderlik kuramlarının e-spor ile bağdaştırılabileceği bir derleme yapılmıştır. İnceleme sonucunda, e-spordaki liderlik sürecinin geleneksel sporlardaki liderlik süreci ile benzer özelliklere sahip olduğu görülmektedir. Fakat e-sporda liderliğin dijital oyunlar hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma, siber becerilere sahip olma ve teknolojik gelişmeleri takip etme açısından özgün yanlarının da olduğu anlaşılmaktadır. Anahtar KelimelItem Futbol hakemliği ile ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Gündoğdu, Ferhat; Other; OtherGlobal bir spor dalı olarak futbola olan ilgi her geçen yıl artmaktadır. Bu ilgiden en çok etkilenen paydaşlardan biri de sahadaki hakemlerdir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye adresli araştırmacılar tarafından futbol hakemliği ile ilgili yayınlanan makalelerin değerlendirmesini yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda 1995- 2020 yılları arasında yayınlanmış makaleler incelenmiştir. ULAKBİM ve Google Scholar veri tabanları üzerinde tarama yapılarak futbol hakemliği ile ilgili makaleler seçilmiştir. Tarama sonucunda ulaşılan 92 makale; konularına, yıllarına, yazarlarına, araştırma yöntemlerine ve desenlerine, veri toplama araçlarına, örneklemlerine ve veri analiz yöntemlerine göre sınıflandırılarak incelenmiştir. İçerik analizi ile elde edilen ve kategorilere ayrılan veriler nicel betimleyici analiz yöntemlerinden frekans ve yüzde kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; en fazla “karar verme” (%14) konusunun seçildiği, futbol hakemliği çalışmalarına 2016 yılından (%12) sonra artan düzeyde ilgi gösterildiği, makalelerde en çok nicel araştırma yönteminin (%89) ve veri toplama aracı olarak en çok anket ve ölçeğin (%67) kullanıldığı tespit edilmiştir.Item Futbolcuların psikolojik performans profillerinin antrenörleri ile ilişkilerine yönelik kullandıkları metaforlar ile karşılaştırılması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Kayğusuz, Şeval; Other; OtherEgzersiz ve sporda gösterilen performans, bireylerin egzersiz ve spor ortamında göstermiş olduğu fizyolojik, biyomekanik ve psikolojik etmenleri içerir. Bireylerin optimal performansına ulaşması için ise yalnızca fizyolojik yetilerinin değil, psikolojik yetilerinin de geliştirilmesi gereklidir. Bunun için öncelikle bireyin kendini tanıması gerekmektedir, ancak kişinin kendini tanıması çaba isteyen ve derinlemesine bireysel çalışma gerektiren bir süreçtir. İlgili alanyazında, bireylerin kendilerini nasıl algıladıklarını anlamanın bir yöntemi performans profillemisidir. Ancak bireyleri sadece bilinçli tutum ve davranışları şekillendirmez. Bunun yanında sosyal kimliğin, kişilik özelliklerinin ve bilinç altının da bireylerin ortaya koydukları performans üzerinde önemli etkileri bulunmaktadır. Arka plandaki bu özellikleri inceleyebilmek için, serbest çağrışımla bireylerin kendilerinin dahi hemen tanımlayamadıkları düşüncelerinin incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışma, U17 futbol liginde forma giyen amatör sporcuların kendi performans profilleri ile antrenörlerine yönelik kullandıkları metaforları karşılaştırarak, sporcular hakkında derinlemesine bir betimleme yapmayı amaçlamaktadır. Tasarımda nitel araştırma deseni kullanılmış ve yüz yüze görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, U17 futbol liginde oynayan ve ortalama 3 yıl deneyime sahip olan amatör futbolculardan oluşmaktadır. Metaforların ve öz değerlendirmelerin analizinde, nitel analiz programı ve performans profili prosedürü kullanılmıştır. Sonuçta, sporculardan elde edilen veriler doğrultusunda ortaya çıkarılan metafor modellemesi ile her katılımcı için ayrı ayrı oluşturulan performans profillerinde bulunan 12 kavram arasında ilişki olup olmadığı tartışılmıştır. Katılımcıların konsantrasyon, kararlılık, stres, cesaret, liderlik, iletişim, kaygı, zihinsel hazırlık, motivasyon, mücadele, özgüven, hedef belirleme kavramlarının; antrenörleri ile olan ilişkileri ve antrenörlerinin kendilerini nasıl yönlendirdiğinden etkilendiği ve bu durumun optimal performanslarına etki ettiğine dair bulgulara ulaşılmıştır. Sporcuların kendilerini algılama biçimleriyle antrenörleri ile aralarındaki ilişkinin psikolojik derinliğinin, etkileşim halinde olduğu görülmüştür.Item Hippoterapi ve özel gereksinimli çocuklar: ebeveyn görüşleri doğrultusunda nitel bir araştırma(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Uzunçayır, Gizem; Other; OtherBu araştırmada, özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerin hippoterapi eğitimine yönelik bakış açılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenoloji modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubu, İstanbul ilinde yaşayan özel gereksinimli çocuğa sahip 7 ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmada hippoterapi eğitimine katılım sağlayan özel gereksinimli çocukların ebeveynlerinin görüşleri 9 tema altında toplanmıştır. Bu temalar sırasıyla; “yönlendiriciler,” “hippoterapi eğitimi ile ilgili farkındalık,” “motivasyon,” “eğitim uygulamaları ve beklentiler”, “hippoterapiye ilişkin genel görüşler,” “fiziksel gelişim,” “zihinsel beceri gelişimi,” “ruhsal durum gelişimi” ve “sosyal gelişim” başlıkları ile ortaya konulmuştur. İlgili temalardan toplamda 31alt tema elde edilmiştir. Araştırmada öne çıkan bulgular doğrultusunda sonuç olarak; ebeveynlerin hippoterapi eğitimi konusunda yeterli bir bilgi düzeyine sahip olmadıklarını, doktor, kurum ve öğretmen yönlendirmesi ile çocuklarının hippoterapiye başladıklarını, atın üzerinde yapılan aktivitelerin çeşitlendirilmesi gerektiğini ve eğitim süresinin daha fazla olmasını ve seansların arttırılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Atın terapi amaçlı kullanımı çocukların hayvanlar ile bir bağ kurması eğiliminde olumlu etkileri olduğunu belirterek tüm özel gereksinimli çocuklara önermişlerdir.Item İş tatmini ve çalışan performansı üzerine içsel pazarlamanın etkisi: spor – fitness merkezleri üzerine bir araştırma(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Can, Hüseyin; Other; OtherSpor-fitness merkezlerinin en önemli sermayesi ve kaynağı hizmet personelinin kendisi yani müşteriler ile yakın ilişkide bulunan çalışanlarıdır. Çalışanlar aynı zamanda işletmelerin mükemmel hizmet kavramının ana pazarlamacısıdır. Nitekim çalışanların performansı müşteri memnuniyeti yaratır, işletme performansını arttırır ve geliştirir. Bu bağlamda spor-fitness merkezi yöneticilerinin, çalışanların işlerinden tatmin olmalarını ve operasyonel sinerjiyi geliştirebilmeleri için içsel pazarlama kavramını agresif bir şekilde kullanmaları gerekmektedir. Ayrıca içsel pazarlamayı başarılı bir şekilde yürütebilmeleri için üst düzey yöneticiler tarafından içsel pazarlama uygulamalarının desteklenmesi ve teşvik edilmesi gerektiği konusunda akademisyenler fikir birliğine sahiptir. Bu araştırmada dünyada ve Türkiye’de birçok insan tarafından farklı kişisel nedenlerden dolayı spor yapmak amacıyla kullanılan spor işletmelerinden biri olan spor-fitness merkezlerinde hayata geçirilen içsel pazarlama uygulamalarının iş tatmini ve çalışan performansına etkisi incelenmiştir. Nicel araştırma yaklaşımlarından korelasyon türü ilişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde hizmet sunan spor- fitness merkezlerinde spor eğitmeni olarak görev yapan 211 erkek ve 71 kadın oluşturmaktadır. Çalışma grubuna uygulanan anket formlarından toplanan verilerin analizleri sonucunda, içsel pazarlama uygulamalarının çalışan performansı üzerindeki dolaylı etkisinin anlamlı olduğu saptanmış olup, iş tatmininin içsel pazarlama uygulamaları ile çalışan performansı arasındaki ilişkiye de aracılık ettiği tespit edilmiştir.Item Milli badmintoncularda spora özgü adımlama sürati ile bazı antropometrik ve motorik performans özellikleri arasındaki ilişki(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Özgür, Beyhan; Other; OtherBu çalışmada, milli badmintoncuların spora özgü adımlama sürati ile bazı antropometrik ve motorik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemek hedeflendi. Çalışmaya, 4 erkek (yaş; 16 yıl, antrenman geçmişi; 7 yıl, boy uzunluğu; 176,5 cm, vücut ağırlığı; 70,5 kg) ve 8 kız (yaş; 15,5 yıl, antrenman geçmişi; 6,50 yıl, boy uzunluğu; 166,0 cm, vücut ağırlığı; 54,0 kg) milli badminton oyuncusu gönüllü olarak katıldı. Katılımcılara, boy uzunluğu ve vücut ağırlığı ölçümleri, 20 m sürat, 20 m reaksiyon sürati, 20 m geri sürat, çeviklik, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, bacak kuvveti, sırt kuvveti, esneklik ve spora özgü adımlama sürati testleri (öne, arkaya, sağa ve sola adımlama) uygulandı. İlaveten, boy uzunluğu ve vücut ağırlığı ölçüm sonuçlarına göre sporcuların beden kütle indeksleri de hesaplanmıştır. Verilerin analizi için tanımlayıcı istatistikleri (medyan, Q1 ve Q3) hesaplanmıştır. Spora özgü adımlama sürati ile antropometrik ve motorik performans değerleri arasındaki ilişki incelemek için Spearman Korelasyon analizi uygulanmıştır. Erkeklerde, sağ-yana adımlama sürati ile boy uzunluğu ve geri sürat, sol-yana adımlama sürati ile vücut ağırlığı ve reaksiyon sürati, öne adımlama ile geri sürat arasında anlamlı ilişki bulundu (p<0,05). Kızlarda, arkaya adımlama sürati ile boy uzunluğu ve durarak uzun atlama, sağ-yana adımlama sürati ile vücut ağırlığı, sol-yana adımlama sürati ile bacak kuvveti arasında anlamlı ilişki görüldü (p<0,05). Hem erkek hem de kızlarda boy uzluğu ve vücut ağırlığı artışı ile adımlama süratinde düşüş görülürken, erkeklerde 20 m reaksiyon ve geri sürat, kızlarda da alt ekstremite kuvvet ve patlayıcı kuvvet artışı ile adımlama süratinin arttığı tespit edildi. Badmintoncuların fiziksel performans seviyeleri belirlenirken, genel testler ile birlikte spora özgü test ve ölçümlere de yer verilmelidir. Ayrıca, spora özgü adımlama süratini geliştirici egzersizler oluşturmalı ve antrenman programlarına dâhil edilmelidir.Item Multı crıterıa decısıon makıng approaches for evaluatıon of equıpment selectıon processes ın rowıng(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Bozkurt Uzan, Şeyma; Other; OtherThe relevance and quality of the materials used in rowing, such as oars and rowing boats, directly affect the performance and success of the athletes in training and competitions. Using inappropriate and lowquality materials may cause the athlete to fail even if the athlete shows a very high performance. When procuring materials in rowing clubs, some factors such as the purpose of using the materials to be selected, the characteristics of the athletes and the budget of the club play a role in the selection of materials. At the material selection stage, the best quality material is preferred for high-level international athletes, and lower quality materials are preferred for intermediate and beginner athletes. In this sport’s branch, the selection of the appropriate equipment to be used by the athletes appears as a decision-making problem because it involves many interacting factors and is very important for the success of the athletes. It is considered to use Multiple Criteria Decision Making (MCDM) techniques to solve this problem. In this article, an MCDM approach is proposed to solve such decision-making problems encountered in the rowing branch.Item Oturmaya mı geldik ! Covıd-19 sürecinde genç kadınların hedonik tabanlı boş zamanlarına ilişkin bir fotoses araştırması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Dinç, Halime; Other; OtherBu araştırma, koronavirüs salgını sırasında evde daha güvenli kalarak yaşamlarını ve davranışlarını uyarlamak zorunda olan genç kadınların ev içerisinde gerçekleştirdikleri haz tabanlı boş zaman aktivitelerini içermektedir. Bu çalışma, araştırma amacına uygun olarak nitel araştırma yöntemlerinden fotoses tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Ege bölgesinde bulunan bir il merkezindeki 15-20 yaş aralığındaki (ORT= 17.6; SS= ±1.42) gençkız/kadınlar gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılardan 163 fotoğraf ve hikaye toplanmış; katılımcılarla beraber ön görülen temalar için 48 fotoğraf belirlenmiş ve bu fotoğraflar arasından 11 adet fotoğraf ve hikayesi temalarla ilişkilendirilmiştir. Elde edilen veriler aracılığıyla 4 ana tema ve 11 alt tema oluşturulmuştur. Bu temalar; Bilişsel Haz, Sosyal Haz, Üretici Haz ve Tekilci Haz olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda ortaya çıkan bulgular genel olarak değerlendirildiğinde; genç kadınlar pandemi kısıtlılıkları içerisinde ulaşılabilir aktiviteleri kendilerini geliştirici, eğlendirici ve dinlendirici olarak çeşitlendirebilmektedir. Ayrıca pandemi sürecinin getirdiği kısıtlılığı ve artan boş zamanı fırsata çevirme eğiliminde oldukları söylenebilir. Bu araştırmanın bulguları, araştırmaya katılan kadınların salgın sırasında boş zamanların değerlendirilmesi hakkında fikir verecek ve ilgili davranış ve algı değişikliklerini izleyecektir. Sonuç olarak, bulgular, acil durum koşullarının (COVID-19 salgını) haz arayışlarını nasıl etkilediği hakkında yeni bilgilere katkıda bulunacaktır.Item Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin uyku kalitesi ve internet bağımlılıklarının akademik başarılarına etkisi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Filiz, Bijen; Other; OtherEğitim sürecinde akademik başarıyı düşüren bazı etmenler vardır; uyku kalitesi ve internet bağımlılığı bu etmenlerden bazılarıdır. Bu çalışmada, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin uyku kalitesi ve internet bağımlılıklarının akademik başarılarını yordama düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 213’ü kadın, 197’si erkek olmak üzere toplam 410 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak akademik başarı için öğrencilerin güz dönemindeki akademik not ortalamaları, Pittsburg Uyku Kalitesi Ölçeği ve Young İnternet Bağımlılığı Testi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde öğrencilerin demogratif özelliklerini belirlemede tanımlayıcı istatistiklerden yüzde ve frekansdan yararlanılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin uyku kalitesi, internet bağımlılığı ve akademik başarıları arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla pearson korelasyon katsayısı tekniği kullanılmıştır. Bunun yanında, öğrencilerin uyku kalitesi ve internet bağımlılık düzeylerinin akademik başarıları üzerindeki yordayıclığını belirlemek amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin internet bağımlılığı ve uyku bozukluğu arttıkça akademik başarılarının düştüğü, internet bağımlılığı arttıkça uyku bozukluğunun da arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca, internet bağımlılığı, öznel uyku kalitesi ve uyku bozukluğunun akademik başarı üzerinde önemli ve anlamlı bir yordayıcı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada sonuç olarak; uyku bozukluğu ve internet bağımlılığının üniversite öğrencilerinde akademik başarıyı düşürdüğü görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçtan hareketle; uyku bozukluğuna sebep olan etkenlerin giderilmesi ve bilinçli internet kullanımı ile öğrencilerin akademik başarılarının artacağı düşünülmektedir.Item Tendency of vıolence ın team sports athletes: a scale development study(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Aslan, Murat; Other; OtherIn the review of the literature on violence in sports, violence in sports is generally addressed with elements such as the relationship between violence in society and sports culture, factors affecting violence and aggression, fan violence and fanaticism, football and violence. It was also seen that scale adaptation or development studies are carried out to determine perceptions, attitudes, and tendencies for violence in different education, age, gender and sportsman groups. For this reason, by the current study, it was aimed to develop a multidimensional scale to determine the tendencies of athletes involved in team sports towards physical, verbal, and emotional violence, and it was tried to fill a gap in the literature. The research group of this study consists of 293 amateur and professional athletes between the ages of 18 and 41 who are interested in team sports and under license. By examining the literature on violence tendency, a pool of 41 items was created. The item pool was sent to 5 different people who are experts in their field for content validity, and 8 items were decided to be excluded from the scale pool after expert opinions. And the 33-item scale form was applied to licensed people in team sports. Varimax rotation was performed in the exploratory factor analysis during the scale development process, and 16 items with a factor load below 0.30 were removed from the scale draft. The scale items were collected in three dimensions as physical violence, verbal violence and emotional violence. The variance explained by the scale was found to be %44.977. Confirmatory factor analysis (CFA) was performed to verify the three-dimensional structure of the scale after exploratory factor analysis (EFA). CFA results show that the scale is within acceptable limits. Cronbach's alpha value was found as .848 in the physical violence tendency dimension, .808 in the verbal violence tendency dimension and .734 in the emotional violence tendency dimension. It was concluded that “the violence tendency scale in team sports" developed with the present study is a valid and reliable measurement tool and it can be used to determine the violence tendency levels of athletes who are in team sports.Item Tenis hakemlerinin empatik eğilim düzeyleri ve karar verme stillerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Kıratlı, Sevim; Other; OtherBu araştırmada tenis hakemlerinin empatik eğilimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye Tenis Federasyonuna bağlı, faal olarak tenis turnuvalarında görev alan 407 faal tenis hakemi; araştırmanın örneklemini ise araştırmanın evreni içerisinden araştırmaya gönüllü katılan 85 kadın, 220 erkek toplam 305 tenis hakemi oluşturmuştur. Çalışmada veri toplamak amacı ile “Kişisel Bilgi Formu”, “Empatik Eğilim Ölçeği” ve “Melbourne Karar Verme Ölçeği I-II” ölçekleri uygulanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi ile tek yönlü varyans analizi ANOVA tercih edilmiştir. Tenis hakemlerinin, dikkatli karar stilleri ve karar verme öz saygı düzeyleri; erteleyici, kaçıngan ve panik karar stillerine göre daha yüksek bulunmuştur. Empatik eğilimleri ile dikkatli karar stilleri arasında pozitif yönlü yüksek bir ilişki var iken; empatik eğilimleri ile karar öz saygıları arasında pozitif yönlü çok yüksek seviyede ilişki vardır. Sonuç olarak, empatik eğilimleri yüksek olan tenis hakemlerinin; dikkatli karar verme ve öz saygı düzeylerinin arttığı söylenebilir.