Cilt:18 Sayı:01 (2020)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:18 Sayı:01 (2020) by Title
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item Adolesan voleybolcularda kuadriceps femoris kasına uygulanan kinezyolojik bantlamanın statik denge, endurans ve propriosepsiyon üzerine etkileri(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Seyfioğlu, Mehmet Serhat; Other; OtherBu çalışmada adolesan voleybolcularda kuadriseps femoris kasına uygulanan kinezyolojik bantlamanın denge, endurans ve propriosepsion üzerine etkilerini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmaya adölesan 20 erkek voleybol oyuncusu dahil edildi. Sporcuların kuadriseps kasını fasilite etmek amacı ile kinezyolojik bantlama (KB) uygulandı. Sporcuların statik denge performansları 'Tek ayak üzerinde durma testi' (TADT), enduransı ‘Single leg squat testi’ ve ‘Lunge Testi’ ile propriyosepsiyon duyusu ise ‘Kapalı Kinematik Açı Reprodüksiyon Testi’ ile bantlama öncesi ve bantlamadan 48 saat sonra değerlendirildi. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 22.0 programı kullanıldı. KB öncesi ve sonrası ölçüm değerleri incelendiğinde sağ ve sol alt ekstremite Tek ayak üzerinde durma testi, Single leg squat testi, Lunge Testi ve Kapalı kinematik Açı Reprodüksiyon Testi testlerinde istatistiksel olarak anlamlı fark görülmüştür (p<0,05). Kineziyolojik bantlama klinik olarak denge, propriyosepsiyon ve enduransı geliştirmek için etkili bir tekniktir. Farklı uygulama tekniklerine göre değerlendirmek için daha fazla araştırma gerekmektedir.Item Basketbol hakemlerinin cam tavan algısı ve kadın hakemlerin üst klasmanlara yükselmesindeki engeller(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Şahin, Süleyman; Other; Other: Bu çalışmada, toplumsal cinsiyet hakkında önemli bilgi veren cam tavan ele alınmıştır. Çalışmada, hakemlerin cam tavan algısı ve kadın hakemlerin üst klasmanlara yükselmelerindeki engeller araştırılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak demografik bilgilerin yanında, Karaca (2007) tarafından geliştirilen ve yedi alt boyuttan oluşan “Kadın Yöneticilerde Kariyer Engelleri Anketi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini (n=262) basketbol hakemleri oluşturmaktadır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiklerin yanında T-Testi ve Kruskal Vallis analizleri yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlarda kadın basketbol hakemlerinin üst klasmanlara çıktıkça sayılarında azalma gözlemlenmiştir. Çalışmada hakemler kadın hakemlerin kariyer engellerinde en etken sebep olarak kadın hakemlerin kendi kişisel tercih ve algılarının olduğunu düşünmekteler. Daha sonra en fazla düşündükleri kariyer engeli mentörlük eksikliği olarak gözlemlenmiştir. Sırası ile informel iletişimin dışında kaldıkları, örgüt kültür ve politikalarından kaynaklı engeller, kadının çoklu rol üstlenmesinden kaynaklı engeller, kalıplaşmış ön yargılar ve mesleki ayrım şeklinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item Bilişsel yorgunluğun egzersiz ve spor performansına etkileri(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Aras, Dicle; Antrenörlük Eğitimi; Spor Bilimleri FakültesiBilişsel yorgunluk (BY) egzersiz ve sporda performansa etki eden faktörlerden biri olarak değerlendirilmektedir. Bu derlemenin amacı bilişsel yorgunluk kavramını, bilişsel yorgunluğun nasıl oluşturulduğunu, nasıl değerlendirildiğini açıklamak ve konuyla ilgili çalışmaların sonuçlarını tartışmak ve böylece gelecekteki araştırmalar için önerilerde bulunabilmektir. Bu nedenle literatürdeki çalışmalar farklı veri tabanlarında taranmış ve BY ile ilgili yapılmış araştırmalar; “a) dayanıklılık performansı, b) anaerobik güç, maksimal kuvvet ve sürat performansı ve c) spora özgü beceriler, motor ve bilişsel performansa etkileri” başlıkları altında açıklanmıştır. Sonuçlara göre BY’nin egzersiz ve spor performasını olumsuz etkilediği görülmüştür. BY genel olarak dayanıklılık, spora özgü beceri, motor performans ve karar verme süreçlerinde bozulma yaratmış ancak maksimal veya maksimal üstü aktivitelerde performansı etkilememiştir. BY’nin performans üzerindeki olumsuz etkilerinin; algılanan zorluktaki artışa, beyindeki nörotransmitter dağılımına ve motivasyon düzeyindeki azalmaya bağlı olduğu düşünülmektedir. Gelecek çalışmalarda BY’ye neden olan bilişsel işler sırasındaki nöro-fizyolojik değişimler daha detaylı incelenebilir ve BY’nin etkilerinin nasıl elimine edebileceği üzerinde duralabilir.Item Eğitim ve kültür vakfı mensuplarının internet bağımlığı ile fiziksel aktiviteye katılım düzeylerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Kılavuz, Olcay; Other; OtherBu araştırma; Eğitim ve Kültür Vakfı mensuplarının internet bağımlığı ile fiziksel aktiviteye katılım düzeylerinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin yedi bölgesinde bulunan illerdeki Eğitim ve Kültür Vakfı’na devamlı olarak gelen kişilerden oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini tesadüfi örneklem yoluyla belirlenen toplam 622 kişi oluşturmuştur. Araştırmada "İnternet Bağımlılık Ölçeği" ve “Fiziksel Aktivite Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler yüzde, ortalama ve standart sapmalar verilerek özetlenmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda, Araştırmaya katılan katılımcıların cinsiyet ve boy uzunluğu, değişkenine göre incelenmesi sonucu İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin puan ortalamalarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlenmez iken, yaş değişkenine göre incelenmesi sonucunda 20 Yaş ve altı katılımcıların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlemlenmiştir. Vücut ağırlığı oranı değişkenine göre incelenmesi sonucu İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin puan ortalamalarına göre yapılan ANOVA testi sonucu istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. Gruplar arasındaki farklılığın kaynağını belirlemek üzere çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey testi uygulanmış ve 60 kilo ve altı vücut ağırlığına sahip katılımcıların 61-70 arası, 71-80 arası ve 81 ve üzeri vücut ağırlığına sahip katılımcılara göre İnternet Bağımlılığı oranlarının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin Puan Ortalamaları ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Pearson Korelasyon Testi sonuçlarına göre iki değişken arasında önemli ilişki tespit edilmemiştir (r=0,031p>0,05). Sonuç olarak katılımcıların fiziksel aktivite düzeylerinin ve internet bağımlılık oranlarının düşük olması iki değişken arasında anlamlı ilişki çıkmamasını doğrulamaktadır. Bu durum fiziksel aktivite düzeyini internet bağımlılığı dışında da faktörlerin olumsuz etkilediğini göstermektedirItem Futbol, basketbol, hentbol, voleybol branşlarında görülen yaralanmaların nedenleri ve tedavi yöntemlerinin karşılaştırılması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Köse, Bereket; Other; OtherYapılan bu çalışmanın amacı, futbol, basketbol, hentbol ve voleybol branşındaki erkek sporcuların sağlık kontrolünden geçip geçmedikleri, yaralanmaya maruz kalıp kalmadıkları, eğer yaralanma yaşamışlarsa bunların hangi bölgelerdeki yaralanmalar olduğu, sağlık personelinin bulunup bulunmadığını tespit etmek, nasıl müdahale edildiğini belirlemek ve branşlar arasındaki farklılıkları ortaya koymaktır. Çalışmanın örneklemini, Bursa ilinde 13-29 yaş aralığındaki 200 erkek sporcu oluşturmaktadır. Verilerin analizlerinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. 200 sporcunun %37'si (n=74) sağlık kontrolünden geçmemiş, %64'ü (n=128) spor yaralanmasına maruz kalmış ve bu yaralanmaların %40,6'sında (n=52) sağlık personeli bulunmamıştır. Yaralanmaların %53,1'i (n=68) antrenmanda, %28,9'u (n=37) maç ortasında, %8,5'i (n=11) ise ısınma esnasında meydana gelmiştir. Antrenmanda yaşanan yaralanmaların %54,5'ünde (n=37) sağlık personeli bulunmazken, maç ortasındaki yaralanmaların %83,7'sinde (n= 31) sağlık personeli bulunmaktadır. Yaralanmaların %46'sı (n=59) rakibin darbesiyle gerçekleşirken, %15,6'sı (n=20) zemin bozukluğu sebebiyle, %13,2'si (n=17) yetersiz ısınma sonucu yaşanmıştır. Rakibin darbesiyle yaralanma oranı %50,8 (n=30) ile basketbolda ilk sırada, %25,4 (n=15) ile futbol 2.sırada yer alırken, hentbol %15,3 (n=9) ile 3. sırada, %8,5 (n=5) ile voleybol son sırada yer almaktadır. İlk müdahale sırasında %82,6'sı (n=106) soğuk uygulama yaparken, %15,6'sı (n=20) hiçbir tedavi uygulamamıştır. Yaralanan sporcuların %57'si (n=73) doktora gitmeyi, %25,7'si (n=33) ise kendi imkanlarıyla tedavi etmeyi tercih etmiştir. Sonuç olarak; yaralanmaların %34,5'i (n=76) ayak-ayak bileği bölgesi, %20,9'u (n=46) diz bölgesi ve %14,5'i (n=32) el-el bileği bölgesinde görülmüştür.Item Investıgatıon of attentıon and decısıon-makıng propertıes ın 11-16 years old chıldren playıng badmınton sport as a sportıve recreatıon actıvıt(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Baştuğ, Gülsüm; Other; OtherThe aim of this study is to investigate the attention and decision-making characteristics of 11-16 years old children who play Badminton as a sportive recreation activity. In the 2018-2019 academic year, 201 secondary school and high school students with a mean age of 13.18 ± 1.76 studying in different schools in the province of Muğla and engaged in Badminton sport as a recreational recreation activity joined to this survey voluntarily. In addition to the personal information form prepared by the researcher, Bourdon Attention Test (1955) was used to determine attention levels, and Adolescent Decision-Making Scale (EIBS) developed by Mann, Harmoni and Power (1989) was used to determine decision-making skills. Frequency analysis, Kruskal Wallis Test, t test, ANOVA and pearson correlation and regression analysis were used to evaluate the data. As a result, it was found that the level of attention and self-esteem of the students differed significantly according to family income. It is a remarkable finding that students, whose monthly income is low, have high levels of self-esteem. Significant relationship was found between students' sleep time and indifference dimension of decision making. We can say that students who have a short sleep time act unconcerned when they need to decide. We can say that the age, sports age and income level of the students affect the attention level of students. It has been found that attention quality decreases as the indifference and avoidance of responsibility, which are sub-dimensions of decision-making skills, increase.Item Investıgatıon of the ıntestınal flora from the ruminococcaceae family ın sportsmen and sedentary men(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Genç, Ayça; Other; Other:In this study, it was aimed to investigate the intestinal flora from the Ruminococcaceae family in sportsmen and sedentary men.In total, 17 subjects between the ages of 18-24 participated voluntarily in the study including 10 men who had training regularly and played football at an elite level and 7 physically nonactive (sedentary) men. The subjects continued their routine eating habits. In the study, "fecal sample" was taken from all the groups once and the Ruminococcaceae family was analyzed metagenomically through the New Generation Sequencing Method and Illumina MiSeq analyzing device. Minitab 17 and SPSS 20.0 package software were used for the statistical analyses of the findings and the significance level was taken as p<0.05.It was discovered that elite sportsmen had more intestinal floras from the Ruminococcaceae family compared to the sedentary individuals and this difference was statistically significant (p<0.05).It can be said that exercise affects the Ruminococcaceae family positively by causing an increase in this family. In future studies, we suggest the investigation of the factors such as lifestyle, nutritional style and medication, which also influence the internal flora.Item Kaynaştırma öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik görüş ve gereksinimlerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Sabah, Seda; Other; OtherBu çalışmada, kaynaştırma öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşlerini belirlemek ve karşılaştıkları sorunlara çözümler üretmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ortaokulda öğrenim gören 15 kaynaştırma öğrencisinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri alınmıştır. Bu çalışma; nitel araştırma desenlerinden "durum çalışması" modelinde olup, örneklem seçimi amaçlı örnekleme tekniklerinden "ölçüt örnekleme" ile yapılmıştır. Araştırma verileri, hazırlanan altı soru “yarı yapılandırılmış görüşme formu” aracılığıyla toplanmış, veri kaybına sebebiyet vermemek için görüşmeler ses kaydına alınmıştır. Elde edilen veriler Nvivo programına aktarılmış ve betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Görüşme formundan ve kişisel bilgilerden elde edilen verilerin analizinde öğrencilerin çoğunluğu öğretmenlerin kendilerine özel bir etkinlik uygulamadığını, fakat genellikle olumlu tutum sergilediklerini, materyalleri yeterli bulduklarını ve arkadaş ilişkilerinin iyi olduğunu bildirmektedir. Bunun yanında öğrenciler, öğretmenlerin sınav değerlendirmelerinde normal akranlarıyla kaynaştırma öğrencilerini bir değerlendirdiğini ve çoğunlukla beden eğitimi dersinden herhangi bir beklentileri olmadığını ifade etmişlerdir. Bu bağlamda okul idarecileri başta olmak üzere, öğretmenler, aileler ve öğrencilerin kaynaştırma eğitim sistemiyle ilgili bilgilendirilmesi ve bu konuyla ilgili eğitimlere katılmalarının teşvik edilmesi sağlanmalıdır. Ayrıca kaynaştırma öğrencilerinin eğitim sürecinde akran ilişkilerinin sürekli gözlenmesi ve gerektiğinde müdahale edilmesi vazgeçilmez bir ihtiyaç olarak görünmektedirItem Kleın ve arkadaşlarının tek boyutlu hedeften bağımsız bağlılık ölçeğinin türkçeye uyarlanması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Şenel, Ender; Other; OtherBu çalışmanın amacı, KUT bağlılık ölçeğini Türkçeye çevirmek, akademisyenlerin katılımıyla geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Türkiye’deki bir üniversitede çalışan 340 akademik personel araştırmanın katılımcı grubunu oluşturmaktadır. Veriler, KUT bağlılık ölçeği, örgütsel özdeşleşme, İşten Ayrılma Eğilimi ve Örgütsel Değerlendirme Ölçeğinin İş Tatmini alt ölçeği kullanılarak toplanmıştır. KUT bağlılık ölçeği, çevirigeri çeviri tekniğiyle Türkçeye çevrilmiştir. Faktör analizi yapılmadan önce KMO ve Bartlett küresellik testi değerleri hesaplanmıştır. Kaiser-Meyer-Olkin değeri 0,846 bulunurken, Bartlett küresellik testi istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır (p<0,000). Bu sonuçlar, veri setinin faktör analizine uygun olduğunu göstermiştir. KUT bağlılık ölçeğinin maddeleri arasında yüksek seviyede ilişki olduğu görülmüştür. Faktör analizinde, faktör çıkarma yöntemlerinden temel bileşenler analizi tercih edilmiştir. Faktör döndürme için Varimax döndürme tekniği kullanılmıştır ancak tek boyutlu bir yapı tespit edildiğinden herhangi bir döndürme gerçekleşmemiştir. Ölçeğin toplam varyansın %82.393’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Öz değeri 1’den yüksek tek bir faktör olduğu görülmüştür. KUT, iş tatmini ve örgütsel özdeşleşme arasında pozitif ilişki tespit edilirken işten ayrılma eğilimiyle negatif yönde bir ilişki görülmüştür. Sonuç olarak, KUT bağlılık ölçeğinin örgütsel araştırmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçektir.Item Kış sporları farkındalık ölçeği (ksfö) geliştirme çalışması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Eski, Tolga; Other; OtherBu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya Kastamonu İl merkezinde eğitim hizmeti veren ortaöğretim okullarına devam eden 400 öğrenci katılmıştır. Ölçme aracının geçerliliğine yönelik kapsam geçerliğine ve yapı geçerliğine bakılmıştır. Verilerin analizinde KMO ve Bartlett Sphericity Testi, Madde-Toplam Test Korelasyonu ile doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin 35 madde ve bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alan olmak üzere üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların kış sporlarına yönelik farkındalık düzeyleri 5’li Likert tipi ölçek üzerinden değerlendirilmektedir. Maddelerin yük değerleri .484 ile .850 arasında değişmektedir. Üç faktörde açıklanan toplam varyans değeri %48,739 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik seviyesini test etmek için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı üç alt boyut ve toplam ölçek için hesaplanmış; değerler bilişsel boyutta .887, duyuşsal boyutta .927, psikomotor boyutta .787 ve tamamı için .908 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak; Kış Sporları Farkındalık Düzeyi Ölçeğinin (KSFÖ) ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılabilir olduğu söylenebilir.Item Öğrencilerin bakış açısı ile spor yöneticiliği bölümü: bir swot analizi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Kurtipek, Serkan; Other; OtherSporun, tüm yönleri ile farklı dinamiklere sahip olması potansiyeli ile sevk ve idare mekanizmasının önemi her geçen gün artmaktadır. Bu yönetim sistemine insan kaynağı yetiştirme görevi ise ülkemizde formal olarak Spor Yöneticiliği bölümleri aracılığı ile gerçekleştirilmektedir. Sporun geniş kapsamı doğrultusunda etkili yönetiminin sürekli olarak ele alınması ve ilgili lisans bölümlerinde eğitim alan öğrencilerin gelecek projeksiyonlarının betimlenmesi önemli görülmektedir. Bu araştırmada spor yöneticiliği bölümünde lisans eğitimlerini sürdüren öğrencilerin bölümleri ile ilgili görüşlerinin SWOT analizi yaklaşımıyla ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada, derinlemesine ve ayrıntılı bilgi sağlama yönüyle ön plana çıkan nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın amacı çerçevesinde tercih edilen çalışma deseni ise, bir ya da birkaç özel durumu derinlemesine inceleyerek analiz etmek amacıyla kullanılan durum çalışması desenlerinden iç içe geçmiş durum çalışması modelidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019 yılında Ankara ilinde Gazi Üniversitesi, Spor bilimleri Fakültesine bağlı Spor Yöneticiliği bölümünde öğrenim gören toplam 20 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubunun seçiminde, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonucu olarak, katılımcıların büyük çoğunluğunun spora ilginin ve spor yöneticisi ihtiyacının her geçen gün artmasını bölümün güçlü yanı olarak değerlendirilirken uygulamalı ders sayısının azlığı ve devlet kadrolarına atanma zorluğunu bölümün zayıf yönleri olarak gördükleri, formasyon yoluyla beden eğitimi öğretmeni olabilme imkanını fırsat olarak algılarken spor yöneticiliği bölümü ve mezunlarının sayılarının fazla olmasını ise tehdit olarak değerlendirdikleri söylenebilir.Item Öğretmen adaylarının boş zaman tutumlarının incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Karakullukçu, Ömür Fatih; Other; OtherBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının boş zamana yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, Kırıkkale Üniversitesinde okuyan eğitim fakültesi ve spor bilimleri fakültesi öğrencileri, örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılan 286 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formunun yanı sıra, Ragheb ve Beard (1982) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Akgül ve Gürbüz (2010) tarafından yapılan “Boş Zaman Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Katılımcıların fiziksel aktivite düzeyini ölçmek için Craig ve Ark., (2010) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik güvenirlik çalışması Karaca ve Ark., (2000) tarafından yapılan “Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi” uygulanmıştır. Dağılım normalliği Kolmogorov-Smirnov testiyle sınanmıştır. Verilerin analizinde normal dağılan veriler için değişken sayısına bağlı olarak ANOVA, normal dağılmayan veriler için Mann Whitney U testi uygulanmıştır. Ayrıca ilişkisel durum Pearson Korelasyon analiziyle test edilmiştir. Sonuç olarak, aday öğretmenlerin, boş zaman tutumlarının cinsiyete ve öğrenim görülen bölüm türene göre farklılaştığı, fiziksel aktivite düzeyinin düşük ve orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Boş zaman tutum ölçeği ve fiziksel aktivite düzeyi arasında düşük ve orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (p<0.05).Item Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (niğde ili örneği)(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Hazar, Kürşat; Other; OtherBu araştırmanın amacı; çocukların dijital oyun bağımlılık düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi ve elde edilecek bulgular ışığında problem durumuna yönelik çözüm önerileri getirmektir. Araştırma; nicel araştırma modelinde tasarlanmış olup, tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini; Niğde İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Şehit Ramazan Konuş Ortaokulu (360 öğrenci) ve 5 Şubat Ortaokulu’nda (1200 öğrenci) 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 10-14 yaş grubu öğrenciler oluşturmaktadır. Bu araştırmada amaçsal örnekleme yöntemlerinden “tipik durum” yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda her gün dijital oyun oynayan 370 öğrenciye yüz yüze görüşme yöntemiyle ölçme araçları uygulanmış ve 352’ si (169 kadın, 183 erkek) analiz için uygun görülmüştür. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile Hazar ve Hazar tarafından 2017 yılında geliştirilmiş olan “Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 24 Paket programında değerlendirilerek, Bağımsız Gruplar t-Testi, Kruskal-Wallis H Testi, Mann Whitney U ve Pearson Korelasyon Analizlerine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak; katılımcıların cinsiyet, oynadıkları oyun türü ve yaş değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Diğer taraftan katılımcıların sporcu lisansına sahip olma, yaşadığı çevrede spor alanlarının olup olmaması ve anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine yönelik yapılan istatistik analizlerde gruplar arasında anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Katılımcıların yaş değişkeni ile dijital oyun bağımlılığı puanları arasında ise pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.Item Otizmli çocuğa sahip ebeveyn perspektifi ile serbest zaman ve fiziksel aktivite(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Sarol, Halil; Other; OtherBu araştırmanın amacı; otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin serbest zaman ve fiziksel aktiviteyle ilgili düşüncelerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımının kullanıldığı çalışmanın örneklem gurubunu, otizmli çocuğunu fiziksel aktivite programlarına katılan 10 ebeveyn oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden “ölçüt örnekleme yöntemi” kullanılmıştır. Kavramsal çerçeveyi oluşturmak ve görüşme sorularını hazırlamak amacıyla kapsamlı bir şekilde alan yazın taraması yapılmış ve iki alan uzmanının görüşleri doğrultusunda veri toplama aracı olarak 7 soruluk “yarı yapılandırılmış” görüşme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan görüşme formu çerçevesinde; katılımcılarla görüşmeler yüz yüze gerçekleştirilmiş ve toplanan veriler içerik analiz yönetimiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre otizmli çocuğu olan ebeveynlerin serbest zaman kavramını kendi kendine kaldığı zaman dilimi olarak algıladığı ve bu zaman diliminde daha çok fiziksel ve sosyal etkinliklere katılmayı tercih ettiği tespit edilmiştir. Ebeveynlerin otizmli bir çocuğa sahip olma durumunu serbest zamanlarını değerlendirme konusunda en önemli sınırlandırıcı faktör olarak görmesi elde edilen diğer bulgudur. Ailelerin otizmli çocuğunu fiziksel aktivite programı sunan bir spor kulübüne gönderme sebebinin daha çok özel eğitim alanındaki programlarının yetersiz olması ve fiziksel aktivite programların çocuklar için psikolojik, fiziksel ve sosyolojik faydalar sağlaması olduğu görülmektedir. Ayrıca otizmli çocukların fiziksel aktivite programına katılma durumu ebeveynlerinin serbest zaman süresinde bir artış yarattığı da elde edilen verilerden anlaşılmaktadır. Sonuç olarak; otizmli çocuğu olan ebeveynlerin serbest zamanı kendi kendine kaldığı zaman dilimi olarak algıladığı ve fiziksel aktiviteleri kendileri için önemli bir serbest zaman değerlendirme biçimi; çocukları için ise zorunlu bir ihtiyaç olarak gördüğü söylenebilir.Item Oyun ve ritm temelli basketbol çalışmalarının kız çocukların kuvvet gelişimine etkisi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Yüksek, Selami; Other; OtherBu araştırma, 12 haftalık oyun ve ritim temelli basketbol çalışmalarının kız çocukların kuvvet gelişimlerine etkilerini incelemek amacıyla yapıldı. Çalışma, Kars ili Sarıkamış ilçesinde yaşayan toplam 16 kız çocuğun (yaş 9,0±0,89 yıl, boy 133,8±7,7 cm, vücut ağırlığı 29,9±7,7 kg) gönüllü katılımıyla yapıldı. Olguların kuvvet gelişimlerini belirlemek amacıyla sağ-sol el pençe kuvveti, 30 sn. şınav ve mekik, barfiks, dikey sıçrama, sağsol ayak penta jump ve yatay sıçrama testleri kullanıldı. Olguların anaerobik güçleri ise, vücut ağırlığı ve dikey sıçrama değerleri ile formulize edilen lewis nomogramı ile tespit edildi. Araştırma sonunda verilerin istatistiksel analizi için SPSS 24.0 istatistik programı kullanıldı. Verilerin dağılım düzeyleri ‘Kolmogorov Smirnov’ testi ile incelenmesi sonucunda, tüm parametrelerin normal dağılım gösterdikleri tespit edildi. Katılımcıların ön testson test ölçümler arasındaki farkların anlamlılık düzeyi Paired Samples T-Test kullanılarak p<0,05 değeri referans alındı. Araştırmada; uygulanan 12 haftalık oyun ve ritm temelli basketbol antrenmanları sonucu katılımcıların kuvvet gelişimlerinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edildi (p<0,01). Sonuç olarak, oyun ve ritim faktörleri ile tasarlanan basketbol antrenmanlarının, çocukların kuvvet ile ilgili sportif performanslarını olumlu yönde etkilediği ve kuvvet gelişimlerine katkı sağladığı söylenebilir. Araştırmaya katılan olguların ölçülen tüm kuvvet parametrelerinde pozitif gelişme kaydedildi (p<0,05). Dolayısıyla çocukların, özellikle küçük yaşlardan itibaren basketbol sporuna yönlendirilmesi, fiziksel ve fizyolojik gelişimleri için faydalı olacağı söylenebilirItem Sağlıklı genç yetişkinlerde dayanıklılık antrenmanlarının irisin hormon düzeyine etkisi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Akın, Gizem; Other; OtherBu çalışmanın amacı sağlıklı genç yetişkinlerin dayanıklılık antrenmanları sonucunda enerji metabolizması ve egzersiz ile ilişkili olduğu öne sürülen irisin hormon düzeyine etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya 20-27 yaş aralığında, orta düzeyde aktif, sağlıklı 16 gönüllü erkek üniversite öğrenci katılmıştır. Öğrencilere 8 hafta boyunca, haftada 3 gün 40-60 dakika maksimal kalp atım sayısının %60-80 şiddetinde bisiklet egzersizleri uygulanmıştır. Deneklerin 8 haftalık antrenman öncesi ve sonrasında vücut ağırlığı, vücut kütle indeksi (VKİ), vücut yağ yüzdesi (VYY) ve maksimal aerobik kapasiteleri (MaksVO2) belirlenmiştir. Katılımcıların çalışma başlangıcında ve sonunda bir gece açlık sonrası dinlenik kan örnekleri alınarak plazma irisin hormon analizleri Enzyme-Linked Immuno Sorbent Assay (ELİSA) yöntemiyle tespit edilmiştir. Ayrıca alınan kan numunelerinden glikoz, trigliserid, total kolestrol, yüksek yoğunluklu lipoprotein (HDL) ve düşük yoğunluklu lipoprotein (LDL) düzeyleride spektrofometrik analizörü ile belirlenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 16.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Çalışmada ölçümü yapılan değişkenlerden elde edilen tüm verilerin aritmetik ortalaması ve standart sapması hesaplandıktan sonra verilerin normal dağılımı Kolmogorov Smirnov testiyle, antrenman programı öncesi ve sonrası değişimler ise bağımlı gruplarda t testiyle analiz edilmiştir. Araştırmada istatistiksel önem düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma bulgularına göre 8 hafta boyunca uygulanan bisiklet egzersizlerinin öğrencilerin vücut ağırlığı, VKİ ve MaksVO2 ortalamalarına etkisi görülmezken (p>0,05) VYY ortalamalarını önemli derecede azalttığı tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca uygulanan dayanıklılık egzersizlerinin plazma irisin düzeyleri üzerine anlamlı bir etkisi görülmezken (p>0,05), glikoz, trigliserid, toplam kolesterol, HDL ve LDL ortalamalarını önemli derecede azalttığı tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuç olarak genç erkek öğrencilere uygulanan dayanıklılık antrenmanlarının irisin düzeylerini etkilemediği fakat bakılan bazı biyokimyasal parametreleri ve vücut yağ yüzdesini etkidiği söylenebilir.Item Spor bilimleri öğrencilerinin yaşam kalite algıları ile problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkiler(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Doğan, İsa; Other; OtherBu araştırmada spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin yaşam kalite algıları ile problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine, öğrenim gördükleri bölüme, üniversitesinin bulunduğu bölgeye, ikamet ettikleri yere ve vücut kitle indeksine göre yaşam kalite algıları ile problem çözme yaklaşımlarının anlamlı farklılıklar gösterip göstermediği incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma deseninde yürütülen çalışmada toplam 1120 öğrenciye ulaşılmıştır. Tabakalı örnekleme yöntemine dayalı seçilen öğrenciler her ikisi bir bölgeden olacak şekilde Türkiye’nin yedi bölgesini temsil eden toplam 14 üniversitede öğrenim görmektedir. Aynı zamanda farklı bölümlerde ve sınıf düzeylerinde öğrenim gören öğrenciler araştırmaya dâhil edilmiştir. Kişisel bilgi formu, WHOQOL-BREF Yaşam Kalite Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri ile toplanan verilere ilişkin betimsel istatistikler, fark istatistikleri ve ilişki istatistikleri hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin yaşam kalite algılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin problem çözerken en çok aceleci, en az kaçıngan yaklaşımı benimsedikleri belirlenmiştir. Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin problem çözme yaklaşımları ile yaşam kalite algıları arasında negatif yönde ve düşük düzeyde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin bazı özelliklerine göre yaşam kalite algıları ile problem çözme yaklaşımlarının farklılık gösterdiği saptanmıştır.Item Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Uyar, Yalçın; Antrenörlük Eğitimi; Spor Bilimleri FakültesiBu çalışma, spor farkındalığını ölçmeye yarayan, geçerli ve güvenilir ölçümler yapabilen bir ölçme aracının geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde hazırlanmıştır. Araştırmanın birinci ölçek deneme formunun çalışma grubu 429 kişiden oluşmaktayken, ikinci ölçek deneme formunun çalışma grubunu 310 kişi oluşturmuştur. Örneklem büyüklüğünün faktörleştirmeye uygunluğunun belirlenmesi için KaiserMeyer-Olkin ve Bartlett’s Küresellik testlerine bakılmış, ölçek maddelerinin spor farkındalığı kavramının özelliklerini hangi seviyede ölçebildiğinin belirlenebilmesi amacıyla madde toplam test korelasyonu hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış, Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda ölçeğin 30 madde ve 2 alt boyuttan oluştuğu görülmüştür. Geçerlilik kanıtı elde etmek için yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi ile ortaya çıkarılan modelin uygunluğu teyit edilmiştir. Ölçeğin güvenilirliği için Cronbach Alpha Güvenilirlik Katsayısına bakılmış, ölçeğin geneli ve alt boyutlarının yüksek güvenilirlikte olduğu tespit edilmiştir. Analizler sonucunda şekillenen ölçeğin alternatif uyum indeks değerlerinin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. 5’li Likert tipinde hazırlanan ölçeğin “Spor Bilgisi ve Bilgiyi Ayırt Etme” (SBBAE) olarak adlandırılan boyutu 21 maddeden oluşmaktayken, “Sosyal ve Bireysel Fayda” (SBF) olarak adlandırılan boyut ise 9 maddeden oluşmuştur. Sonuç olarak, elde edilen geçerlilik ve güvenirlik kanıtları değerlendirildiğinde geliştirilen Spor Farkındalığı Ölçeği’nin (SFÖ) ileriki çalışmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir ölçümler yapabilen bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.Item Spor yoluyla pazarlama kavramına analitik yaklaşım(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Serarslan, Mustafa Zahit; Other; OtherSpor pazarlaması, endüstriyel ürün pazarlamasından kavram olarak da boyutları bakımından da farklılık gösterir. Gelişmekte olan bir bilim alanı olan spor pazarlaması kavramı ve boyutlarının analitik olarak ele alınması ve tartışılması spor pazarlaması yazınına ve uygulamacılarına katkılar sağlayacaktır. Spor pazarlamasının boyutlarından birisi de “spor yoluyla pazarlamadır”. Bu bağlamda spor pazarlaması boyutlarından birisi olan “spor yoluyla pazarlama” kavramı ve içeriğinin ele alınıp tartışılması çalışmamızın amacıdır. Çalışmamız analitik yöntem ve tarama yöntemleri ile gerçekleştirilmiştir. Bilindiği gibi, analitik yöntem sorgulayarak kavramsallaştırmaya dayanır. Fikirler kavramsallaşmadan insan yaşamına girememekte yani uygulamada kendine yer bulamamaktadır. Bu bağlamda bu çalışmada “spor yoluyla pazarlama” kavramı ele alınmış ve spor pazarlaması içerisindeki yeri ve boyutları analitik yöntemle belirlenmeye çalışılmıştır. Kişi veya işletmelerin ürünlerini pazarlamada sporu kullanmaları veya spordan hem doğrudan hem de dolaylı olarak potansiyel müşterilerinin dikkatini çekmek gayesiyle vasıta biçiminde yararlanmaları neticesinde “spor yoluyla pazarlama” meydana gelir. Kişi veya işletmeler “spor yoluyla pazarlama” icra ederken belirli seçeneklerden faydalanabilirler. Bunlar; kendi içlerinde spor kulübü tesis edip dinamik bicimde sportif faaliyetler yapmak; kendi seçtiği bir spor olayı, takımı, aktivitesi yada sporcunun desteklenmesi (sponsorluğunu yapmak) ve Spor mekanı (Türk Telekom Arena), ligi (Türksel süper lig), kulübü (Vestel Manisa) isim hakkı alınması; iş bağlantılarına yardımı olabilecek bir takım sportif organizasyonların düzenlenmesini temin etmek ve bunlar gibi organizasyona dahil olmak; ürün reklamlarında sporculara yer vermek ve sporcunun kullanmış oluğu ürün veya ürün çeşitlerinin sosyal medya ortamında beğeni kazanması veya “kulaktan kulağa pazarlama tekniğinin internet ortamına uygun bir türü olarak kabul edilebilecek olan viral reklamdan yararlanmak; Lisanslama (çilek mobilya, taç…) ya da ürünleştirme eylemleri yapmak.Item Sporcu bilinçli farkındalık (mındfulness) ölçeği: türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2020) Tingaz, Emre Ozan; Other; OtherBu çalışmanın amacı, Thienot ve ark. (2014) tarafından geliştirilen Sporcu Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Ölçeğini (SBFÖ) üniversiteli sporculardan oluşan bir grup üzerinde Türkçeye uyarlamaktır. Dilsel eşdeğerlik çalışması için öncelikle İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce çevirileri uzmanlar tarafından yapılmış, ardından İngiliz Dili Eğitimi Bölümünde yüksek lisans yapan öğrenciler, İngilizce Öğretmenliği 4. sınıf öğrencileri ve İngilizce öğretmenleri çalışmaya dahil edilmiştir. İki hafta arayla uygulanan İngilizceTürkçe ve Türkçe-İngilizce formlar arasındaki korelasyonlar pozitif ve anlamlı bulunmuştur. SBFÖ’nün faktör yapısını belirlemek için uygulanan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda; farkındalık, yargılamama ve yeniden odaklanma olmak üzere 3 boyutlu 15 maddelik orijinal yapısını koruduğu görülmüştür. SBFÖ’nin ölçüt eş değer formlar geçerliğini sağlamak için Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ) ölçüt alınmıştır. SBFÖ ile BİFÖ arasında .64 (p<.01) düzeyinde anlamlı ilişki bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach’s alpha iç tutarlılık kat sayısı .82 olarak hesaplanmıştır. SBFÖ’nün iki hafta arayla uygulanan test tekrar test sonucuna göre birinci ve ikinci uygulama arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür (r= .89, p<.01). 15 maddelik ölçeği tek numaralı maddeleri ile çift numaralı maddeleri ayrılmış ve iki yarım güvenirliği analizi sonucu r = .80 olarak hesaplanmıştır. Yapılan bu çalışma sonucunda Sporcu Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Ölçeğinin (SBFÖ) Türkiye koşullarında geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.