Browsing by Author "YAVAN, Nuri (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Ankara kentindeki alışveriş merkezlerinin yer seçim tercihleri ve mekansal etkileri(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı Beşeri ve İktisadî Coğrafya Bilim Dalı) ERDOĞAN, Özlem (Yazar); YAVAN, Nuri (Tez Danışmanı)Alışveriş merkezleri (AVM), küreselleşme ile birlikte artan global sermaye akışının biryansıması olarak her geçen gün yaşam alanlarına girmekte ve gerek kentsel mekânındeğişiminde gerekse sosyal hayatın değişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Son dönemdeAVM’ler çeşitli bakımlardan ele alınmış ve birçok araştırmaya da konu olmuştur. LiteratürdeAVM’lere mekânsal açıdan yaklaşıldığında ise, AVM'lerin kamusal mekânlar ya da salttüketim mekânları olarak ele alındığı çalışmalar yanında, onların sadece tüketim odaklımerkezler olmadıklarını, aynı zamanda günümüzde sosyal ve kültürel faaliyetlerin desergilendiği mekânlar olarak karşımıza çıktıklarını konu edinen pek çok çalışmabulunmaktadır. Ayrıca AVM’lere coğrafi açıdan yaklaşan bazı çalışmalar ise, ya mevcutAVM’lerin coğrafi dağılımları üzerine odaklanmakta ya da belli bir alandaki tarihselgelişimlerini betimsel olarak ele almaktadır. Oysa günümüzde coğrafi araştırmaların sadecedurum tespiti yapan bir aşamadan öteye gitmesi ve nedenleri araştırması gerekmektedir. Buçerçevede bu çalışmanın amacı, Ankara metropolünde yer alan AVM’lerin mekânsaldağılımını belirleyerek, kentte yer alan AVM’lerin lokasyon tercihlerinin nedenlerini ortayakoymaktır. AVM yatırımlarının yer seçim sürecinde hangi kriterlerin ne derecede önemliolduğunu ve Ankara metropolündeki alışveriş merkezleri için durumun nasıl bir gelişmegösterdiğini açıklamayı amaçlayan bu alan araştırması, Ankara kentinde yer alan 31 AVM’yeuygulanmıştır. Yöntembilimsel bakımdan çalışma, Ankara metropolündeki 31 AVM’ninlokasyon karar süreci hakkında bilgi sahibi olan üst düzey yöneticilerine yüzyüze anketuygulanması ve yöneticilerle derinlemesine görüşme yapılması şeklinde yürütülmüştür. 18AVM yöneticisinden elde edilen görüşme formlarının değerlendirilmesi ve uygulanananketlerden toplanan verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesi sonucunda, Ankarametropolündeki AVM'lerin kurulum aşamasında yer seçiminde hangi faktörlerin ne derecedeönemli oldukları ortaya konmuştur. Ampirik bulgular, erişilebilirlik, arsa/arazi durumu, sosyoekonomikve demografik yapı, yakın çevresel etkenler ile rekabet ortamının AVM’lerinlokasyon seçiminde önemli olduğunu ortaya koymaktadır.AbstractShopping Centers (SCs), enter to the living spaces day by day as a reflection of the globalcapital flow which increases with the globalization and play an important role not only in thechanging of the urban space but also in the changing of the social life. SCs have recentlybeen discussed and subject to many research. When approached the SCs in terms of space,in the literature, there are several studies which discuss that the shopping malls are not justconsumption-focused centres but they are the places on which social and cultural activitiesare presented, besides the studies in which the SCs taken as public space or solelyconsumption spaces. Furthermore, the studies which approach the shopping mallsgeographically, either focuses on the geographical distribution of the shopping malls ordiscusses their historical development in particular areas descriptively. However, into day,the geographical researchs need to go further than doing just descriptions and search for thereasons. In this framework, the aim of this study is to determine the location distribution ofthe SCs and to present the reasons of the preference of locations of SCs that are located inthe city. This field study, which aims to explain which criteria are important to what extent inthe process of site selection of the SCs enterprises and how this situation is for the SCs inAnkara was applied to 31 SCs stated in Ankara city. The study in terms of the methodologywas carried out by conducting a questionnaire face to face with the senior managers whichhave knowledge on the location decision process of the 31 SC and by interviewing theadministrators profoundly. In consequence of assessing the interview forms acquired from18 SC administrator and analysing the data which gathered from the surveys statiscally, it ispresented which factors are important to what extend in building process of the shoppingmalls in Ankara metropolis. Empirical findings exhibit that accessibility, the state of theplot/land, socio-economic and demographic structure, near environmental factors withcompetition environment play an important role in choosing the shopping mall locationItem Kümelenme yaklaşımının firma performansına etkisi: Ankara Ostim örneği(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı Beşeri ve İktisadi Coğrafya Bilim Dalı) ORAL, Muhammed (Yazar); YAVAN, Nuri (Tez Danışmanı)Bu araştırma, 1990’lardan itibaren popüler kalkınma politikalarından biri haline gelen kümelenme yaklaşımının Ostim yerelinde nasıl bir yansıma gösterdiğini ölçmeyi amaçlamaktadır. Marshall’la başlayan coğrafi yakınlığın firmalar için avantajlar doğurması konusu Porter’la tekrar gündeme gelmiş ve bölgesel kalkınma konusunda kümelenmenin bir rekabet avantajı ve inovasyon gücü yarattığı, ihracat kapasitesi ve oluşturduğu istihdam fırsatıyla yerel kalkınmayı gerçekleştirdiği anlayışı ortaya konulmuştur.Çağdaş Ekonomik Coğrafyanın ortaya çıkardığı yeni ampirik laboratuar olanakları coğrafyacılar için mekânı farklı yorumlama şeklinde gelişmiş aynı şekilde Ekonomik Coğrafyanın geçirdiği bu evrim iktisat, işletme, şehir ve bölge planlama gibi alanların da mekâna ve Coğrafya bilimine olan bakış açısını değiştirmiştir. Kalkınma kavramının mekâna rağmen! (mekânsız) ele alınamayacağının anlaşılması (İktisat biliminin yeni Ekonomik Coğrafyayı ortaya çıkarması) ve kümelenmenin içsel kalkınma-mekân kesişiminde yer alması gibi yeni coğrafi bilimsel gelişmeler konuyla ilgili çalışmaların niceliksel artışına olanak tanımıştır. Bu evrimsel sürecin Ostim yerelinde neye karşılık geldiğinin ortaya konulması amacıyla yapılan çalışmayla çağdaş ekonomik coğrafi bakış açısıyla beraber Türk Coğrafya literatürüne yeni bir katkı getirmek ümit edilmiştir.Araştırmada, dünyada bir çok ülkenin yereli kalkındırmada uyguladığı bir politika haline gelen kümelenmenin firmalara spesifik anlamda ne gibi yararlar oluşturduğunu/oluşturmadığını Ostim yerelinde Haziran 2013 tarihinde 65 adet firmaya uygulanan anket yöntemiyle ölçmek amaçlanmıştır. Kümelenme üzerine gerek ulusal gerekse uluslararası eksende çok sayıda çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmalardan genel olarak elde edilen sonuç kümelenmenin firmalar için faydalı sonuçlar doğurduğu ve bölgesel kalkınmayı sağladığı yönündedir. Ostim yerelinde ise; işletmelerin inovasyon gücünün ne boyutta olduğu, yapay olarak oluşturulmuş sanayi kümelerinin firmalara gerçekten bir katkı sağlayıp sağlamadığı, kümelenmenin işletmelere doğrudan spesifik faydasının neler olduğu gibi araştırma sorularıyla yaklaşılmıştır. Ancak bu çalışma kümelenmenin firmalar bazında abartıldığı kadar faydalı sonuçlar getirmediğini ortaya koymaktadır. Bu bakımdan çalışma literatürü farklı yollardan değerlendirebilme ve kümelenmeye gelişmekte olan bir ülke perspektifiyle bakabilme adına literatüre katkı sağlama amacındadır.Sonuç olarak araştırma Ostim özelinde görüldüğü üzere, kümelenmenin bir politika olarak farklı yönlerden değerlendirilmesi hususunda bulgular sağlamaktadır. AbstractThis research aims to measure the reflection of clustering approach in Ostim that has been one of the development policies since the 1990’s. The matter of creating advantages of proximity for companies that began with Marshall became a current issue with Porter and the perception that agglomeration creates a competition advantage and innovation power about regional development, export capacity and its opportunity of employment fosters local development is presented.New empirical laboratory facilities revealed by Modern Economic Geography is developed in the way of interpreting the location differently, similarly the evolution of Economical Geography changed the perspective of areas such as economics, business, urban and region planning about the location and Geography. The new geographical scientific developments like the understanding that the term of development cannot be handled without location (economics revealed the Economic Geography) and the clustering is placed at intersection of endogen development- location enabled the quantitative increase of the studies about the matter. With this study aiming to present the equivalents of this evolutional process in Ostim, it is hoped that this study will give a new lease of life to the Turkish Geography literature with an economical geographical perspective.In this study, it is aimed to measure whether clustering which has been a policy used by many countries in the world for developing the local provide benefits or not with the method of questionnaire in 65 companies in June 2013 in Ostim. There are lots of studies about clustering both nationally and internationally. The result of these studies is the opinion that clustering provides benefits for companies and fosters regional development. Such questions were asked in Ostim; what is the level of innovation power of the companies, do the industry clusters contributes to the companies or not, what are the specific benefits of clustering to the companies. However, this study reveals that clustering doesn’t provide adequate benefits for companies, and contribute directly to the regional development. In this respect, this study aims to contribute to the literature in terms of evaluating the literature in different ways and looking to the clustering with a perspective of developing country.Finally, as it is seen specifically in Ostim, this study provides findings about evaluating the clustering as a policy in different ways.