Browsing by Author "Tan, Mine"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item 1970-1975 dönemi ilkokul öğrencilerinin eğitim deneyimleri: Sözlü tarih yöntemiyle bir çalışma(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010) Sağlam, Mehmet; Tan, Mine1970-1975 dönemi ilkokul öğrencilerinin eğitim deneyimlerini kapsayanbu çalışma, öğrencilerin anlatılarını merkez-çevre ve toplumsal cinsiyetçerçevesinde değerlendirmeyi hedeflemektedir. Bunu yaparken, habitus,hegemonya, ideoloji, egemen toplumsal ilişkilerin yeniden üretimi, kültürelbagaj, gizli müfredat gibi öğrencilerin eğitim deneyimlerini anlamamda veanaliz etmemde bana yardımcı olabilecek kavram ve söylemlerin anlatılarlakurulabilecek bağlantılarını ortaya koymaya çalışmaktayım.Tezin problem bölümü bir taraftan bazı çatışmacı ve eleştirelyaklaşımlardan kavramsal açıklamalar sunarken diğer taraftan da merkezçevreve toplumsal cinsiyet değişkenlerini kuramsal bir çerçeveye oturtmayaçalışmaktadır. Tezin konusu ve onu takiben 1970-1975 dönemi Türkiye'sininsiyasi, ekonomik, toplumsal, kültürel ve ilkokul eğitimine özgü değişim vegelişimleri sunulmaktadır. Çalışmanın odağını oluşturan bulgular bölümü,1970-1975 dönemi ilkokul öğrencilerinin eğitimlerine özgü anlatıları ve onlarailişkin değerlendirme ve çıkarımları içermektedir. Bu bulgular, öğrencilerinokuldaki eğitim pratiklerini, arkadaş ve öğretmenleriyle olan ilişkilerini, okulagittikleri ilk günlerini, okudukları dersleri, oynadıkları oyunları, yaşadıklarıdöneme özgü anı ve algılarını özgün anlatılarıyla sunmaktadır. Bu bulgulartemel iki değişken olan merkez-çevre ve toplumsal cinsiyet eksenindedeğerlendirilmektedir. Çalışmanın sonuç kısmında bulgular üzerindensöylenenlerin kısa bir değerlendirmesi yapılmaktadır. Ayrıca sözlü tarihyöntemiyle yapılmış olan görüşmelerden ve yazılmış olan görüşmehikayelerinden bazı örnekler de sunulmuştur.AbstractThe study which covers the 1970-1975 period primary school students?educational experiences aims to evaluate their narrations by making use ofcenter-periphery and gender variables. While doing this, habitus, hegemony,ideology, reproduction of dominant social relations, cultural baggage, hiddencurriculum are taken into consideration and revealed as the possible helpingconcepts and discourses which let me understand and analyze their relationswith the narrations.The problem section of the thesis, on the one hand, displays someconceptual explanations from the conflict and critical approaches, on the otherhand, it tries to put the center-periphery and gender variables into aconceptual framework. Following the topic of the thesis, 1970-1975 periodTurkey?s political, economic, social, cultural and primary school educationaldevelopments and changes are presented.As the focus of the thesis, the findings section includes the derivationsand evaluations in relation with the 1970-1975 period primary school students?educational narrations. These findings show the students educationalpractices at school, their relations with their friends and teachers, their firstday at school, the subjects they had, the games they played, their memoriesand perceptions belonging to the period they lived in originally. These findingsare interpreted at the axises of center-periphery and gender variables. At theconclusion part, a short evaluation of the tales derived from the narrations isdone. Additionally, some examples of oral history interviews and interviews?stories are presented.Item Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel ilgi alanları(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006) Aras, Hatice Özden; Tan, Mine; OtherIn this study, it is aimed to reveal the degree of the political, economical, socialand cultural interests of the students attending Faculty of Educational Sciences atAnkara University. The public survey technique was utilized as a part of quantitativeresearch methodology. Questionnaires were given to 415 students. Answers of 248female and 167 male students attending the first, the second, the third and the forthclasses of the above mentioned faculty were evaluated. The responses given toouestionnaires consisting of 28 questions were analyzed by the 7.5 version of theSPSS software. Differences according to the sex and university class of the studentswere analyzed by Chi-square Test. It was observed that there were statisticallysignificant differences between women and men but no statistically significantdifferences were observed among students at different class levels. It was concludedthat the university experience didn?t lead to a comprehensive progress on thestudents? habits such as reading and participating in cultural and social activities. Thestudents were primarily interested in political subjects, followed by economical, socialand educational matters. It was also observed that the cultural subjects were at theend of this ranking. The results of the present study were also compared with thefindings of the three similar researches done in 1960?s in an attempt to understandthe changes which occurred since 1960?s.Keywords: University, The University Youth, The Field of The UniversityYouth?s Interests.Item Erken cumhuriyet döneminde kadın kimliğinin oluşumu -bir kadın doktorun yaşamöyküsü üzerinden meslek sahibi cumhuriyet kadını kimliğinin oluşumu(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Ataman, Narınç; Tan, Mine; Siyaset ve İdari BilimlerThis thesis examines the construction of the Turkish woman identity in the early Republican period by analysing the life story of a woman gynacologist. The thesis develops itself in 3 major parts: 1) the structural and theoritical aspects of biography method 2) the social, historical and political background 3) biography of Şefika Ataman. Ataman is born in the year 1916 as a daughter of a upper-middle class Turkish family which has later migrated to Turkey. She has been trained in Turkey in a period which has been determined by the ideological approach and understanding of the Turkish Republic, proclaimed in 1923. The basic mission of the period was construction of a new identity, detached from the Ottoman past, pending on the more theoretical and Oriental culture. Whereas the roots of the modern, Republican Turkish identity is deposed in the process of Westernisation and secularism. Finally, analysing the life story of Şefika Ataman, the thesis concludes that what has been taken as the creative conditions of the new identity is a concrete reality as the biography unfolds. Reffering to the data supplied by this biography and the theoretical approach, the thesis, gears toward a proposal that rests on the assumption that the emancipation process in Turkey, as long as the woman identity is concerned is yet not develop. In this sense the condition of feminism in Turkey is problematic, in the affirmative sense, that emancipation of woman can not be detached from the democratization process. These two concepts are mutually inclusive.Item Köy çocuklarının ortaöğretime geçiş sürecinde yaşadıkları sorunların toplumsal cinsiyet açısından karşılaştırılması(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006) Akbaş, Ayla Önal; Tan, Mine; OtherThe aim of this research is to expose the general problems of the ruralchildren in the transition process to secondary education and also to developsuggestions for solution of these problems. As a first step; existing literature wasexamined to determine the current situation as well as, the regulations and laws onprimary and secondary school education in Turkey. Afterwards, questionnaires wereadministered to collect the opinions and the expectations of the graduating studentsof the various primary schools.Interviews were made with 22 girls and 25 boys (a total of 47 students) whoattended Sirkeli Dumlupınar Primary School. These students live in villages whichshow general characteristics of villages Çubuk and are bussed to school .When thefirst interviews were applied these children were in the last year of primary schooland it was uncertain whether they would go on to secondary school or not. The groupof interviews were made in different times with the students after they graduatedfrom primary school to designate whether they attended secondary school. Inaddition to this, the reasons of continuing or not continuing their education weredetermined by comparison of students? sex. Furthermore, the secondary educationinstitutions where students attended were determined and studied by comparing thetendency according to academic, vocational and technical education. Interviews werealso made with the parents of the same students. In the interviews, it was tried todetermine whether the parents show gender discrimination or not in their children?seducation. Interviews were also made with teachers and administrators in theschools where the children graduated from. In the findings of the study, it isindicated that gender discrimination is observed and the reasons for not attendingsecondary school education differs according to the sex of the children . For bothgirls and boys; transportation problem is the most important reason for not attendingsecondary school and especially girls are affected negatively with this problem. Theidea of having a job is taking precedence for students in attending secondary school,a higher preference of vocational education for girls and academic education for boyswere observed.Item Öğretmen yetiştirme programlarında Eğitim Sosyolojisi dersinin yeri(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010) Aksoy, Pınar; Tan, MineBu çalışmada, Eğitim Sosyolojisi dersinin, eğitim fakültelerinin öğretmen yetiştirme programlarındaki yerinin belirlenmesi amaçlanmıştır ve verilmekte/verilmiş olan eğitim sosyolojisi derslerinin hangi konuları kapsadığı, eğitim sosyolojisi dersini vermiş ya da vermekte olan öğretim elemanlarının bu dersin sağladığı kazanımlara, işlenişine, programlardaki yerine, kaldırılış gerekçelerine, öğrenci başarısına ilişkin olarak toplumsal cinsiyet açısından farklılık içeren belirlemeler sunup sunmadığına ilişkin görüşlerinin neler olduğu sorularına yanıt aranmıştır. Çalışmanın diğer bir amacı ise, eğitim sosyolojisi dersini almış öğrencilerin/mezunların, bu derse ve dersin programlardan kaldırılışına ilişkin görüşlerini belirlemek ve anlamlandırmak olmuştur. Çalışma kapsamında, eğitim sosyolojisi dersini vermiş/vermekte olan dokuz öğretim görevlisinin/üyesinin görüşlerine başvurulmuştur. Çalışmada, kayıtlı oldukları öğretmen yetiştirme programlarında, Ankara Üniversitesi’nden ve Gazi Üniversitesi’nden Eğitim Sosyolojisi dersini almış yirmişer öğrencinin görüşleri alınmıştır. Ayrıca, 1996–1997 yıllarında, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde kayıtlı bulundukları öğretmen yetiştirme programlarında, Eğitim Sosyolojisi dersini almış olan on iki kişinin konuya ilişkin görüşleri de çalışma kapsamında çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.Abstract This study aims to identify the place of Sociology of Education in teacher training programs in faculties of education. The major objective of the study is to investigate the topics the Sociology of Education covers and the points of view of instructors who are involved or have been involved in teaching the Sociology of Education and students or post-graduates who have studied the Sociology of Education Course in their teacher training programs. The study presents an in-depth analysis of the opinions of instructors and students about the contributions and methodology of this course. It also discusses and analyses the reasons for the removal of the course and its present place in educational programs. The study examines whether the course indicates any gender-based differences in terms of the success of the students studying this course. In the study, the opinions of nine instructors from Ankara University, Gazi University and Middle East Technical University are included. The opinions of twenty students from Ankara University, twenty students from Gazi University and twelve students from Middle East Technical University are included as well. Additionally, an analysis and a critique of the aforementioned teachers’ and students’ opinions are presented.Item Sigmund Freud'un cinsel tekbenciliği(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1980) Tan, Mine; Friedan, B.; Eğitim Bilimleri FakültesiItem Türkiye`de ders kitaplarında demokratik ve miliyetçi değerler, 27 Mayıs ve 12 Eylül askeri müdahale dönemlerine ilişkin bir inceleme(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998) İnal, Kemal; Tan, MineBu çalışma, 27 Mayıs (1960-1962) ve 12 Eylül (1980-1983) askeri müdahale dönemlerinde ortaokullarda okutulan bazı ders kitaplarındaki demokratik ve milliyetçi değerleri içerik çözümlemesi tekniğiyle elde edilen bulgulara dayanarak irdelemektedir. Araştırmanın temel sorusu, ders kitaplarındaki demokratik ve milliyetçi değerler ile askeri müdahalelerin siyasal ve eğitsel politika ve uygulamaları arasındaki ilişki üzerinde odaklanmaktadır. Bu bağlamda ders kitaplarındaki demokratik ve milliyetçi değerlerin hem askeri müdahalelerle hem de devletin ideolojisiyle (Kemalizm) olan ilişkisi araştırılmaktadır. Ders kitaplarındaki değerler, hem nicelik/sıklık, hem de nitelik açısından incelenmektedir. Çalışmanın amacı, askeri müdahalelerin siyasal ve eğitsel politika ve uygulamaları ile ders kitaplarındaki değerler arasındaki ilişkinin boyutlarım saptamak, dönemler arasında bir farklılık olup olmadığım ortaya koymak ve değerlerin evrensel ve yerel boyutlarım belirlemektir. İncelenen demokratik değer kategorileri, 'insan haklan ve özgürlükleri', 'eşitlik', 'adalet', 'katilim', 'laiklik", 'hoşgörü' ve 'çoğulculuk'; milliyetçi değer kategorileri ise 'millet', 'milli simgeler', 'kahramanlık', 'vatan', 'ordu', 'öteki', ve 'devlet'tir. Milliyetçi değerlerin yerel boyutları 'Türk milleti', 'Türk milli simgeleri', 'Türk kahramanlığı', 'Türk vatanı', 'Türk ordusu', "Yerli öteki' ve 'Türk devleti' olarak tanımlanmıştır. Araştırmanın bulguları, işlevselci ve Çatışmacı yaklaşımların eğitime ilişkin önermeleri açısından yorumlanmıştır. Araştırmanın bulguları, siyasal alanın eğitim kurumu üzerindeki etkisini, giderek belirleyiciliğini göstermiştir. Siyasal alanın önemli bir öğesi olan askeri müdahalelerin de eğitim ve ders kitapları üzerinde belirleyici olduğu, 27 Mayıs ve 12 Eylül dönemlerinde okutulan ders kitaplarındaki demokratik ve milliyetçi değerlerin çözümlenmesiyle elde edilmiştir. Bu iki askeri müdahalenin tercih ettiği değerlerin ders kitaplarına yansıtıldığı ve kitaplarda yeniden üretildiği görülmüştür. Her iki dönem ders kitaplarında da milliyetçi değerlerin demokratik değerlerden daha fazla yer aldığı saptanmış ve bu sonuç, askeri müdahale kadrolarının benimsedikleri resmi ideolojideki milliyetçi anlayışın ağırlığına bağlanmıştır. Milliyetçi değerlerin 27 Mayıs dönemi ders kitaplarında 12 Eylül'e göre daha yüksek oranda yer alması, beklenmedik bir bulgu olarak değerlendirilmiştir; çünkü 27 Mayıs döneminde gerek siyasal gerekse eğitsel alanda alman kararlar ve gerçekleştirilen uygulamalar, demokrasinin gelişmesine yönelik olumlu çabalar olarak görünmüştür. Bu nedenle, milliyetçi değerlerin 27 Mayıs değil, milliyetçi düşünce ve uygulamalara hemen her kurumda geniş yer verilen 12 Eylül dönemi ders kitaplarında daha yüksek oranda bulunacağı beklenmiştir. Bu bulgu, 12 Eylül döneminde Sosyal Bilgiler dersi içinde Yurttaşlık Bilgisi ve Coğrafya ile birlikte okutulan Tarih dersinin, 27 Mayıs döneminde ayrı ve tek basma okutuluyor olmasından kaynaklanmıştır; çünkü 27 Mayıs dönemindeki Tarih kitaplarının baştan sona ve diğer derslere oranla daha fazla milliyetçi değer içerdiği saptanmıştır. Demokratik değerlerin, 27 Mayıs dönemi ders kitaplarında 12 Eylül'e göre daha fazla yer alması ise, 27 Mayıs kadrolarının demokrasiye yönelik olumlu ilgileri ve uygulamalarıyla ilişkilendirilmiştir. Abstract This study is concerned with democratic and nationalist values in the textbooks of middle schools in the periods of May 27 (1960-1962) and September 12 (1980-1983) military interventions in Turkey. These values are examined through data which were gathered by using content analysis method. The focus of the study is on the relationships between democratic and nationalist values in the textbooks and political and educational practices of the military interventions. Relationships between democratic and nationalist values in the textbooks and the ideologies of the interventions as well as the official ideology of the state was illustrated in the study. The values in the textbooks were discussed in both qualitative and quantative terms. The study also examined whether or not there is a meaningful difference between two intervention periods with regard to the dominant values in the textbooks and attempted to explain the universal and local dimensions of the values. Democratic values included in the study were "human rights and freedoms', 'equality, 5ptice', 'participation', 'secularity", 'tolerance', 'and 'pluralism'. Nationalist values that were studied were categorized as 'nation', 'national symbols', Tieroism', 'motherland', 'army", 'other', and 'State'. The local dimensions of nationalist values were defined as 'Turkish nation', 'Turkish national symbols', Turkish heroism', 'Turkish motherland', 'Turkish army1, 'native other', and 'Turkish State'. In the study, a qualitative analysis was carried out by choosing some sentences from the textbooks. The findings were interpreted using the frameworks of Functionalist and Conflict paradigms. Our findings suggested that political institutions in general and military interventions specifically have a deterministic effect on educational institutions. In the textbooks of intervention periods, nationalist values were used much more frequently than democratic values. This finding was related to the importance of nationalism within dominant/official ideology of the "coup d'etafs. It was found that nationalist values were used much more frequently in the textbooks in the period of May 27 intervention than that of September 12 intervention. This unexpected result was explained as a bias rising from the importance of nationalist values in the history textbooks examined for the May 27 period.