Browsing by Author "SERVİ, Ceyhun (Yazar)"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Gelişimsel yetersizliği olan çocuk annelerinin dil edinimine ve desteklenmesine ilişkin görüşlerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı) SERVİ, Ceyhun (Yazar); ACARLAR, İ. Funda (Tez Danışmanı)Bu çalışmada gelişimsel yetersizliği olan çocuk annelerininçocuklarının dil edinimine, dil gelişimlerinin desteklenmesine ve çocuklarınındil ve konuşma performanslarına ilişkin düşünceleri incelenmiştir.Çalışmaya, çocuklarının yaşları 30-72 aylar arasında değişen en azlise mezunu 14 anne katılmıştır. Çalışmaya alınan çocukların altısı yaygıngelişim bozukluk, üçü otizm, üçü hafif derecede zihinsel engel, biri downsendromu ve biri gelişimsel yetersizlik tanısı almıştır. Yaş ortalamaları dörtolarak hesaplanan çocukların hepsinde dil ve iletişim problemibulunmaktadır.Alanyazında gelişimsel geriliğe sahip çocukların annelerinin, diledinimine ve desteklenmesine ilişkin görüşlerini inceleyen sınırlı sayıdaçalışma bulunmaktadır. Bu nedenle bu araştırma ile annelerin dil edinimineve desteklenmesine yönelik görüşlerinin incelenmesinin ve bulgularıntartışılmasının alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Araştırmada Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarakannelerin, çocuklarının dil edinimi, dil-konuşma performansları ile kendileritarafından dil gelişiminin desteklenmesine yönelik görüşleri alınmıştır.Görüşmelerde üç başlık altında toplam 24 soru yöneltilmiş ve görüşmeler seskaydına alındıktan sonra yazıya dökülüp analiz edilmiştir.Araştırma sonunda, annelerin ifadelerinin %40’ının çocuklarının dilitaklit ederek öğrendikleri, %36,7’sinin kendiliğinden edindikleri ve 23,7’sininise çevre ile etkileşim yoluyla edindikleri şeklinde dağılım gösterdiğibulunmuştur. Anneler çocuklarının dil gelişimini desteklemek amacıyla en sıkçocuklarının ilgisini çeken etkinlikleri kullandıklarını belirtmişlerdir. Şarkısöylemek, kitap okumak ve oyun oynamak gibi alt gruplar halinde toplananbu etkinlikler toplam ifadelerin %29,2’sini oluşturmaktadır. Anneler ayrıcaçocukların dil gelişiminin desteklenmesinde kendi kendine konuşma ve modelolma stratejilerinin etkili olduğuna inandıklarını belirtmişlerdir. Annelerçocuklarının dil ve iletişim performansını tanımlarken %33’lük bir oranlaçocuklarının alıcı dil becerilerinin son derece iyi olduğunu belirtmişler ancak ifade edici dilde aynı performansı göstermediklerini söylemişlerdir. Anneler%53’lük bir oranda, çocuklarının dil gelişimlerinin normal gelişim gösterenakranları ile aynı performansı yakalayacağına inandıklarını ifade etmişlerdir.Annelerin görüşlerinden elde edilen bu bulgular, alan yazında yer alançalışmalarla birlikte değerlendirilip tartışılmıştır.AbstractIn this study, the mothers’ views on language acquisition, theirchildren’s language and communication performance and their beliefs aboutwhich best improve language development were investigated.14 mothers having 30 to 72 months children with developmentaldelays had participated in the study. All the children have language andcommunication problems. Mothers who participated in the study weredetermined to be at least high school graduates.There are limited studies which focus on the mothers’ views havingchildren with developmental delays about promoting and supportingcommunication skills in the literature. Therefore, mothers’ views aboutlanguage acquisition and supporting and discussion of the findings areexpected to contribute to the literature.The children of the participants have different diagnosises. Six of thechildren participated in the study have common developmental disorder,three of them have autism, three of them have mild mental retardation, one ofthem have down syndrome and one of them have been diagnosed withdevelopmental disabilities. Average age of children was four.Mothers’ views about language acquisition, language developmentand to the promotion of speech and language performance for children weretaken using a semi-structured interview technique. During the interviews 24questions divided into 3 categories were asked to the mothers andinterviews’ audio recording were analyzed after being put into writing.At the end of the study, 40% of the mothers expressed that theirchildren learn the language by modeling, 36.7% of them expressed that theirchildren learn the language by themselves and 23% of them expressed thattheir children learn the language trough with social interaction. Mothers havereported that they mostly used activities attracted the attention of children inorder to support children's language development. The activities such assinging, reading the book and playing games collected in subgroups isconstituted 29.2% of the total expression. Mothers also stated that they believe to the efficacy of the self-talk and modeling strategies in promotion ofchildren's language development. When the mothers define language andcommunication performance of their children 33% of the mothers have notedthat even if their children cannot express themselves their receptive languageskills are extremely well. 53% of the mothers expressed that they believetheir children will achieve the same performance as normally developingpeers in language development.Mothers' views obtained from these findings evaluated together withthe studies in the literature are discussed.