Browsing by Author "Keklik, Ebubekir"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item AKİF PAŞA’NIN YARGILANMASI: TANZİMAT’IN UYGULANMASI MI, SİYASÎ BİR HESAPLAŞMA MI?(Ankara Üniversitesi, 2021) Keklik, Ebubekir; Other; OtherÖz Akif Paşa son dönem Osmanlı idarecilerinden, Sultan II. Mahmut devri bürokratlarındandır. Hem Osmanlı idare tarihinde hem Osmanlı-Türk edebiyat tarihinde önemli bir yere sahiptir. Divan sahibi ünlü bir şairdir. Paşa pek çok edebiyat tarihçisince modern Türk nesrinin öncüleri arasında sayılmaktadır. II. Mahmut döneminde bakanlıklar kurulurken önce Hariciye Nazırı ardından Dahiliye Nazırı olmuştur. Dönemin önde gelen devlet adamlarından Pertev Paşa ve Pertev Paşa’nın yetiştirmelerinden Mustafa Reşit Paşa’yla rekabeti Akif Paşa’nın mesleki ve kişisel hayatında büyük bir yer işgal etmektedir. Sultan Abdülmecid’in tahta çıkışıyla Kocaeli sancağı müşirliğine tayin edilmiş ancak oradaki görevinden çok tartışmalı bir şekilde azledilmiştir. Kocaeli sancağından hakkındaki şikâyetler sebebiyle azledilen Akif Paşa Tanzimat’a aykırı iş yaptığı iddiasıyla görevden alınan ve yargılanan ilk devlet adamlarındandır. Ne var ki, Akif Paşa’nın görevinden azledilip yargılanması kimilerince eski-yeni mücadelesinin ürünü bir siyasi hesaplaşma kimilerince ise Tanzimat’ın uygulanması olarak görülmüştür. Akif Paşa’nın bir siyasi hesaplaşmaya kurban gittiğini düşünenlere göre baş sorumlu Tanzimat’ın mimarı Mustafa Reşit Paşa’dır. Ancak ortada -siyasi hesaplaşma iddialarını doğrulayacak veriler bulunmasına rağmen- Akif Paşa’ya ait bir yolsuzluk ve rüşvet dosyası bulunmaktadır. Bu makalenin amacı bütün verileri -başta arşiv belgeleri olmak üzere- değerlendirerek Akif Paşa dosyasının asıl dayanağının ne olduğunu tartışmaktır. Anahtar Kelimeler: Akif Paşa, Tanzimat, Yolsuzluk, Kocaeli, Mustafa Reşit Paşa.Item II. Meşrutiyet döneminde Osmanlı eğitimi: Problemler, tartışmalar, teklifler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Keklik, Ebubekir; Kılıç, Selda; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBu çalışmada, II. Meşrutiyet dönemi Osmanlı eğitiminin temel sorunları, bu sorunlar etrafındaki tartışmalar ve teklifler ele alınmıştır. Bu dönemin eğitim sorunları, genel olarak arşiv belgeleri ve dönemin diğer birinci elden kaynaklarından elde edilen veriler ışığında aydınlatılmaya çalışılmıştır. Dört bölümden meydana gelen bu tezde, Birinci Bölüm'de, XIX. yüzyılda başlayan, Osmanlı eğitimindeki değişim ve dönüşüm, İkinci Bölüm'de, II. Meşrutiyet dönemi eğitim tartışmaları, Üçüncü Bölüm'de, yine II. Meşrutiyet dönemi Osmanlı eğitiminin temel sorunlarından biri olan ana dilde eğitim sorunu ve eğitimin yaygınlaşması ile bunun önündeki başlıca engellerden biri olduğu düşünülen Arap alfabesi arasındaki ilişki, Dördüncü Bölüm'de ise, dönemin temel eğitim sorunlarından olan öğretmenlik, eğitimin mali kaynakları, okul binaları ve teftiş konusu incelenmiştir. Birinci Bölüm'de ele alınan Osmanlı eğitimindeki değişim ve dönüşüm konusunun özünü, II. Mahmud döneminde başlayan ve 1869 tarihli Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile yeni bir teşkilata kavuşan Osmanlı modern eğitim kurumları, Osmanlı Devleti'nde kitle eğitimi düşüncesinin gelişimi ve modern eğitim kurumlarının taşraya yayılması oluşturmaktadır. İkinci Bölüm, II. Meşrutiyet dönemi Osmanlı aydınlarının/eğitimcilerinin eğitim sorunu etrafındaki tartışmalarını ve eğitimden beklentilerini ele almaktadır. Üçüncü Bölüm, imparatorluğun Türkçe konuşulmayan bölgelerindeki Müslüman halkların ana dilde eğitim talepleri ve Osmanlı merkezî idaresinin bu konudaki çalışmalarına ayrılmıştır. Bu bölümde ayrıca Arap harflerinin ıslahı ve Latin harflerinin alınıp alınmaması tartışmaları, eğitimin yaygınlaştırılması sorunu etrafında incelenmiştir. Dördüncü Bölüm'de ise, özellikle ilkokul öğretmenlerinin maaş sorunu, bu durumun temel sebebi olan mali yetersizlikler, okul binaları ve teftiş hizmetlerine dair arşiv belgelerine dayanan veriler bulunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Eğitim, Osmanlı, Modernleşme, Kitlesel Eğitim, II. Meşrutiyet Dönemi, Taşra, Mektep, Eğitim Tartışmaları This study is addressing problems of the Ottoman education system during the Second Constitutional period and the discussions and proposals around these problems. The educational problems of this period have been assessed generally by the use of archive documents and other first-hand data acquired at that period. Consisting of four sections, the First Section of this thesis addresses the change and transformation that took place in the Ottoman education system in XIX. Century, Second Section deals with the Second Constitutional period education-related discussions, the Third Section deals with the mother tongue education issue which was one of the main problems of the Second Constitutional period Ottoman education system, prevalence of education and Arabic alphabet, which is thought to be an obstacle for spread of education, and the Fourth Section is a review on teachers, financial resources of education, school buildings and inspection. The essence of the change and transformation in Ottoman education system addressed in the First Section consist of Ottoman modern educational institutions that started in the Mahmood II era and gained a new structure through the Statue on General Education dated 1869, and also the development and spread to rural areas of the mass education idea in Ottoman State. Second Section presents the discussions and education-related expectations of Second Constitutional period Ottoman intellectuals/educators. Third Section is about the mother tongue education demands of Moslem communities living in the non-Turkish speaking parts of the empire and the efforts by the Ottoman central rule on this issue. In addition, this section also analyses the reclamation of Arabic letters and acquiring Latin letters around the issue of spreading education. Finally, Fourth Section contains issues such as the salary problems of primary school teachers in particular, financial deficiencies that are the actual cause of this problem, and data based on archive documents about school buildings and inspection services. Keywords: Education, Ottoman, Second Constitution Era, Rural, School, Discussions on Education.Item Son dönem Osmanlı eğitim teşkilatında öğretmen sorunu(Ankara Üniversitesi OTAM, 2021) Keklik, Ebubekir; Other; OtherSon dönem Osmanlı eğitim-öğretim teşkilatının en önemli sorunlarından biri öğretmen sayısındaki yetersizliktir. Tanzimat’tan sonra yeni usulle eğitim-öğretim yapan pek çok yeni okul açıldı. Yeni usulle eğitim-öğretim yapacak okullara öğrenmen yetiştirmek amacıyla öğretmen okulları kuruldu. Ancak bu okulların öğretmen ihtiyacını karşılayacak kadar öğretmen yetiştirilemedi. Bu sebeple buralarda başlangıçta eski tarz eğitim almış öğretmenler görevlendirildi. Hatta çoğu zaman öğretmenlikle hiçbir ilgisi olmayan kişiler bu okullarda istihdam edildi. Maaşların düşüklüğü modern öğretmen okullarından mezun olan öğretmenlerin mesleğe girmemesine, girenlerinse bir müddet sonra istifa etmesine sebep olmaktaydı. İlköğretim okullarının finansmanı halka bırakıldığı için taşradaki öğretmenler hem çok düşük maaşla çalışmak zorunda kalıyor hem de genellikle maaşlarını zamanında alamıyorlardı. Okul binaları çoğu yerde eğitim öğretim faaliyetlerini yürütmeye elverişli değildi. Dersler okul olmak için yapılmamış kiralık binalarda yürütülmekteydi. Ortaöğretim okullarında genellikle branş öğretmeni bulmak mümkün olmadığı için okul müdürleri ve öğretmenler branşları olmayan pek çok derse girmek zorunda kalıyordu. Dahası devlet memurlarının ortaöğretim kurumlarında ders vermesi adet haline gelmişti.