Browsing by Author "KANER, Sema (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Duygusal ve davranışsal bozukluk açısından risk altında olan ilkokul öğrencilerinin belirlenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı) SUCUOĞLU, Bülbin (Tez Danışmanı); KANER, Sema (Tez Danışmanı); ÇETİNER, Özlem (Yazar)Bu çalışmanın amacı duygusal ve davranışsal bozukluk (DDB) açısından risk grubundaolan ilkokul çocuklarının belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2378 ilkokulöğrencisi oluşturmaktadır. Öğrenciler ilkokulların anasınıfı-dördüncü sınıfların devametmektedirler.Çalışmanın verileri Öğrenci Risk Tarama Ölçeği- İçselleştirilmiş ve Dışsallaştırılmış(ÖRTÖ-İD) ölçme aracının Türkçe formu ile toplanmıştır. Bu ölçek DDB açısından riskgrubunda olan ilkokul öğrencilerinin belirlenmesi amacıyla kullanılmaktadır. ÖRTÖ-İD yedidışsallaştırılmış (DD) ve beş içselleştirilmiş davranışları (İD) içeren iki alt ölçeği bulunan,toplam 12 maddelik dörtlü dereceleme ölçeğidir. Araştırma kapsamında öncelikle aracınpsikometrik özelliklerine bakılmış, bu kapsamda doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, uyumgeçerliği, madde toplam ve maddeler arası korelasyonu katsayıları, iç tutarlılık katsayıları vetest- tekrar test güvenirliği hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin toplam puanı için düşük, orta veyüksek risk gruplarını gösteren kesme noktaları belirlenmiştir. Analizler sonucunda ölçeğinözgün yapısını koruması, geçerli ve güvenilir bir araç olması nedeniyle DDB açısından riskaltında olan Türk çocuklarının belirlenmesinde kullanılabileceği kabul edilmiştir. Ölçekçocukların öğretmenleri tarafından doldurulmuş; öğretmenler sınıflarındaki tüm öğrencileriölçekte yer alan DDB davranışlarının sergileyip sergilemedikleri açısından arasındanderecelemişlerdir.Öğrencilerin ölçekten aldıkları puanlar incelendiğinde toplam puanda öğrencilerin%4’ünün (n=9), DD ve İD puanlarında ise yalnızca birer öğrencinin en yüksek puanı aldığıvgörülmüştür. Öğrencilerde görülen problemler incelendiğinde ise en sık düşük akademikbaşarı (n=189, %8.1) ve davranış problemleri (n=95, %4.1) görümüş, en az başkalarınıneşyalarını izinsiz alma (n=1962, %83,8) ve akran reddi (n=1907, %81,5) problemlerinerastlanmıştır. Ayrıca ölçek için belirlenen kesme noktalarına göre risk grubunda yer alanöğrencilerin yüzdeleri hesaplanmış, çalışmaya katılan öğrencilerin %33,6’sı düşük riskgrubunda, 39,5’i orta risk grubunda, 26,9’u ise yüksek risk grubunda yer almıştır.Daha sonra ölçekte elde edilen puanların çocukların cinisyet ve sınıf düzeyine göredeğişip değişmediği araştırılmış, toplam puanın ve alt ölçek puanlarının cinsiyete ve sınıfdüzeyine göre farklılaştığı bulunmuştur. Toplam puan ve dışsallaştırılmış davranış puanlarınınerkeklerde, içselleştirilmiş davranış puanlarının ise kızlarda yüksek olduğu, dördüncü sınıföğrencilerinin ise toplam ve alt ölçek puanlarının diğer sınıf düzeylerinden daha yüksekolduğu görülmüştür.Son olarak kesme noktaları temel alınarak belirlenen yüksek, orta ve düşük risk grubuöğrenciler de sınıf düzeyleri ve cinsiyetleri açısından karşılaştırılmıştır. Analiz sonuçlarınagöre orta/yüksek risk grubunda erkek öğrencilerin ve dördüncü sınıf öğrencilerinin sayısı enfazla, düşük risk grubunda kız öğrencilerin ve birinci sınıf öğrencilerinin sayısı diğersınıflardan daha fazladır. Çalışmanın bulguları ilgili alanyazın, araştırmanın sınırlılıkları veileriki çalışmalara yönelik öneriler çerçevesinde tartışılmıştır.AbstractThe purpose of this study is to determine the children in elementary school who are in therisk group with regard to emotional and behavioral disorders (EBD). 2378 elementary schoolstudents constitute the study group of the research. The students are enrolled in elementaryschools from the kindergarten to the fourth grade.The data of the study was collected by means of the Turkish form of the Student RiskScreening Scale - Internalizing and Externalizing (SRSS-IE) assessment tool. This scale isused for determining children in elementary school who are in the risk group with regard toEBD. SRSS-IE is a 4-point grading scale that has two subscales, which consist of sevenexternalizing (EB) and five internalizing behaviours (IB), making a total of 12 items. Withinthe scope of the study, primarily the psychometric features of the tool were examined, in thiscontext confirmatory factor analysis was made, convergent validity, total item and inter-itemscorrelation coefficients, internal consistency coefficients and test retest reliability werecalculated. In addition, for the total score of the scale the cut-points showing the low,moderate and high risk groups were determined. As a result of the analyses it was seen thatthe scale keeps its original structure therefore it was acknowledged as a valid and reliable toolthat can be used in the determination of Turkish children who are under the risk of EBD. Thescale was filled by the teachers of the students; the teachers graded all students in their classeswith regard to whether or not they display EBD behaviours that are indicated in the scale.When the scores the students got from the scale were analized, it was found that in totalscore 4% of the students (n=9) got the highest score, while in IB and EB scores only onestudent got the highest score. When the problems seen in students were examined, mostviifrequently low academic achievement (n=189, %8.1) and behavioural problems (n=95, %4.1)were seen, least frequently taking others' stuff without consent (n=1962, %83,8) and peerrejection (n=1907, %81,5) problems were seen. In addition, percentages of students that are inthe risk group according to the cut-points off determined for the scale were calculated, 33.6%of students that participated in the study turned out to be in the low risk group, 39.5% in themoderate risk group, and 26.9% in the high risk group.Later, whether or not the scores received in the scale differentiate according to thechildren's gender and grade was researched and it was found that the total score and subscalescores differentiate according to gender and grade. It was seen that total scores andexternalizing behaviour scores were high in boys, while internalizing behaviour scores werehigh in girls; in addition total and subscale scores of fourth grade students were higher thanthe scores of students in other grades.Finally students who are in high, moderate and low risk groups, which were determinedbased on cut-points, were compared in terms of grade and gender. According to the results ofthe analysis, in the moderate/high risk group the number of male students and fourth gradestudents were the highest, while in the low risk group the number of female students and firstgrade students were higher than other grades. The findings of the study were discussed withinthe framework of the relevant literature, research limitedness and suggestions for futurestudies.