Browsing by Author "DERYAKULU, Deniz (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Bilişim teknolojisi sınıflarının fiziksel ve psikososyal ortamının ve bu sınıflara ilişkin öğrenci tutumlarının incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı Eğitim Teknolojisi Programı) DURSUN SANCAR, Raziye (Yazar); DERYAKULU, Deniz (Tez Danışmanı)Bu çalışmada BTS’lerin fiziksel ve psikososyal özelliklerini betimleyerek, öğrencilerin BTS’ye yönelik tutumlarının bu sınıfların fiziksel ve psikososyal özelliklerine bağlı olarak anlamlı bir biçimde farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli niteliğinde olan araştırmanın çalışma gurubunu Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara ili Altındağ, Çankaya, Keçiören, Mamak, Yenimahalle ilçelerinde yer alan ve BTS bulunan okullar arasından seçilen 40 okul ve bu okullarda öğrenim gören toplamda 490 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama sırasında çalışma grubunda yer alan okullardaki BTS’leri etkin olarak kullanan öğrencilere ulaşılmıştır. Çalışma grubuna Bilgisayara Destekli Ortamda Tutum Ölçeği, Bu Sınıfta Neler Oluyor Ölçeği uygulanmış ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kontrol Listesi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. BTS’lerin fiziksel ortamlarında önemli eksiklerin olmasına karşın öğrencilerin bu sınıfların psikososyal ortamlarını genel olarak olumlu değerlendirdikleri ve buna bağlı olarak BTS’lere yönelik kaygı düzeylerinin düşük olduğu, BTS’lerden hoşlandıkları, bilgisayarı ve dersin içeriğini faydalı buldukları sonucuna ulaşılmıştır.AbstractThe main purpose of this study is to investigate computer lab physical and psychosocial environments and students’ attitudes towards this lab. Participants were 490 students (322 students from middle schools and 168 students from high schools) from 40 different schools (26 middle schools and 14 high schools). To measure students’ attitudes towards computers and computer courses we used “Attitudes towards Computers and Computer Courses Questionnaire” (ACCC) developed by Newby and Fisher and to determine physchosocial environment we used “What is Happening in This Class Questionnaire” (WHIC) developed by Fraser and we generated to determine computer lab physical environmet a form called Control List. The data gathered from participants were analyzed by SPSS. Although there was a significant deficiencies of computer lab physical environment, students thought that computer lab psychosocial environment was the overall positive. Morever students’ anxiety level towards computer lab was low and students found the computer and the computer courses useful.Item İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara ilişkin algılarının incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim) ERDOĞDU, Funda (Yazar); DERYAKULU, Deniz (Tez Danışmanı)Bu çalışma, ilköğretim 4., 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilgisayara ilişkin algılarının cinsiyete ve sınıf düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Çalışma, tarama türünde bir desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Ankara ilinde 2008-2009 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, dört devlet ilköğretim okulunda yürütülmüştür (N=874). Veriler, nitel veri toplama aracıyla toplanmıştır. 4., 6., ve 8. sınıf öğrencilerine üç farklı bilgisayar konulu, üzerinde yazılı tasvirlerin de bulunabileceği resim çalışması yaptırılmıştır. Resim çalışmalarının ilk konusu ?bilgisayar kullanılan bir ortam resmedin?, ikinci konusu ?bilgisayar kullanan insan/insanları resmedin? ve üçüncü konusu ise ?kendinizi bilgisayarda bir etkinlik yaparken resmedin?dir. Resimler, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Veriler, içerik analizi esnasında kategorilere ayrılmıştır. Her kategoride yer alan kodların, frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmış, MS Excel programı kullanılarak çapraz tablolar oluşturulmuştur.?Bilgisayar kullanılan bir ortam resmedin? konusunu çizen öğrencilerin, en çok resmettikleri ortamlar sırasıyla; ev, bilişim teknolojileri sınıfı ve internet kafedir. Ev ve bilişim teknolojileri sınıfını kız ve alt sınıf düzeyindeki öğrencilerin, internet kafe ortamını ise erkek ve üst sınıf düzeyindeki öğrencilerin daha çok resmettikleri belirlenmiştir. ?Bilgisayar kullanan insan/insanları resmedin? konusunu çizen neredeyse tüm erkek öğrenciler ve kız öğrencilerin dörtte biri bilgisayar kullanan insanların cinsiyetini erkek, kız öğrencilerin dörtte üçü ve erkek öğrencilerden yalnızca biri bilgisayar kullanıcılarını kadın olarak resmetmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, bilgisayar kullanıcılarını gözlüklü, gözleri ağrıyan, yorgun, uykusuz, şişman, tuhaf tipli, garip saçlı, zeki, çalışkan, bilgisayar bağımlısı, sosyal olmayan, bilgisayarda uzun saatler çalışan, çevresini önemsemeyen insanlar olarak resmetmişlerdir. ?Kendinizi bilgisayarda bir etkinlik yaparken resmedin? konusunu çizen öğrencilerin en çok resmettikleri etkinlikler sırasıyla oyun oynama, araştırma yapma, ders çalışma ve sohbet etme etkinlikleridir. Oyun oynama etkinliğini erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla daha fazla resmettikleri belirlenmiştir. Ayrıca, oyun oynama etkinliğinin sınıf düzeyi yükseldikçe daha fazla resmedildiği de tespit edilmiştir. Kızlar araştırma yapma, ders çalışma ve sohbet etme etkinliğini erkeklerden daha çok resmetmişlerdir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri yükseldikçe ders çalışma ve sohbet etme etkinliği daha fazla, araştırma yapma etkinliği ise daha az resmettikleri belirlenmiştir.AbstractThis study aims at determining whether 4th, 6th and 8th grade primary school students? perceptions of computers differ based on gender and grade or not.The study utilizes a kind of scanning pattern. It was conducted at four public primary schools in Ankara during autumn of 2008-2009 education year (N=874). Data is collected by qualitative data collection tool. 4th, 6th and 8th grade students are requested to conduct a drawing study with written descriptions including three different computer related subjects. The first subject of the study is ?drawing an environment where computer is used?; second one is ?drawing a person(s) using computer? and final one is ?drawing yourself while you do something with computer?. Drawings are analyzed by content analysis. Data is categorized in the process of content analysis. In each category; frequencies and the distribution of data are calculated. Cross tables are created using MS Excel.Those students that ?draw an environment where computer is used? mostly picture home, computer class and internet café, in order of occurrence. It is found out that home and computer class are pictured by female and lower grade students while internet café is pictured by male and higher grade students. Almost all boys and one fourth of girls that ?draw a person(s) using computer? picture a male as rest of the girls portrait a female. Besides, students identify computer users as well-informed, intelligent, hard-working, computer addictive, anti-social, ignorant, tired, sleepless, fat, weird and with glasses and aching eyes, strange hair. Those students that ?draw her/himself while s/he does something with computer? mostly picture activities of playing computer games, searching, studying and computer chat, in order of occurrence. Boys draw playing computer games more than girls. And also it is found out that computer games are pictured more and more as grade level increases. Girls draw searching, studying and chatting activities more than boys. As grade level goes up, it is seen that students picture more studying and chatting activities while they draw less searching activity.Item İlköğretim okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterlikleri(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı (Eğitim Teknolojisi Programı)) DERYAKULU, Deniz (Tez Danışmanı); SEZER, Barış (Yazar)Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okul yöneticilerinin bilişim teknolojilerinin eğitim sürecine etkili bir biçimde kaynaştırılmasını ve kullanımını sağlamaları bakımından, üzerlerine düşen teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterliklerini belirlemektir. Tarama modelinde olan araştırmanın evreni Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesinde yer alan il merkezi, ilçe, belde ve köylerde bulunan devlet ilköğretim okullarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, yapılan "çok aşamalı örnekleme" sonucu, 21 ildeki (merkez, ilçe, belde ve köy) devlet ilköğretim okullarında görev yapan 950 öğretmen ile 879 okul yöneticisinden (her okulda iki yönetici olduğu varsayılmıştır) oluşmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen ?İlköğretim Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Yeterlikleri Ölçeği? ile internet ortamı aracılığıyla toplanmıştır. İlgili internet sitesi adresinin ve ölçeklere erişim şifresinin okullara ulaştırılması aşamasında Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü'nden destek alınmıştır. Veriler, SPSS 13.0 istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterlikleri ile ilgili çözümlemeler için frekans (f), yüzde (%) ve aritmetik ortalama ( ); okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterliklerinin meslekî kıdem ve öğrenim durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığına ilişkin çözümlemeler için ise varyans analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları şöyledir: Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerinin alt boyutları olan ?Gelişim ve Değerlendirme?, ?Destek?, ?Planlama ve Denetim? ve ?Etik ve Güvenlik? rollerini yerine getirme düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Meslekî kıdem değişkeni açısından okul yöneticilerinin görüşleri arasında ?Gelişim ve Değerlendirme?, ?Destek? ve ?Planlama ve Denetim? alt boyutlarındaki rollerini yerine getirmelerine ilişkin anlamlı farklılaşmalar bulunurken, ?Etik ve Güvenlik? alt boyutundaki rollerine ilişkin anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır. Eğitim durumu değişkeni açısından okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır.AbstractThe aim of this study was to determine the competencies of elementary school administrators regarding their technology leadership roles in terms of ensuring the integration information and communication (ICT) technologies with the education process and utilization of them in an effective and efficient way. The target study group of this study the teachers and administrators who working at public elementary schools in 21 provinces (central province, districts, towns and villages) in seven geographic regions of Turkey. This study was employed the sampling method deemed to represent the target group. The sampling of the study consisted of 950 teachers and 879 schools administrators (it was assumed that there were two administrators at each school) as a result of ?multi-stage sampling?. The data of the study were collected via internet by using ?Competencies Scale for Elementary School Administrators regarding their Technology Leadership Roles? developed by the researcher. General Directorate of Educational Technologies of the Ministry of National Education provided support in communicating the access passwords for the relevant internet web site and the scales to the schools. The data were analyzed by using SPSS 13.0 statistical package program. According to the views of the school administrators and teachers, frequency (f), percentage (%) and arithmetical mean ( ) were used for the competencies of school administrators regarding their roles in technology leadership; and variance analysis were employed for the analyses whether the competencies of school administrators for their roles in technology leadership vary based on their seniority and educational level. The outcomes of the research were as the following: According to the views of the school administrators and teachers, fulfillment levels of roles ?Development and Evaluation?, ?Support?, ?Planning and Inspection? and ?Ethics and Security? which were sub-dimensions of roles of school administrators in technology leadership, were high. In terms of professional seniority, while there were significant differences in fulfillment of roles in sub-dimensions of ?Development and Evaluation?, ?Support? and ?Planning and Inspection? among the views of school administrators, there was no meaningful difference regarding their roles for ?Ethics and Security? sub-dimension. In terms of educational level, no significant difference was determined regarding the technology leadership roles of school administrators among their views.