Browsing by Author "Cavkaytar, Atilla"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bir Çocuğa Temel Matematik Becerilerinin Öğretiminde Baba Eğitim Programının Etkililiği(Ankara Üniversitesi, 2020-03-01) Aydın, Orhan; Cavkaytar, Atilla; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmanın amacı aile eğitimi programına katılan bir baba tarafından sunulan öğretimin otizmli çocuğunun temel matematik becerilerini edinmesi üzerindeki etkisini incelemektir. Bu amaç kapsamında babaya çocuğunun performansına ilişkin nasıl yoklama alacağına dair ve sistematik öğretim ve eş zamanlı ipucuyla öğretim süreçlerine ilişkin bir baba eğitim programı hazırlanmıştır. Eğitimlerden sonra ayrıca babaya çocuğuna öğreteceği ilk iki becerinin öğretiminde model olabilecek video modeller verilmiştir. Uygulama süreci içerisinde ise ilk iki beceri öğretiminde babanın performansına ilişkin araştırmacı tarafından dönüt sağlanmıştır. Beceriler arası çoklu yoklama modeline göre tasarlanan araştırmanın bulguları, babanın eş zamanlı ipucuyla öğretim yapmasının çocuğunun temel matematik becerileri öğrenmesinde etkili olduğunu göstermektedir. Babaya sunulan performans dönütü ile uygulama güvenirliğinde artış olduğu görülmüştür. Son beceri öğretiminde ise baba ipucu ve dönüt almadan eş zamanlı ipucuyla öğretim uygulamasını yüksek düzeyde güvenirlikle gerçekleştirmiştir.Item Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere iş analizi temelinde tekstil işçiliği becerilerinin öğretilmesi: Eylem araştırması(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015) Özbey, Fidan; Cavkaytar, AtillaBu araştırmada zihinsel yetersizliği olan öğrencilere iş gücü piyasa analizi ve iş analizi temelinde mesleki becerilerin öğretilmesi sürecinin betimlenmesi hedeflenmiştir. Bu temel amaç doğrultusunda şu sorulara yanıt aranmıştır: a) Sakarya Mesleki Eğitim Merkezinde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin mesleki eğitimine yönelik sorunlar nelerdir? b) Sakarya ili engellilere yönelik iş gücü piyasa analizi sonuçları nasıldır? c) Özel eğitim Mesleki Eğitim Merkezinde iş gücü piyasa analizi ve iş analizi temelinde atölye açma süreci nasıl gerçekleştirilmektedir? d) Pilot Uygulama: zihinsel yetersizliği olan bir öğrenciye belirlenen iş türü nasıl öğretilebilir? e) Mesleki eğitim programı ve öğretim planları nasıl hazırlanmaktadır? f) Atölye ortamında zihinsel yetersizliği olan bireylere iş öğretimine yönelik bir mesleki öğretim süreci nasıl gerçekleştirilmektedir? g) Zihinsel yetersizliği olan bireylerin daha önce öğrendikleri işi, gerçek iş ortamında (Fabrikada) genelleme süreci ve bu sürece ilişkin uyarlamalar nasıl gerçekleştirilmektedir? h) Araştırma uygulamasının sosyal geçerliğine ilişkin fabrika personelinin, eğitimcilerin, ailelerin ve öğrencilerin görüşleri nasıldır? Bu araştırma, eylem araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırmada gözlem, görüşme, günlük, saha notu, görsel ve işitsel dokümanlar, toplantı tutanakları ve süreç ürünleri veri toplama tekniklerini oluşturmaktadır. Bu araştırma ile ilk olarak Sakarya Mesleki Eğitim Merkezinde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin mesleki eğitimine yönelik sorunlar belirlenmiştir. Bu sorunlardan hareketle Sakarya ili engellilere yönelik iş gücü piyasa analizi yapılmış ve sonuçları betimlenmiştir. Bu sonuçlara dayalı olarak; en yaygın sektör "imalat" ve en yaygın alt sektör ise "tekstil" olarak belirlenmiştir. Bu nedenle Mesleki Eğitim Merkezinde bir tekstilpaketleme atölyesi açılmıştır. Bu atölyede uygulanmak üzere yeterliklere dayalı bir mesleki eğitim programı hazırlanmıştır. Araştırmada yaşları 16-17 aralığında ikisi kız, biri erkek olmak üzere üç hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrenci ile çalışılmıştır. Hazırlanan yeterliklere dayalı mesleki eğitim programı ile zihinsel yetersizliği olan öğrencilere erkek gömleği paketleme işi iki aylık sürede öğretilmiştir. Erkek gömleği paketleme işi kapsamında; a) düğmeleme ve marka takma, b) yaka basma, c) yaka çemberi ve kelebek çember takma, d) katlama ve ütüleme, e) etiketleme ve jelatinleme olmak üzere toplam beş görev öğretilmiştir. Öğrencilerin tüm görevleri üç oturum art arda %100 düzeyinde bağımsız olarak yapabildiği gözlenmiştir. Atölye uygulaması sonrasında üç öğrenci gerçek iş ortamına, erkek gömleği üretim fabrikası paketleme bölümüne yerleştirilmiş ve haftanın iki günü çalışarak iki ay üretime katılmışlardır. İki ay atölye eğitimi ve iki ay fabrika eğitimi olmak üzere toplam dört ay sonunda öğrenciler tam bağımsız çalışabilir düzeye ulaşmışlardır. Öğrencilerden biri, araştırmacı ve işyeri koordinatör öğretmenlerinin işbirliği ile tekstil fabrikası katlama ve paketleme bölümünde asgari ücretli ve sigortalı olarak istihdam edilmek üzere işe yerleştirilmiştir. Araştırmada öğrenciler, aileler, eğitimciler ve fabrika personeli ile görüşmeler gerçekleştirilerek sosyal geçerlik verileri toplanmıştır. Sosyal geçerlik bulguları, araştırmanın amaçları, kapsamı ve sonuçları bakımından önemli ve işlevsel bir bilimsel araştırma olduğunu gösterir niteliktedir. Bu araştırma; TÜBİTAK "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" tarafından 113K453 numaralı Hızlı Destek (1002) Projesi olarak desteklenmiştir.AbstractThe purpose of this study iş to describe the process of teaching vocational skills to students with intellectual disabilities based on labor market analysis and job analysis. In accordance with this basic purpose, the following questions were addressed: a) 'What are the problems about the vocational training of students with intellectual disabilities in Sakarya Vocational Training Center?' b) 'How are the results of labor market analysis of individuals with disabilities in Sakarya City?' c) 'How is the process of opening a workshop in a special education vocational training center realized based on labor market analysis and job analysis?' d) Pilot study: 'How can a predetermined type of job be thought to a student with intellectual disability?' e) 'How are a vocational training program and instructional plans prepared?' f) 'How is the vocational education process aiming at teaching a job to individuals with intellectual disabilities performed in a workshop area?' g) 'How is the generalization process of a job learned beforehand realized by individuals with intellectual disabilities in a real job area (factory) and how do the adaptations performed regarding this process happen?' h) 'What are the opinions of the factory staff, trainers, parents, and students regarding the social validity of the research practice?' This research was designed as an action research. The data collection tools consisted of observation, interview, diary, field notes, visual and auditory documents, meeting reports, and process products. With this study, mainly the vocational education problems of students with intellectual disabilities in Sakarya Vocational Education Center were identified. Accordingly, labor market analysis of individuals with disabilities in Sakarya Province was performed and the results were described. Based on the results, it was found that the most common sector was "manufacturing" and vi "textile" was the most common sub-sector. Therefore, a textile-packing workshop was opened in the vocational training center. A vocational training program based on the competencies was then prepared to be implemented in this workshop. During the research, three students, a boy and two girls with mild intellectual disabilities between the ages of 16 and 17, were studied. How to pack a male shirt was taught to these students with intellectual disabilities in two months through this training program based on competencies. Within the scope of this job, the following five skills were taught: a) buttoning and branding; b) collar pressing; c) putting in collar ring and collar butterfly; d) folding and ironing; e) labeling and gelatinizing. It was observed that the students were able to independently perform all of the above-mentioned skills with a success rate of one hundred percent for three successive sessions. At the end of the workshop practices, the students were placed in the packing department of a male shirt manufacturing factory (i.e. a real job environment), and they participated in production by working two days a week for two months. After four months, the students, who received workshop training for two months and factory training for two months, turned out to be capable of working completely independently. Later, one of the students was placed in a minimum wage and insured job in the folding and packing department of the factory through the cooperation of the researcher and the workplace coordination teachers. Social validity data were collected through interviews conducted with the students, families, educators, and factory personnel in this study. The social validity findings show that this is an important and functional scientific study in terms of its aims, scope, and results. This research was supported by TUBITAK [The Scientific and Technological Research Council of Turkey] as the Short Term R&D Funding Program (1002) Project no. 113K453.