Cilt:19 Sayı:01 (2021)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:19 Sayı:01 (2021) by Author "Spor Bilimleri Fakültesi"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Avrupa kupalarına katılan türk futbol takımlarının maçlarının teknik ve taktik açıdan analizi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Müniroğlu, Recep Sürhat; Antrenörlük Eğitimi; Spor Bilimleri FakültesiBu çalışmanın amacı, 2012/2013 ve 2013/2014 futbol sezonlarında, Avrupa kupalarına katılan Türk futbol takımlarının maçlarının, teknik ve taktik açıdan video ve bilgisayar ile sistematik maç analizinin yapılmasıdır. Çalışmanın evrenini, Avrupa kupalarında ön eleme turlarını geçmiş ve grup aşamasına katılmış Türk futbol takımlarının, grup aşamasındaki ve sonrasındaki 40 müsabaka oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenindeki tüm müsabakaların verileri elde edilmiş ve analizi yapılmıştır. Yapılan çalışma neticesinde, Türk futbol takımlarının 19 müsabakayı kazandığı, 11 maçı kaybettiği belirlenmiştir. Türk futbol takımlarının kazandıkları müsabakalarda isabetli pas ortalamalarının müsabaka sonuçlarına istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı (0.144) belirlenmiştir (p>0.05). Çalışma konusu olan bir başka parametre ise topa sahip olma yüzdesidir. Topa sahip olma yüzdesine bakıldığında bu parametrenin de maç sonuçlarına istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Her ne kadar bu iki parametrenin müsabaka sonuçlarına istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir etkisinin görülmediği belirlenmiş olsa da maçları kazanan takımların isabetli ortalama olumlu pas sayıları ve topa sahip olma yüzdelerinin, maçları kaybeden takımlara göre daha yüksek olduğu (0.169) tespit edilmiştir(p>0.05). İncelenen maçlarda atılan goller 15’er dakikalık zaman dilimlerine ayırılmış ve istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık (0.023) bulunmuştur (p<0.05). Müsabakalarda en çok gol atılan zaman dilimi %27 ile 76-90 dakikaları arası olmuştur. Atılan gollerden önce yapılan isabetli pas sayıları parametresi incelendiğinde ise istatistiksel olarak anlamlı bir farkın (0.00) olduğu ortaya çıkmıştır (p<0.05). Sonuç olarak, müsabakaların kazanılmasında ve kaybedilmesinde teknik ve taktik açıdan bazı parametreler önemli rol oynamaktadır. Bununla birlikte, istatistiksel olarak birçok parametrede rakibine üstünlük sağlamanın, müsabakayı kazanma açısından yeterli olacağı düşünülmemelidir. Ancak, analizler sonucu elde edilen verilerle birlikte, takımdaki eksiklikler tespit edilebilmekte ve oyuncuların gelişimine katkıda bulunulabilmektedir.Item Oryantiring sporcularında zihinsel antrenman ve performans ilişkisinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2021) Gündüz, Nevin; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği; Spor Bilimleri FakültesiBu araştırma, oryantiring sporcularının zihinsel antrenman düzeyleri ile yarışma performansları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 2018-2019 sezonunda Türkiye Oryantiring Şampiyonasına katılan 38’i kadın (%27,9), 98’i erkek (%72,1) olmak üzere toplam 136 lisanslı oryantiring sporcusu gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada model olarak tarama (betimsel) modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Türkçe ’ye uyarlanması Yarayan ve İlhan (2018) tarafından yapılan ‘’Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri (SZAE)’’ ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizinde öncelikle normallik testi için çarpıklık basıklık değerlerine bakılmış, dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre envanter alt boyutları arasında fark olup olmadığını belirlemek için t-testi, Spor yaşı değişkeni ile envanter alt boyutları arasındaki ilişkileri belirlemek için pearson korelasyon analizi ve uzun mesafe ve sürat yarışması derecelerinin yordanmasına ilişkin basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda oryantiring sporcularının zihinsel antrenman düzeyleri ile spor yaşı ve yarışma performansı arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmişken cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Sonuç olarak; sporda zihinsel antrenmanın sistematik ve amaçlı olarak uygulanması oryantiring yapan sporcuların performanslarına olumlu katkı sağlayabilir. Sporda zihinsel antrenman beceri ve teknikleri, ortak reçete gibi tüm sporculara uygulamak yerine, bireysel farklılar, gelişim düzeyleri ve özellikle soyut düşünebilme olgunluğuna erişmiş sporcular göz önünde bulundurularak tasarlanmalıdır.