Browsing by Author "YAMAN, Ahmet Emin (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Adana'da Ermeni olayları (1918-1922)(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı) KILIÇ, Tuğba (Yazar); YAMAN, Ahmet Emin (Tez Danışmanı)Mondros Mütarekesi'nin imzalanmasının ardından Adana ve <;evresi 21 Aralık 1918' de İngiliz ve Fransızların ortak işgaline uğramıştır. Bu ortaklık iki devlet arasında imzalanan Suriye itilafnamesi (15 Eylül 1919) ile bitmiş, Fransızlar bölgedeki hakim güç olmuşlardır. Fransızlar; Adana’nın işgalinde Ermenileri kullanmışlar, karşılığında onlara Çukurova'da bağımsız bir Ermeni devleti kurma vaadini vermişlerdir. İşgal sırasında Adana'ya çok yoğun Ermeni göçü olmuştur. Fransızların her türlü desteğini alan Ermeniler 3 yıl boyunca Adana'da birçok katliam yapmıştır. Halk bu işkence ve zulümlere kendi imkânlarıyla karşı koymak istediyse de kısıtlı imkanlarla yeterli olamamıştır. Ermeni baskısı ve zulmü katlanılmaz bir hal alınca Adanalılar, Toroslara sığınmak zorunda kalmıştır. Göç eden halk burada Milli kuvvetlere birleşerek işgalcilere karşı tek göç olmuştur. Mustafa Kemal ATATURK de Pozantı'ya gelerek burada bir kongre düzenlemiştir. Bu kongre ile milli güçler teşkilatlanmıştır. Adana ve havalisinde 1921 yıl başına kadar milli kuvvetler Fransızları birçok savaşta yenilgiye uğratmıştır. Alınan bu galibiyetler sonucunda Kozan, Pozantı ve Saimbeyli Fransız ve Ermenilerin ortak işgalinden kurtulmuştur. Bölgedeki savaşlarda kuvvetlerinin başarı kazanamayacağını gören Adana ve çevresinde tutunamayacağını anlayan Fransa, Ankara hükümetiyle anlaşma yolları aramaya başlamıştır.Abstract Following the signature of the Mondros Armistice, Adana and its environs wasoccupied on December 21, 1918 with the consensus of the English and the French.This partnership ended with the Syria Agreement that was concluded between thetwo states (on September 15, 1919), and the French became the sole dominant powerin the region.The French used the Armenians in the occupation of Adana and promised themIn return to found an independent Armenian state in C;ukurova. During theoccupation, Adana received an intense immigration from the Armenians. Taking fullsupport from the French, the Armenians carried out many massacres in Adana for 3years. The locals tried to resist these acts of torture and cruelty on their own, but theycould not succeed.When the Armenian pressure and oppression became insufferable, the locals ofAdana had to take shelter in the Taurus Mountains on July 10, 1920. These peoplejoined the nationalist forces here. In order to unite this disorganized struggle,Mustafa Kemal ATATURK and his companions came to Pozantl on August 05, 1920and held a congress here. At the end of this congress, Pozantl was declared as theprovincial capital.The nationalist forces defeated the French in Adana and its environs manytimes until the early 1921. As a result of these victories, Kozan, Pozantl andSaimbeyli were released from the French and Armenian joint occupation.Item Atatürk dönemi Türk havacılığı(ANKARA ÜNİVERSİTESİ TÜRK İNKILAP TARİHİ ENSTİTÜSÜ ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ ANABİLİM DALI) AKDEMİR, Yılmaz (Yazar); YAMAN, Ahmet Emin (Tez Danışmanı)İnsanoğlu, ilk uçuşunu 1783'te keşfedilen balon ile yapmıştır. Havacılıkta devrim yaratan gelişme ise 1903'te uçağın icat edilmesidir. İlk uçuşunda birkaç saniye havada kalan uçak, zaman içinde geliştirilmiş ve en hızlı ulaşım aracı olmuştur. Uçağın askeri amaçlarla kullanılmaya başlamasıyla, savaş alanlarına üçüncü boyut eklenmiştir.Atatürk, başlangıcından beri askeri havacılığın içinde olmuştur. 1909 yılında genç bir kurmay yüzbaşı iken katıldığı Fransa'daki tatbikatlarda ilk askeri uçağı görmüş, Trablusgarp Savaşından, Kurtuluş Savaşına kadar, kesintisiz olarak bulunduğu savaş ortamında, askeri havacılığın önemini kavramıştır.Kurduğu Türkiye Cumhuriyeti'nin, havacılıkta en ileri devletlerden biri olmasını isteyen Atatürk, bu yöndeki çalışmaların en büyük destekçisi olmuştur.Uçağın ilk uçuşundan, Atatürk'ün ölümüne kadar geçen sürede, dünya havacılık sanayiinin temeli atılmış, bu alandaki lider ülkeler belirginleşmiştir. Atatürk, bu kritik süreçte hep topluma yön veren bir konumda bulunmuştur. Çalışmada, Türk Havacılığının bu süreçteki gelişimi incelenmiştir.Giriş bölümünde; ilk uçuş denemelerinde ve uçağın keşfinden bahsedilmiş, askeri havacılığın gelişimi özetlenmiştir.Birinci bölümde; Osmanlı havacılığının kuruluş dönemi ve bu dönemde yaşanan Trablusgarp ve Balkan Savaşlarındaki hava harekatı, İkinci ve üçüncü bölümlerde; Birinci Dünya Savaşında ile Kurtuluş Savaşındaki havacılık anlatılmıştır.Dördüncü bölümde; Atatürk'ün havacılığa bakışına ve kurduğu kurumlarla Türk Havacılığını ilerletme çabalarına değinilmiş, beşinci bölümde; 1923-1938 arası dönemde Türk Hava Kuvvetlerinin gelişimi anlatılmıştır.Altıncı bölüm; Atatürk'ün çok önem vermesine rağmen tam manasıyla kurulamayan ve O'nun ölümünden sonra bir kenara bırakılan havacılık sanayine ayrılmıştır.Item Atatürk dönemi Türk havacılığı(ANKARA ÜNİVERSİTESİ TÜRK İNKILAP TARİHİ ENSTİTÜSÜ ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ ANABİLİM DALI) AKDEMİR, Yılmaz (Yazar); YAMAN, Ahmet Emin (Tez Danışmanı)İnsanoğlu, ilk uçuşunu 1783'te keşfedilen balon ile yapmıştır. Havacılıkta devrim yaratan gelişme ise 1903'te uçağın icat edilmesidir. İlk uçuşunda birkaç saniye havada kalan uçak, zaman içinde geliştirilmiş ve en hızlı ulaşım aracı olmuştur. Uçağın askeri amaçlarla kullanılmaya başlamasıyla, savaş alanlarına üçüncü boyut eklenmiştir.Atatürk, başlangıcından beri askeri havacılığın içinde olmuştur. 1909 yılında genç bir kurmay yüzbaşı iken katıldığı Fransa'daki tatbikatlarda ilk askeri uçağı görmüş, Trablusgarp Savaşından, Kurtuluş Savaşına kadar, kesintisiz olarak bulunduğu savaş ortamında, askeri havacılığın önemini kavramıştır.Kurduğu Türkiye Cumhuriyeti'nin, havacılıkta en ileri devletlerden biri olmasını isteyen Atatürk, bu yöndeki çalışmaların en büyük destekçisi olmuştur.Uçağın ilk uçuşundan, Atatürk'ün ölümüne kadar geçen sürede, dünya havacılık sanayiinin temeli atılmış, bu alandaki lider ülkeler belirginleşmiştir. Atatürk, bu kritik süreçte hep topluma yön veren bir konumda bulunmuştur. Çalışmada, Türk Havacılığının bu süreçteki gelişimi incelenmiştir.Giriş bölümünde; ilk uçuş denemelerinde ve uçağın keşfinden bahsedilmiş, askeri havacılığın gelişimi özetlenmiştir.Birinci bölümde; Osmanlı havacılığının kuruluş dönemi ve bu dönemde yaşanan Trablusgarp ve Balkan Savaşlarındaki hava harekatı, İkinci ve üçüncü bölümlerde; Birinci Dünya Savaşında ile Kurtuluş Savaşındaki havacılık anlatılmıştır.Dördüncü bölümde; Atatürk'ün havacılığa bakışına ve kurduğu kurumlarla Türk Havacılığını ilerletme çabalarına değinilmiş, beşinci bölümde; 1923-1938 arası dönemde Türk Hava Kuvvetlerinin gelişimi anlatılmıştır.Altıncı bölüm; Atatürk'ün çok önem vermesine rağmen tam manasıyla kurulamayan ve O'nun ölümünden sonra bir kenara bırakılan havacılık sanayine ayrılmıştır.Item KAMUOYUNDA KORE SAVAŞI(TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİ ANABİLİM DALI) YAMAN, Ahmet Emin (Tez Danışmanı); DOĞAN, Gazi (Yazar)II. Dünya Savaşı sonrası oluşan yeni dünya düzeninde iki güç süper devlet olarak ortaya çıktı. Bunlardan kapitalist modeli benimseyen ABD tüm Batı Bloku’nun liderliğini üstlendi. Sosyalist modeli benimseyen Sovyetler Birliği ile ABD arasında adına “Soğuk Savaş” denilen kıyasıya bir rekabet yaşandı. Bu rekabet Kore’de iki devleti sıcak savaşın eşiğine getirdi. Dönem içinde Sovyet baskısından bunalan Türk devleti yönünü Batı Bloku’na çevirdi. 14 Mayıs 1950’de iktidara gelen Demokrat Parti Batı ile –özellikle ABD ile- ilişkilerini geliştirmek için yoğun bir çaba içine girdi. Kore Savaşı’na katılma kararı alan yeni hükümet, gelen çeşitli eleştirilere rağmen kararından vazgeçmeyerek Eylül 1950’de Kore’ye bir tugay yolladı. Türk tugayı’nın Kore’deki başarıları kamuoyunda müthiş bir hava yaratarak Türk milletinin ulusal bilinç etrafında kenetlenmesini sağladı. Ayrıca bu başarılar Türkiye’ye NATO kapısını açtı ve Türkiye’nin güvenliği böylece daha da sağlamlaştı.